How to

iDEAL & Bancontact voor Thinkific met de koopknop van Shopify

Hoe je een koopknop maakt waarmee klanten jouw Thinkific cursus met iDEAL & Bancontact af kunnen rekenen.

Nadine en Sil leggen uit hoe je iDEAL en Bancontact koppelt aan Thinkific met Shopify

Sil Kogelman

Je kunt jouw klanten vandaag nog jouw Thinkific cursussen af laten rekenen met iDEAL en Bancontact.

In dit Boterham uitleg artikel laten we je zien hoe je binnen een uur een Shopify koopknop maakt op jouw website die gekoppeld is aan Thinkific.

Ga direct naar..

De Cursus Koopknop op jouw Website

Via de Shopify koopknop kunnen klanten jouw online cursussen betalen met iDEAL, Bancontact, Paypal, Apple Pay en creditcard en ze krijgen na betaling automatisch toegang tot de cursus die ze gekocht hebben. Jouw klanten kunnen daarna inloggen in jouw Thinkific cursusomgeving en kunnen dan meteen aan de slag met jouw online cursus.

Voor het maken van de koopknop heb je geen technische kennis nodig. In deze handleiding zie je hoe we de Thinkific cursusomgeving instellen, koppelen aan betaalmethoden zoals iDEAL en Bancontact en hoe we de Shopify koopknop maken. Je kunt het dan zelf gewoon nadoen.

Het maakt ook niet uit wat voor website je hebt. Dus of je nou een site hebt die gemaakt is met Wix, WordPress, Weebly, Squarespace, Jimdo, Site123, JouwWeb, Tumblr, Webnode, Joomla, of Drupal of een ander systeem, deze koopknop toevoegen werkt op vrijwel elk systeem.

Wij zijn Sil en Nadine en deze ‘Nu kopen’ knop ga je samen met ons maken:

Voorbeeld van de aanpasbare koopknop die je op jouw website kunt plaatsen

Dit is een voorbeeld van de koopknop die je toe gaat voegen aan je eigen website.
Het uiterlijk ervan kun je straks zelf bepalen.

Je kunt het plaatje en de prijs tonen op jouw site, of alleen de ‘Nu kopen’ knop laten zien.
En je kunt de kleuren en teksten aanpassen, en als je wil een winkelmandje als functionaliteit toevoegen.

Meestal voeg je die koopknop toe op een cursus verkooppagina, de salespage van jouw cursus op jouw website, maar je kunt de knop bijvoorbeeld ook toevoegen aan blog artikelen of een andere specifieke pagina als je dat wilt. 

Betalingen ontvangen via de koopknop

Als klanten op die betaalknop op de verkooppagina drukken dan kunnen ze de cursus afrekenen met bijvoorbeeld iDEAL, Bancontact, Paypal, Apple Pay, Google Pay of creditcard. Ze vullen hun gegevens in zoals hun naam en e-mail adres, en geven aan met welke betaalmethode ze willen betalen.

Shopify afrekenpagina voorbeeld van afrekenen Thinkific cursus
Voorbeeld afrekenen Thinkific cursus met iDEAL, Bancontact, Paypal en creditcard

Je kunt zelf kiezen welke betaalmethoden je aanbiedt aan jouw klanten. Je kunt bijvoorbeeld ook alleen iDEAL, Bancontact en Apple Pay aanbieden als voor jouw klanten creditcard of Paypal geen toegevoegde waarde hebben.

We gaan het zo instellen dat jouw klanten na het voltooien van een betaling een e-mail ontvangen waarmee ze in de cursusomgeving in kunnen loggen om jouw cursus te kunnen volgen. 

Ze komen dan in de Thinkific cursusomgeving met daarin een overzicht van de cursussen waar zij toegang toe hebben. Ze kunnen dan de cursus aanklikken en in de lesomgeving de cursuslessen volgen die jij voor hen hebt gemaakt, bijvoorbeeld de tekstlessen, PDF documenten en videolessen. En ze kunnen ook meepraten in jouw besloten groep, als je een Thinkific Community voor ze hebt aanmaakt.

Gaaf he 😀

Na het volgen van deze handleiding kunnen jouw Nederlandse en Belgische klanten jouw Thinkific cursussen kopen met hun favoriete betaalmethode.

Bouw een schaalbare oplossing

We gaan die koopknop maken met Shopify lite, en dat is software die geschikt is om heel veel klanten en betalingen te kunnen verwerken. Of je nou 10 of 10.000 klanten hebt, deze online software kan dat aan, net als jouw Thinkific cursusomgeving.

Het is dus schaalbaar zonder dat het jou veel meer tijd kost en je loopt dan ook niet tegen technische capaciteitsproblemen aan zodra jouw online onderneming groeit.

Jij hoeft zelf alleen maar de accounts aan te maken en in te stellen, en dat gaan we nu doen.
We gaan eerst de basis van Thinkific instellen zodat die straks gekoppeld kan worden aan iDEAL.

