Tools

Thinkific + iDEAL:
2 Manieren om ze te koppelen

Zodat jouw klanten jouw Thinkific cursus af kunnen rekenen met iDEAL.

cover plaatje met nadine en sil en thinkific en ideal logos

Sil Kogelman

In Nederland is iDEAL een van de meest gebruikte betaalmethodes om online mee af te rekenen. Biedt je deze betaalmethode als bedrijf niet aan, dan loop je in veel gevallen omzet mis, en dat is zonde.

Gebruik jij Thinkific als online cursus software?

Dan vraag jij je misschien af of jouw Nederlandse klanten kunnen betalen met iDEAL, en wat de manieren hiervoor zijn.

We bespreken in dit artikel de mogelijkheden om Thinkific te koppelen met iDEAL, en het met iDeal afrekenen van Thinkific cursussen mogelijk te maken op jouw website.

Kom je er niet uit? We kunnen de betaalpagina en Thinkific leeromgeving voor je opzetten met onze service ‘Online leeromgeving laten maken‘ 

P.S. Via deze link kun je Thinkific Grow Plan 30 dagen gratis uitproberen en via deze link kun je een gratis account aanmaken.

Ga direct naar..

Thinkific + iDEAL

Thinkific biedt als feature een afrekenproces aan waarmee klanten jouw online cursussen online af kunnen rekenen met creditcard en PayPal. iDEAL is daarbij helaas geen optie, maar gelukkig zijn er andere manieren om jouw klanten jouw Thinkific cursus wél met iDEAL af te kunnen laten rekenen.

Je kunt namelijk afrekensystemen die wel iDEAL ondersteunen koppelen aan Thinkific.

Als dan jouw klant met iDEAL betaalt, dan krijgt die cursist na betaling direct toegang tot jouw online cursus of training in jouw Thinkific omgeving.

De oplossing: Voeg betaalpagina software toe

De oplossing bestaat uit 3 delen: jouw website, Thinkific en betaalpagina software waarmee jouw cursist af kan rekenen.

Website + Leeromgeving

Het eerste onderdeel is jouw website met een pagina met informatie over jouw cursus.

En dan is er de leeromgeving van Thinkific waar jouw klanten jouw cursus volgen.

En daar voegen we 1 ding aan toe: een betaalpagina met een afrekenproces dat iDEAL ondersteunt.

Je voegt dan op jouw eigen website een linkje of een koopknop toe, bijvoorbeeld op de cursus verkooppagina (de salespage van jouw cursus).

Klanten die op die link of knop klikken krijgen dan een betaalpagina te zien waarmee ze kunnen afrekenen. En na het afrekenen krijgen ze toegang tot jouw online cursus in de Thinkific omgeving.

Die link of koopknop is eenvoudig zelf toe te voegen. De details bespreken we hieronder als ‘manier 1’.

Als alternatief op het gebruiken van kant en klare betaalpagina software is er een tweede manier om betalingen met iDEAL te realiseren en dat is door het uitbreiden van de al bestaande techniek van je eigen website. De details daarvan bespreken we hieronder bij ‘manier 2’.

Manier 1: Kant en klare Betaalpagina software

Als je snel iDEAL betalingen wilt kunnen ontvangen voor jouw Thinkific cursussen dan is het gebruiken van betaalpagina software in de meeste gevallen de snelste en makkelijkste optie. 

Je stelt de betaalpagina software in en voegt daarna eenvoudig een link of koopknop toe op een bestaande website. Als klanten op die link of knop drukken kunnen ze de cursus afrekenen op de betaalpagina, en krijgen ze toegang tot de cursus in Thinkific.

Om deze manier te realiseren heb je drie onderdelen nodig die met elkaar gaan samenwerken.

Onderdeel 1: Je eigen website

Het maakt hierbij niet uit met welk software systeem je jouw website gemaakt is: WordPress, Wix, Squarespace etc, vrijwel alles is mogelijk.

En eigenlijk heb je niet eens per se een eigen website nodig, omdat je jouw online cursussen hiermee ook vanuit bijvoorbeeld e-mails of social media kunt verkopen.

Je kunt op deze manier online cursussen verkopen vanaf je eigen website door het toevoegen van een cursus koopknop of linkje op een pagina van jouw website.

Onderdeel 2: De betaalpagina software die iDEAL ondersteunt

Met die software maak je maak je de betaalpagina waarop mensen hun gegevens in kunnen vullen en de betaalmethode kunnen selecteren.