Maak een Gratis Thinkific account aan

Stap 1 is het aanmaken van een Thinkific account als je dat nog niet hebt.
Je kunt gratis een Thinkific Free account aanmaken via onze link boterham.nl/thinkific.

Als je het via die link doet dan krijg je van ons de Boterham Bonus die jouw helpt bij het succesvol maken van jouw online cursus. Meer informatie over die gratis Boterham Bonus kun je vinden op boterham.nl/bonus.

En als je als nieuwe gebruiker in plaats van het Free plan van Thinkific het Thinkific Pro plan 30 dagen gratis wilt uitproberen dan kan dat ook, via de link boterham.nl/thinkific30

Met die eerste Thinkific link maak je een gratis account aan en heb je geen creditcard nodig. Voor die tweede link heb je wel een creditcard nodig omdat je je daarmee aanmeldt voor het Pro plan.

Alle Thinkific plans inclusief het gratis plan zijn te koppelen met Shopify (bron: Thinkific op 14 April 2021 via haar helpdesk).

Om een gratis account aan te maken ga ik dus naar boterham.nl/thinkific.

Je komt dan op de aanmeldpagina om je gratis aan te kunnen melden bij Thinkific.
Daar voer ik mijn e-mail adres in en ik druk op de knop ‘get started free’.
Thinkific stelt je daarna een aantal vragen om je te ondersteunen bij het maken van jouw cursus. Nadat je die vragen hebt beantwoordt kom je in het admin dashboard waar jij de cursus aan kun maken.

Thinkific instellingen voordat je kunt koppelen

In het Thinkific admin dashboard kun jij als beheerder van de cursusomgeving cursussen toevoegen, jouw cursisten beheren en dingen instellen zoals de taalinstellingen en het design van de cursusomgeving. Thinkific toont je na aanmelding een stappenplan dat je kunt volgen als je voor het eerst je cursusomgeving instelt.

Om straks het iDEAL betaalsysteem toe te kunnen voegen moet je minimaal 1 cursus met 1 les hebben aangemaakt en die hebben gepubliceerd.

Het is geen probleem als je cursus nog niet af is. Je kunt voor nu even een concept cursus toevoegen, want het doel is op dit moment het maken van de iDEAL koppeling. De cursusinhoud kun je later gewoon aanpassen als dat nodig is.

Als je in meer detail wil weten hoe je een Thinkific cursus aanmaakt en instelt kijk dan bij onze video’s en artikelen over dit onderwerp.

twee voorbeeld cursussen in het thinkific admin dashboard
Twee voorbeelden van cursussen in het Thinkific admin dashboard

We hebben in dit voorbeeld onze gratis online cursus starter kit als cursus toegevoegd aan ons Thinkific demo account, zodat je kunt zien hoe dat eruit ziet als we die minicursus zouden verkopen. Deze minicursus bestaat uit een aantal pdf lessen ingedeeld in een aantal hoofdstukken en een videoles als introductie.

Cursusplaatje

Ook heb ik er een course image aan toegevoegd zodat het er mooi uitziet in de cursusomgeving van mijn cursisten en tijdens het afrekenen van de cursus.

Privé en verborgen cursussen

En ik heb de cursus privé gemaakt omdat ik in dit voorbeeld geen gebruik maak van Thinkifics afrekensysteem, maar van het iDEAL afrekensysteem dat we zo toe gaan voegen. En als ik de cursus op ‘hidden’ zet dan wordt de cursusverkooppagina niet weergegeven op je Thinkific site voor deze cursus. Dat kan handig zijn als jij je cursusverkooppagina op je eigen site aanmaakt, bijvoorbeeld je WordPress site.

Publiceer de cursus

En de cursus is gepubliceerd zodat we die kunnen gebruiken voor de koopknop.

Voeg het afrekenproces toe

Dan gaan we nu het iDEAL afrekenproces toevoegen en daarna gaan we de betaalknop op jouw website plaatsen.

Voordat je hiermee verder gaat moet moet jouw concept cursus dus gepubliceerd staan in jouw Thinkific cursusomgeving, zoals bij het voorbeeld dat we je net lieten zien.

In dit gedeelte van de uitleg maken we het afrekenproces waardoor jouw klanten een cursus in een winkelmandje kunnen plaatsen en kunnen betalen met betaalmethoden zoals iDEAL, Bancontact, PayPal, Creditcard en Apple Pay. Je kunt zelf bepalen welke van die betaalmethoden je wel of niet aanbiedt.

Het afrekenproces gaan we maken met Shopify lite.
Shopify Lite is een mini versie van de webwinkel software Shopify waarbij je alleen het afrekengedeelte gebruikt. We hoeven dus geen hele webwinkel te bouwen, en daardoor kun je supersnel online met een afrekensysteem dat o.a. iDEAL, Bancontact en Apple Pay accepteert. In de meeste gevallen kan het binnen een uur. 

Shopify Lite aanmeldpagina
De Shopify Lite aanmeldpagina

Via de link boterham.nl/shopify-lite kun je Shopify Lite 14 dagen gratis uitproberen.
Als je het via onze link doet dan krijg je van ons de Boterham Bonus die jouw helpt bij het succesvol maken van jouw online cursus. 

Ok, dan gaan we nu een Shopify Lite account aanmaken.
Ik ga hiervoor naar boterham.nl/shopify-lite.

Daar zie je een knop om je gratis proefperiode te starten.
Ik vul daar mijn e-mail adres in en het wachtwoord dat ik wil instellen voor mijn account.
En bij dat laatste veldje voer ik de naam in zoals ik wil dat mijn klanten die zien.
En dan druk ik op die ‘Maak je winkel’ knop om je Shopify Lite account aan te maken.
Shopify stelt je dan een aantal vragen om je beter te kunnen helpen en je kunt er je bedrijfsgegevens invullen zoals die op facturen komen te staan.

Je komt daarna in het Shopify-beheercentrum.

Het Shopify Lite Beheercentrum

Met het Shopify beheercentrum gaan we een aantal dingen doen zoals het installeren en configureren van de Shopify Thinkific app en het toevoegen van de iDEAL betaalmethode als Shopify Payment. Ook maken we straks de koopknop aan binnen het Shopify beheercentrum.

We gaan nu eerst het juiste Shopify abonnement selecteren en controleren of een aantal winkelgegevens goed staan ingesteld.

Je kunt met de knop ‘selecteer een abonnement’ het abonnement selecteren dat je na de proefperiode wil afnemen. (die optie is ook te bereiken via Instellingen -> Abonnement en toestemmingen -> Abonnementen vergelijken

Instellingen -> Abonnement en toestemmingen -> Abonnementen vergelijken

Selecteer je hier het Shopify Lite abonnement.

De 2% transactiekosten heb je straks niet voor iDEAL omdat we iDEAL via Shopify Payments gaan activeren. Je betaalt dan alleen een vast bedrag van €0,29 per iDEAL transactie naast de kosten voor het Shopify Lite abonnement.

Je kunt het Shopify Lite abonnement met creditcard of met PayPal betalen, en als je het abonnement voor een langere periode afsluit is het nog wat goedkoper. Bij die laatste optie van 3 jaar betaal je gemiddeld maar $6,75 per maand.

Dit is onder voorbehoud van prijswijzigingen.

Voeg de betaalmethode die jouw voorkeur heeft voor het betalen van je abonnement en druk op de knop ‘abonnement starten’. Je wordt na de proefperiode pas gefactureerd.

Stel het btw nummer in

Stel bij Instellingen -> facturatie onder het kopje Belastingregistratie ook het btw nummer van je onderneming in als je die hebt.

Stel de winkelgegevens in

We controleren nu eerst even een paar algemene instellingen zodat we de betaalmethoden makkelijker toe kunnen voegen. Ga naar Instellingen -> Algemeen en kijk daar of de winkelnaam en e-mail adressen kloppen. Controleer ook de bedrijfsgegevens even en vul ze aan waar nodig.

Shopify algemene webwinkel instellingen
Instellingen -> Algemeen

Het is bij tijdszone belangrijk dat die op Amsterdam (GMT+01:00) staat en de winkelvaluta op Euro.

Voeg iDEAL & Bancontact toe als betaalmethode

We gaan nu iDEAL en Bancontact toevoegen als betaalmethode zodat jouw klanten jouw cursus daarmee af kunnen rekenen. Shopify gaat dit daarna keuren. Dat duurt volgens hen meestal 10 tot 30 minuten. (Als het langer duurt kun je contact met ze opnemen.)
In de tussentijd kun jij de rest van de stappen van de handleiding afronden, en tegen de tijd dat je ermee klaar bent is dan met een beetje mazzel ook de goedkeuring van Shopify binnen.

We voegen iDEAL en Bancontact toe als Shopify Payment, dus we gaan eerst Shopify Payments activeren.

Ga naar Instellingen -> Betaalmethoden en klik op de knop ‘Activeer Shopify Payments’.

Daarna vul je deze gegevens in:

  • Bedrijfstype
  • Bedrijfsnaam
  • Kamer van Koophandel nummer
  • Btw nummer (als je dat hebt)
  • Vestigingsadres
  • Persoonlijke gegevens, waaronder je BSN nummer
  • Beschrijving van de producten die je verkoopt
  • Omschrijving die op de creditcardafschriften van klanten komt te staan
  • Bankgegevens voor de uitbetaling (IBAN)
Shopify Payments aanmelding gegevens
Gegevens invoeren voor Shopify Payments

Neem de voorwaarden door en druk daarna op de groene knop onderaan de pagina.