Dit is het voor jouw klanten zichtbare puzzelstukje tussen jouw website en jouw Thinkific leeromgeving. Dit is het systeem waarmee jouw klanten afrekenen en daardoor toegang krijgen tot de online cursus die jij verkoopt.

Dit onderdeel kun je met verschillende software systemen maken.

Betaalpagina maken met Plug & Pay

Wij gebruiken er voor onze klanten vaak Plug & Pay voor. (Probeer 14 dagen gratis). 

Het is betaalpagina software dat waardevolle features heeft voor jou als cursusmaker, zoals kassakoopjes, upsells, betalen in termijnen en je kunt er abonnementen mee verkopen, dus je Thinkific cursussen als membership site verkopen. Het ondersteunt o.a. iDEAL, creditcard en Bancontact betalingen als betaalmethoden.

Je kunt de software zo instellen dat je klanten na het afrekenen op jouw Plug & Pay betaalpagina automatisch als cursist worden toegevoegd aan jouw online cursus in Thinkific.

Betaalpagina voorbeeld Plug&Pay
Betaalpagina voorbeeld Plug & Pay

De automatisering: om Plug & Pay te koppelen aan je Thinkific omgeving heb je ook Zapier nodig. 

Zapier is de verbinding tussen beide systemen, de ‘lijm’. Als iemand jouw cursus koopt via de betaalpagina dan wordt er via Zapier een bericht gestuurd naar Thinkific om je cursist aan de cursus in de leeromgeving toe te voegen.

Zapier zap Plug & Pay koppelen met Thinkific voorbeeld
Zapier: Plug & Pay koppelen met Thinkific

Automatisch toegang geven is dus een mogelijkheid, en automatisch de toegang ontzeggen kan ook. Bijvoorbeeld als je abonnementen verkoopt en een cursist niet betaald of verlengd heeft.

Koopknop maken met Shopify Lite

Als alternatief voor Plug & Pay zou je de betaalpagina en de koopknop kunnen maken met Shopify Lite.

Shopify Lite is beperkter qua functionaliteiten. Omzetvergrotende functies zoals o.a. kassakoopjes, upsells en abonnementen zijn met deze versie van Shopify eigenlijk niet te realiseren. Met Plug & Pay kan dat wel (Probeer Plug & Pay 14 dagen gratis).

Shopify Lite is een versie van Shopify waarbij je geen hele webwinkel maakt, maar alleen het afrekensysteem gebruikt.

In de Shopify omgeving installeer je de Thinkific Shopify app, en die koppel je aan de cursusomgeving.

Shopify Lite kun je 14 dagen gratis proberen via deze link

Shopify Lite ondersteunt naast iDEAL ook betaalmethoden zoals creditcard, PayPal, Bancontact en Apple Pay. 

Shopify Lite kost $9 per maand plus de kosten van de betaalmethode die jouw klant selecteert bij het afrekenen van jouw cursus. Voor iDEAL via Shopify Payments is dat 0% transactiekosten + €0,29 per betaling.

Er is ook een optie waarbij de gemiddelde maandelijkse kosten lager worden als je betaalt per jaar, per 2 jaar of per 3 jaar. Je betaalt dan maar $6,75 per maand voor het Shopify Lite abonnement als je de 3-jaarlijkse betaling omrekent naar maandelijkse kosten.

Dit is onder voorbehoud van prijswijzigingen.

Het abonnement voor Shopify lite dat jij afneemt bij Shopify kun je afrekenen via creditcard of PayPal.

Bekijk onze stap voor stap uitleg over hoe jij Shopify Lite kunt inzetten voor iDEAL betalingen voor Thinkific.

Shopify Lite koopknop voorbeeld met yoga cursus
Shopify Lite koopknop voorbeeld met yoga cursus

Onderdeel 3: Thinkific als cursusomgeving

Dit derde onderdeel is de cursusomgeving van Thinkific, daar voeg jij jouw eigen cursussen toe, de cursussen die je wilt verkopen. 

Heb je nog geen Thinkific account? 

Maak dan een gratis Thinkific account aan, of bekijk onze Thinkific Rondleiding video als je er meer over wilt weten.

Om Thinkific met Zapier aan Plug & Pay te kunnen koppelen heb je het Thinkific Grow plan nodig. Je kunt Thinkific Grow 30 dagen gratis uitproberen via deze link.

Geen creditcard bij de hand? Maak dan een gratis Thinkific Free account aan.