Je zult direct gebruik kunnen maken van de creditcard betaalmethoden en iDEAL en Bancontact zullen in de meeste gevallen binnen 10 tot 30 minuten goedgekeurd worden volgens Shopify support. Duurt het langer? Neem dan contact op met Shopify, dan zetten ze er vaart achter. De drie weken waar in het screenshot hieronder over gesproken wordt is een uitzondering.

iDEAL en Bancontact onder beoordeling bij Shopify
iDEAL en Bancontact onder beoordeling bij Shopify

Zodra de ‘in behandeling’ tekst achter de betaalmethode weg is kunnen jouw klanten ermee afrekenen.

Betaalmethoden deactiveren en activeren

Je kunt bij de Shopify Payments beheren via het linkje ‘beheren’ rechtsboven in beeld bij Instellingen -> Betalingen.

Daar kun je dan de betaalmethoden die jij aan je klant wil aanbieden deactiveren of activeren.

Overzicht van betaalmethoden van Shopify Payments
Shopify Payments betaalmethoden

Je hebt de keuze uit:

  • iDEAL
  • Bancontact
  • PayPal
  • Apple Pay
  • Creditcard (Visa, Mastercard, Maestro & American Express)
  • Google Pay
  • Shop Pay

Het installeren & instellen van de Thinkific Shopify app

Ga terug naar de startpagina door linksboven naar de startpagina te gaan. We gaan nu jouw online Thinkific cursus nu als Shopify product instellen.

Ga naar de link boterham.nl/thinkific-shopify-app of ga naar de Shopify App Store en zoek daar de Thinkific app.

de Thinkific Shopify app in de Shopify app store

Druk op de knop ‘app toevoegen’ en log eventueel in met je Shopify gegevens.

Druk bij het volgende scherm op de knop ‘app installeren’.

Login met jouw Thinkific accountgegevens

Je moet daar de Thinkific Site URL invullen invullen van jouw Thinkific account. Die Thinkific Site URL kun je in het Thinkific admin dashboard vinden bij Settings -> Site -> Site URL.

Na het inloggen zie je de gepubliceerde Thinkific cursussen. 

Thinkific Shopify app cursusoverzicht
Voorbeeld van gepubliceerde Thinkific cursussen geïmporteerd in Shopify

Hier zie je onze twee voorbeelden. Onze online cursus starter kit, en een voorbeeld van een yogacursus.

Jouw Thinkific cursussen zijn nu als Shopify Producten beschikbaar, die gaan we straks instellen qua prijs e.d.

Ga terug naar het Shopify dashboard door rechtsboven op ‘Shopify’ te klikken

Stel de Btw tarieven in

Als je cursussen verkoopt in Nederland zul je waarschijnlijk omzetbelasting moeten afdragen aan de belastingdienst over je cursusverkopen, en die dus ook moeten ontvangen van jouw klanten.

De btw tarieven kun je instellen bij instellingen -> btw. Je kunt daar voor landen uit Europa, Verenigd Koninkrijk en de rest van de wereld btw tarieven instellen.

btw tarieven instellen voor je cursussen in Shopify
btw tarieven instellen voor je cursussen in Shopify Lite

We raden je aan om je door een belastingadviseur goed te laten informeren over de btw tarieven die voor jouw onderneming gelden of contact op te nemen met de belastingdienst. Een adviseur kan jou informeren over welke btw tarieven jij moet rekenen en afdragen, en in welk land.

Daarna kun je die tarieven in Shopify instellen, eventueel na eerst contact op te hebben genomen met Shopify over hoe je dat het beste kan doen voor jouw situatie.

Boterham.nl geeft geen adviezen mbt belastingzaken, kijk voor meer informatie op de site van de belastingdienst.

Nederlandse ondernemers:

Belgische ondernemers:

Stel de belastingregio’s in

Bij belastingregio’s kun je voor de EU landen toevoegen. Als Nederlandse onderneming kun je bij Nederland je btw nummer kwijt, en als Belgische ondernemer bij België. En bij de andere landen kun je eventueel ook btw nummers invullen als dat voor de situatie van jouw onderneming nodig is.

Over het algemeen vul je bij die andere landen geen btw nummer in, maar voeg je dat land wel toe zodat er wel Nederlandse btw geïnd wordt en je die afdraagt via je Nederlandse belastingaangifte. Ook kun je bij ‘Rest van de wereld’ een tarief instellen als dat voor jouw situatie van toepassing is. Zoals gezegd, dit is geen belastingadvies, en laat je vooral goed informeren door een belastingadviseur en neem contact op met Shopify ondersteuning als je er qua instellingen niet uitkomt.

Gerelateerde Shopify helpcentrum artikelen:

Shopify instelling btw digitale goederen

Stel eventueel bij het kopje ‘Belastingberekeningen’ in dat er btw op digitale goederen wordt berekend, zodat er btw wordt toegepast bij het afrekenen van jouw cursussen voor jouw Europese klanten. Je plaatst de producten dan in de Dit kan ook met instellingen onder ‘Belastingregio’s instellen’.

Test of alles werkt zoals je wilt

Controleer door middel van testbestellingen of de belastingen die jij moet innen op de juiste manier geïnd worden. Verderop in dit artikel vertellen we je meer over hoe je een testbestelling kunt plaatsen.

Stel het Product in

Om jouw cursus te kunnen verkopen gaan we een aantal productinstellingen aanpassen in Shopify.
Bij Producten -> alle producten kun je de Thinkific cursussen als Shopify producten bekijken.
Bekijk de cursus waarvoor je een koopknop aan wilt maken door het product aan te klikken.

Het instellen van het Shopify product voor de Thinkific cursus verkoop
Beschrijving van wat je in dit plaatje ziet

Je kunt daar eventueel de titel aanpassen, en een korte omschrijving toevoegen als je die straks bij de koopknop geplaatst wil hebben.

Het plaatje dat aan dit product is toegevoegd is geïmporteerd uit de Thinkific omgeving, en dat kun je eventueel hier nog aanpassen. Dat plaatje zien jouw klanten bij het afrekenen van dit product, jouw cursus.

Het belangrijkste is hier het instellen van de prijs die jij vraagt voor de cursus, verander ook de tekst in het ‘Title’ vakje van ‘Price’ naar ‘Prijs’. Dit is standaard de prijs inclusief btw.

Rechtsboven bij ‘Verkoopkanalen en apps’ selecteer je ‘Koopknop’ als verkoopkanaal.

Zorg ervoor dat de Productstatus op Actief staat en vergeet al deze veranderingen niet op te slaan.

Voeg de algemene voorwaarden en het privacybeleid toe

Het kan verstandig zijn om je goed te informeren over de keuzes en verplichtingen die er gelden mbt algemene voorwaarden en privacybeleid.

Ga voor jouw eigen situatie na of je aan alle wettelijke eisen met betrekking tot privacy (de Algemene Verordening Gegevensbescherming) en algemene voorwaarden voldoet.

Meer informatie hierover:

Toevoegen verwijzingen

Shopify geeft je de mogelijkheid om verwijzingen naar de algemene voorwaarden en privacy policy toe te voegen aan de afrekenpagina. Bij Instellingen-> Juridisch kun je de benodigde pagina’s in te vullen:

Instellingen -> Algemeen

Er wordt dan onderaan de afrekenpagina verwezen naar de juridische pagina’s zoals algemene voorwaarden en privacybeleid.

Je kunt er bijvoorbeeld ook naar verwijzen in e-mail bevestigingen. Verderop in deze tutorial gaan we in op het aanpassen van e-mail bevestigingen m.b.t. de bestelling van je klant.  

Maak de afrekenpagina zoals jij die wilt hebben

De afrekenpagina is naar wens aan te passen qua layout en mogelijkheden. Eerder hebben we er de betaalmethoden aan toegevoegd. Nu is het tijd om de layout van de afrekenpagina bij de huisstijl van jouw onderneming aan te laten sluiten. En we gaan een aantal belangrijke afrekenopties instellen.

Ga naar Instellingen -> Checkout en dan zie een pagina zoals dit:

afrekenpagina instellingen van Shopify
Shopify checkout instellingen

Stijl

Klanten vinden het prettig als de afrekenpagina dezelfde huisstijl heeft als die van de website van jouw onderneming. We kunnen er dingen zoals een logo en huisstijlkleuren op toepassen zodat jouw klant het vertrouwen in jouw onderneming projecteert op de afrekenpagina. 

Klik op de knop ‘Pas de checkout aan’, er opent zich een nieuw browser tabblad. Daarna klik je eventueel op ‘Open checkout settings’ en je zult een pagina zoals in de afbeelding hieronder zien.

Je ziet een voorbeeld van notificaties en hoe het er uit zou zien als een product niet op voorraad zou zijn.

Shopify checkout layout instellingen
Shopify checkout layout aanpassingen zoals logo en kleuren

Je kunt daar dingen instellen zoals

  • Logo
  • Achtergrondplaatjes
  • Achtergrondkleuren
  • Lettertypes
  • Kleuren voor knoppen, accenten en foutmeldingen

Pas dat aan voor zover je wilt en bewaar de instellingen met de ‘Bewaar’ knop rechtsboven in beeld.

Ga dan terug naar de Shopify checkout instellingen door het tabblad te sluiten en naar het vorige tabblad terug te gaan.