Manier 2: Afrekensysteem gebruiken van je bestaande site

In tegenstelling tot manier 1 voeg je bij manier 2 geen extern afrekensysteem toe aan jouw website, maar maak je gebruik van de bestaande techniek van jouw website en breid je die uit met een afrekensysteem dat iDeal ondersteunt.

Je voegt in dit geval een app of een plugin toe aan jouw eigen website, en configureert die zodat alles werkt zoals je wilt.

Bij deze manier van koppelen van jouw website met Thinkific cursussen heb je ook 3 onderdelen die met elkaar samenwerken, net als bij manier 1, maar zijn de onderdelen net iets anders:

Onderdeel 1: Je eigen website, maar met een voorwaarde

Je hebt hier weer je eigen website. Maar hier maakt de techniek van de website wél uit.

De bestaande website moet namelijk uit te breiden zijn met een afrekenproces dat te koppelen is aan onderdeel 2 of direct aan Thinkific.

Dat kan onder andere als jouw bestaande website gemaakt is met WordPress of Shopify, en vrijwel elk afrekensysteem dat de automatiseringstool Zapier ondersteunt.

Onderdeel 2: De uitbreiding

We voegen bij dit onderdeel een stukje toe aan de bestaande techniek van jouw website. Je past de huidige techniek dus iets aan.

Bestaande WordPress website

Als je een WordPress website hebt dan zijn er twee manieren om iDeal te koppelen aan Thinkific.

Manier 1 met de koopknop zoals we die eerder beschreven, en manier 2, die je nu leest. WordPress is uit te breiden met een webwinkel gedeelte, en daar kun je dan betaalmethoden aan toevoegen zoals iDEAL.

Je installeert dan deze twee plugins om het afrekenen en betalen mogelijk te maken:

En je maakt gebruik van de automatiseringstool Zapier. Er is een gratis plan beschikbaar en de betaalde plannen die beginnen bij $19,99 per maand zijn gratis uit te proberen.

Zapier is hier een deel van de ‘lijm’ tussen het afrekensysteem op jouw website dat iDeal ondersteunt en de Thinkific cursusomgeving.

Zapier is een automatiseringstool die een opdracht geeft aan Thinkific op het moment dat jouw klant een cursus heeft afgerekend. Voor jouw klant is Zapier onzichtbaar.

Deze oplossing raden we alleen aan voor mensen die affiniteit hebben met het bouwen van websites, of als je samenwerkt met een websitebouwer.

Als alternatief kun je ook gewoon een koopknop op je WordPress website zetten. Daar heb je geen technische kennis of websitebouwer bij nodig, en je kunt er de video voor volgen die we er binnenkort voor online zetten.

Bestaande Shopify website

Heb je al een Shopify webwinkel en wil je daar cursussen mee verkopen via Thinkific? Dat kan vrij eenvoudig.

Je installeert dan de Thinkific app voor Shopify om het afrekenen van Thinkific cursussen mogelijk te maken.

Andere soort website

Heb je een website die met een ander systeem gemaakt is dan WordPress of Shopify? Dan is technische integratie ook mogelijk als het afrekengedeelte de automatiseringstool Zapier ondersteunt. 

Als alternatief is er dan ook de betaalpagina methode van manier 1 waarbij je een extern afrekensysteem gebruikt zoals Plug & Pay of Shopify Lite.

Onderdeel 3: Jouw Thinkific cursusomgeving

Dit derde onderdeel is weer de cursusomgeving waar jouw klant toegang toe krijgt op het moment dat er is afgerekend: Thinkific.

Na het afrekenen van jouw klant via het WooCommerce of Shopify afrekensysteem krijgt Thinkific via Zapier de opdracht om voor jouw klant een account aan te maken voor jouw Thinkific cursusomgeving, en daar de afgerekende cursus aan toe te voegen.

Jouw klant kan dan van Thinkific een e-mail ontvangen met daarin login instructies die jij instelt. In onze Thinkific Rondleiding video laten we je een voorbeeld zien van die welkomstmail.

In het volgende gedeelte bespreken we welke manier van het toevoegen van de iDeal afrekenmogelijkheid voor jouw Thinkific cursussen het beste bij jouw situatie past.

Welke manier is geschikt voor jouw situatie?

Ons advies voor 95% van de gevallen als je al een website hebt: ga voor de kant-en-klare betaalpagina software (methode 1).

Het is de snelste en makkelijkste methode om in korte tijd iDEAL, abonnementen en kassakoopjes aan te kunnen bieden aan jouw klanten. Daarmee heb je alles geautomatiseerd zodat ze jouw Thinkific cursussen met iDEAL af kunnen afrekenen.