Schakel 'afrekenen via e-mail' in

Bij Contactmethode klant -> Betalingsopties is het belangrijk dat je de optie ‘Klanten kunnen alleen afrekenen via e-mail’ aanzet. Bij Thinkific kun je namelijk geen cursisten toegang geven op basis van een telefoonnummer. 

afrekenen via email instelling
de instelling afrekenen via email

Shop app voor klanten

Daar kun je ook de optie ‘Klanten kunnen de Shop-app downloaden vanaf hun bestelstatuspagina’ uitschakelen. Die app heeft voor jouw klanten namelijk waarschijnlijk niet zoveel toegevoegde waarde.

Formulieropties

Hier kun je opties inschakelen zoals

  • Voor- en achternaam vereisen
  • Bedrijfsnaam: optioneel
  • Adresregel 2: optioneel
  • Telefoonnummer van het bezorgadres: verborgen

Bestellingsverwerking

Onder het kopje ‘Terwijl de klant aan het afrekenen is’ kun je de optie ‘Het bezorgadres standaard als het factuuradres gebruiken’ inschakelen als dat nog niet gebeurd is.

Ook kun je het invoeren van adresgegevens makkelijker maken voor klanten door de optie
‘Automatisch invullen van adresgegevens inschakelen’ in te schakelen.

Onder het kopje ‘Nadat een bestelling is betaald’ zul je als je alleen digitale producten verkoopt (zoals jouw cursus) de optie ‘De orderregels van de bestelling automatisch afhandelen’

Bestellingsverwenkingsinstellingen voor Shopify checkout
Instellingen voor de bestellingsverwerking van de Shopify checkout

E-mail marketing & Afgebroken checkouts

Hier kun je eventueel de mogelijkheid inschakelen voor het inschrijven op een nieuwsbrief, of het automatisch versturen van een e-mail bij een afgebroken checkout.

Maak het voor jezelf vooral niet te ingewikkeld nu, en schakel die opties voorlopig uit. 

e-mailmarketing opties en afgebroken checkouts opties
e-mailmarketing opties en afgebroken checkouts opties bij de Shopify checkout

Koopknop maken

De koopknop voor op jouw eigen website is eenvoudig zelf aan te maken via Shopify Lite. 

Vanuit het hoofdscherm in jouw Shopify dashboard zie je onder het kopje ‘Verkoopkanalen’ de optie ‘Buy Button’.

Shopify koopknop verkoopkanaal
het koopknop verkoopkanaal van Shopify

Druk daarna op de groene knop ‘Create a Buy Button’ of de Nederlandse vertaling ervan.

Je ziet dan een scherm dat lijkt op dit:

Selecteer wat voor soort knop je wilt maken

Je selecteert daar de optie ‘Product Buy Button’ en daarna de cursus waarvoor je een koopknop aan wilt maken:

Selecteer het Shopify product van jouw cursus
selecteer jouw cursus product

Als je dan op de groene knop ‘Selecteren’ drukt dan krijg je het koopknop configuratiescherm te zien:

het configuratiescherm voor de koopknop

Daar kun je layout instellingen aanpassen zoals kleur & lettertype, maar ook elementen zoals plaatje en productprijs weglaten en teksten aanpassen. Ook kun je selecteren wat er gebeurt als er iemand op de koopknop drukt: wil je dat het product in een winkelmandje geplaatst wordt, of dat er direct naar het afrekenen wordt gegaan?

Layout stijl

Hier selecteer je of je alleen de koopknop wil laten zien of ook titel, prijs, plaatje en omschrijving. 

Shopify koopknop layout stijl full view
de layout stijl 'full view'

Wat moet er gebeuren bij klikken op de knop

Bij de optie ‘Action when people click’ bepaal je wat er gebeurt als jouw klant op de koopknop drukt. Je hebt 2 opties:

  • direct naar de afrekenpagina (in het zelfde browser tabblad)
  • het product wordt in een winkelmandje geplaatst
Bepaal wat voor jouw situatie handig is.
Over het algemeen zullen mensen online cursussen niet kopen zoals ze rondshoppen bij een webwinkel met veel verschillende producten. Klanten zullen bij een online cursus vaker 
georiënteerd zijn op 1 online cursus of training en dan besluiten of ze die wel of niet kopen.
 

Doe gewoon wat voor jouw situatie op dit moment het handigste lijkt. Je kunt het later nog eenvoudig aanpassen door een nieuwe koopknop te maken. 

Als jij veel verschillende digitale producten verkoopt of op de verkooppagina mensen verleidt tot het kopen van een extra product dan kan een winkelmandje handig zijn. Heb je 1 cursus en wil je de focus op 1 koopoptie? Werk dan zonder winkelmandje.

Knopstijl

Stel daar de kleuren van de knop voor de tekst en de achtergrond in. Daar kun je ook het formaat van de knop en letters instellen, en ook het lettertype.

Layout

Hier kun je de tekst van de knop bepalen zoals bijvoorbeeld ‘Koop nu’ of ‘Bestel deze cursus’.

Daar vind je ook instellingen voor titel, prijs en omschrijving afhankelijk van de instelling die je gekozen hebt bij ‘layout style’.

Winkelmandje

Als je bij ‘layout style’ voor de optie ‘add product to cart’ bent gegaan dan kun je bij de optie ‘Shopping cart’ de teksten en kleuren instellen van het winkelmandje. 

Advanced settings

Onder het kopje ‘Advanced settings’ heb je twee opties

  • Open pop-up window
  • Redirect in the same tab
Omdat browsers soms de popup schermen blokkeren die dan geopend worden raden we je aan om voor de optie ‘Redirect in the same tab’ te gaan. 

Plaats de koopknop op je website

Als de koopknop naar wens is dan kunnen we die op jouw website plaatsen. 

Bij het maken van de koopknop kun je rechtsboven op de knop ‘Next’ drukken.

Je ziet dan een scherm zoals dit:

Shopify koopknop embed code scherm
embed code voor Shopify koopknop

De code die je ziet ga je gebruiken op jouw website zodat de koopknop zichtbaar wordt.

Druk op de knop ‘Copy code’ om de code te kopiëren naar het klembord. 

Plak de code op jouw site

Het plaatsen van de code op een website werkt voor verschillende systemen net iets anders, maar het principe is hetzelfde: je plakt de code in een vakje, vaak een HTML vakje of blok bij het bewerken van jouw cursusverkooppagina.

De standaard WordPress block editor (Gutenberg)

bij de standaard WordPress editor gebruik je het ‘Custom HTML’ blok.

Gutenberg HTML blok voor WordPress
HTML blok voor WordPress

Thinkific paginabouwer

Als je de cursusverkooppagina’s van Thinkific zelf gebruikt dan kun je de code bijvoorbeeld kwijt in een ‘Text (with CTA)’ section.

Shopify koopknop code in de Thinkific paginabouwer

Specifieke instructies voor verschillende systemen:

 

Stel de e-mail communicatie naar jouw klant in

Jouw klant ontvangt na het bestellen van jouw cursus twee e-mails:

  1. de bestelbevestiging
  2. de login instructies

De bestelbevestiging

De bestelbevestiging wordt vanuit Shopify verstuurd. De inhoud daarvan kun je aanpassen en ziet er standaard ongeveer zo uit:

voorbeeld email cursus bestelbevestiging Shopify
Voorbeeld van de standaard bestelbevestiging

De inhoud van die e-mail kun je volledig aanpassen bij Instellingen -> Notificaties.

Daar kun je ook andere e-mails aanpassen, maar voor nu is het aanpassen van de bestelbevestiging voldoende. 

Shopify notificatie instellingen overzicht
overzicht van notificaties die je kunt bewerken

Pas jouw huisstijl toe op de bestelbevestiging

Als je in het notificaties overzicht op de knop ‘Aanpassen’ drukt dan kun je daar de accentkleur instellen van de bestelbevestiging (die bepaalt de kleur van de knop) en je kunt een logo toevoegen aan de e-mail.

aanpassen logo en accentkleur van Shopify notificaties
accentkleur en logo aanpassingen voor de Shopify notificaties

Pas de tekst van de bestelbevestiging aan

De tekst van de bestelbevestiging kun je aanpassen door vanuit het notificaties overzicht naar Bestelbevestiging te gaan. 

Shopify tekst van notificaties aanpassen
teksten van Shopify notificaties aanpassen

Wees voorzichtig met het aanpassen van die teksten. De tekst staat namelijk gemixt met code en opmaak. Probeer die code en opmaak in tact te laten.

Rechtsboven onder het kopje ‘Acties’ kun je een test e-mail naar jezelf verzenden of een voorbeeld van de bestelbevestiging bekijken.

De e-mail met login instructies

Na het kopen van jouw online cursus zullen jouw cursisten in willen loggen in de cursusomgeving. Jij verstuurt ze automatisch een e-mail met login instructies zodat zij hun wachtwoord voor de cursusomgeving in kunnen stellen en in kunnen loggen. 

De e-mail versturen we vanuit Thinkific.

Log dus in in Thinkific en ga naar Support your students -> Notifications.

Site welcome e-mail activeren in Thinkific

Onder het kopje ‘Settings’ bij ‘Site welcome’ kun je deze mail activeren, en druk op ‘Edit’.

Je kunt dan de e-mail met instructies aanpassen zoals jij dat wilt.

aanpassen tekst van de site welcome e-mail in Thinkific
Site welcome e-mail aanpassen in Thinkific

Je kunt de inhoud bewerken in de editor zoals je hierboven ziet.

Test of alles werkt zoals je wilt

Met testen voorkom je teleurstellingen en problemen die voorkomen hadden worden. 

Test dus de ervaring die jouw klant gaat hebben door het doen van een testbestelling.

Na het doen van een testbestelling controleer je of de bestelling goed is binnengekomen in Shopify besteloverzicht en of de cursist goed is toegevoegd aan de Thinkific cursusomgeving.