Hieronder gaan we in op verschillende situaties, met een bijbehorend algemeen advies.

Situatie A: Ik heb een bestaande website

Het maakt eigenlijk niet uit met welke software jouw website gemaakt is. Je kunt bijna altijd eenvoudig een betaalpagina link toevoegen op jouw website.

Als je als ondernemer geen ervaring heb met website techniek, of het gewoon simpel wilt houden en er snel mee online wil gaan: maak de betaalpagina met Plug & Pay.

Een linkje plaatsen naar de betaalpagina kan met vrijwel elk website systeem.

Hieronder een lijst met systemen waarvan we weten dat het werkt.

  • Blogger
  • Drupal
  • Jimdo
  • Joomla
  • JouwWeb
  • Phoenix
  • Site123
  • Squarespace
  • Tumblr
  • Webnode
  • Weebly
  • Wix
  • WordPress

Gebruik je een ander systeem? De kans is groot dat het daarbij ook kan. 

Als je een linkje op een pagina kunt plaatsen dan kun je linken naar de betaalpagina.

Neem contact met ons op dan proberen we je er verder mee te helpen.

Situatie B: Ik heb een webwinkel

Heb je al een bestaande webwinkel en wil je daarmee online cursussen verkopen? 

Dan zijn er verschillende mogelijkheden. Hieronder per webwinkel de oplossing.

Shopify webwinkel

Als je al een Shopify webwinkel hebt dan kan het interessant zijn om voor manier 2 te gaan als je bij de verkoop van bepaalde producten ook toegang wilt geven tot cursussen in je leeromgeving. Door de bestaande webwinkel uit te breiden kun je het afrekenen van online cursussen mogelijk te maken met het bestaande afrekenproces.

Maar vaak is een e-commerce webwinkel voor producten qua functionaliteiten geoptimaliseerd voor de verkoop van fysieke producten. Voor een digitaal product zoals een online cursus kan het interessant zijn om een geoptimaliseerde betaalpagina te maken voor het optimaal verkopen van de digitale cursus. Dat kan bijvoorbeeld met Plug & Pay (probeer Plug & Pay 14 dagen gratis).

WooCommerce webwinkel

Met een WooCommerce webwinkel, dus met een WordPress site zijn er twee mogelijkheden. 

Het uitbreiden van de WooCommerce webwinkel zoals we bij manier 2 beschrijven kan een ingewikkelde klus zijn. Kies die optie alleen als je affiniteit hebt met website techniek of er een website bouwer bij in kunt schakelen. 

Het is in veel gevallen eenvoudiger en sneller om voor de betaalpagina optie te gaan waarbij je een extern afrekensysteem toevoegt voor het afrekenen van de cursussen. Het afrekenen van cursussen is dan snel te realiseren, zonder dat het bestaande afrekenproces ingewikkelder wordt omdat het een extra scenario moet ondersteunen waarbij je geen producten verstuurt na betaling. 

Je kunt op een later moment altijd nog manier 2 toepassen waarbij je het afrekenen van cursussen wel integreert met de WooCommerce webwinkel.

Ander type webwinkel

Er bestaan natuurlijk veel meer soorten webwinkel software waarmee jouw webwinkel kan zijn gemaakt.

Gebruik je een ander systeem? 

Neem contact met ons op dan helpen we je er verder mee.

Als je snel en eenvoudig online Thinkific cursussen wilt verkopen dan kun je overwegen om een betaalpagina toe te voegen via een extern afrekensysteem. Je bestaande systeem hoeft dan niet aangepast te worden, en je kunt met minimale middelen testen of er vraag is naar de online cursussen die je aanbiedt.

Zodra je online cursusonderneming groeit kun je dan vervolgstappen zetten om jouw online onderneming professioneler en succesvoller te maken.

Heb je nog vragen?

Is er nog iets onduidelijk over de manieren waarop je Thinkific kunt koppelen aan iDeal? 

Stuur ons een berichtje via de contactpagina of mail naar [email protected]

Dan proberen we je verder te helpen richting jouw succesvolle online cursus. 

Groetjes,

Sil en Nadine

Ga direct aan de slag!

Creëer jouw succesvolle Online Cursus

Kickstart je online cursus avontuur en ontvang binnen een paar minuten gratis toegang tot onze Online Cursus Starter Kit!
Online Cursus Starter Kit van Boterham.nl