Test met een testbetaalmethode

De eerste test kun je doen door de betaalmethoden in de testmodus te zetten. Je simuleert dan de betaling en betaalt dus niet met echt geld.

Bij het beheren van de Shopify Payments onder Instellingen -> Betalingen kun je de testmodus inschakelen. 

Het is daarna wel handig om ook een keer de cursus te bestellen via een ‘live’ betaalmethode, dus door een echte betaling te testen.

de testmodus van Shopify Payments
de testmodus van Shopify Payments
Goed om te weten: je kunt in de testmodus alleen testen met creditcard, en niet met betaalmethoden zoals iDEAL en Bancontact. Je test dan dus wel het bestelproces, maar niet die specifieke betaalmethoden. Op de Shopify site kun je meer informatie over de testmodus vinden.
Shopify cursusaankoop bedanktpagina
de bedankpagina van je cursusbestelling

Controleer of de bestelling goed wordt verwerkt

Controleer het in Shopify
In Shopify kun je bij Bestellingen klikken op de bestelling die je net hebt gedaan. Controleer daar de details van de bestelling zoals betaling, afhandeling, details van de klant en de cursus, bestelbedrag en btw bedrag. 
Shopify bestellingen details testaankoop cursus
Controleer het in Thinkific

Wordt de cursist goed toegevoegd aan de Thinkific cursusomgeving? Controleer dat in Thinkific bij Support your students -> Users en bekijk of de cursist toegang heeft gekregen tot de juiste cursus. Door op de naam van de cursist te klikken kun je de details van die cursist bekijken.

Thinkific cursistenoverzicht
Thinkific cursistenoverzicht

Tip: Gebruik mailadres variaties

Ook handig voor testen is de functionaliteit van Gmail waardoor de verschillende mail adres variaties op dezelfde inbox binnenkomen. Als het e-mail adres [email protected] is, dan kun je er een + achter zetten met ‘test1’. Mailtjes naar het e-mail adres [email protected] komen binnen op [email protected]

Komen de mailtjes binnen?

Controleer ook of beide mails binnenkomen op het e-mail adres van de klant of testpersoon:

  • de bestelbevestiging
  • de login mail waarmee cursisten in de Thinkific cursusomgeving in kunnen loggen
blij persoon op laptop
'Blij persoon achter laptop' (dit ben jij of de tester) 😁

Zelf testen en door een ander

Je kunt zelf testen, maar het is daarna ook goed om een ander het bestelproces te laten doorlopen. Die ziet vaak andere dingen dan jij zelf ziet. 

Manier 1: zelf testen of het werkt

Gebruik er een e-mail adres voor dat nog geen account heeft in jouw Thinkific omgeving, zodat je de ervaring van jouw klant zo goed mogelijk nabootst.

Manier 2: Laat een ander het testen

Vraag bijvoorbeeld een vriend, vriendin of collega om te testen hoe ze het cursus kopen ervaren. Een ander ziet vaak andere dingen dan jij dat zelf ziet. Probeer zo veel mogelijk de ervaring van jouw toekomstige klanten na te bootsen. Leg dus niet te veel uit aan de tester. Laat iemand gewoon een cursus kopen op basis van een korte instructie, en laat hen feedback geven op waar ze tegenaan lopen. 

Je kunt bijvoorbeeld vragen “Hey zou je willen testen testen of het bestellen van mijn cursus goed gaat? Je kunt de cursus vanaf deze pagina bestellen.”

Je kunt ze als bedankje voor het testen bijvoorbeeld de kosten van de cursus retourneren.

Ga direct aan de slag!

Creëer jouw succesvolle Online Cursus

Kickstart je online cursus avontuur en ontvang binnen een paar minuten gratis toegang tot onze Online Cursus Starter Kit!
Online Cursus Starter Kit van Boterham.nl

Gefeliciteerd, je kunt nu iDEAL en Bancontact betalingen ontvangen 🥳

Jouw klanten kunnen nu jouw online Thinkific cursus met betaalmethoden zoals iDEAL en Bancontact afrekenen. Je bent goed bezig!

Wil je bestelnotificaties ontvangen?

Achter elke cursusbestelling zit een persoon die met jouw cursus bezig gaat, dus een ontzettend leuk moment om daar even bij stil te staan.

Je kunt een bestelnotificatie op je telefoon ontvangen als iemand jouw cursus bestelt.

En als je wil kun je zelfs een Catching! geluid laten afspelen. 🤑

Installeer daarvoor de Shopify app op je telefoon, of bekijk eerst de pagina met Shopify app instructies. De Shopify app is beschikbaar voor iOS (iPhone, iPad en Apple Watch) en Android.

 

Jouw volgende stap

Wat is jouw volgende doel? Of waar loop je tegenaan?

Vertel het ons, en we proberen je verder te helpen!

nadine sil in studio
Nadine en Sil van Boterham.nl