Het Ultieme Handboek voor Fashion Content Marketing - Deel 2

Hoe Verdien je Geld met je Fashion Content?

Veel content die we maken, is een verspilling van onze tijd. Je stopt voor je gevoel veel tijd en energie in het maken van content, maar het levert niks op.

ecommerce shopping verdienen

In dit deel van het handboek leer je wat fashion content is, hoe je fashion content gebruikt om meer verkopen en omzet te stimuleren, en.. ik geef je een 3 Stappen plan om geld te verdienen met je fashion content!

Veel content die we maken, is een verspilling van onze tijd.

We delen wat plaatjes op social media. We schrijven af en toe een blogpost voor op de website. Of we sturen e-mail nieuwsbrief naar onze klanten, omdat we hebben gehoord dat dat moet.

Maar dan.. blijven de resultaten uit.

Je hebt niet het idee dat je hierdoor veel meer webwinkel bezoekers en verkopen krijgt.

Je stopt voor je gevoel veel tijd en energie in het maken van content, maar het levert niks op.

Uiteindelijk wil je brood op de plank hebben en is het belangrijk dat je fashion webwinkel een goede fulltime inkomsten oplevert.

Hoe verdien je dan wèl geld met je fashion content?

In deel 1 ontdekte je wat Fashion Content Marketing is, waarom dit superwaardevol is voor jouw fashion webwinkel, en welke resultaten fashion content marketing voor jou kan opleveren.

Wat je in dit deel van het handboek leert:

  • Wat fashion content is
  • Hoe je fashion content gebruikt om meer verkopen en omzet te stimuleren
  • 3-Stappen-plan om geld te verdienen met je fashion content

Wat is Fashion Content?

Om te weten hoe fashion content jou meer resultaten oplevert, zoals meer verkopen, meer bezoekers en uiteindelijk meer omzet, vertel ik eerst wat fashion content eigenlijk is.

Net als gewone content bestaan er verschillende vormen van fashion content.

Immers, de één vindt het fijner om tekst te lezen, bv. in de vorm van een artikel. Terwijl de ander een filmpje kijken superhandig vindt!

Welke vorm van content je ook maakt, het is content specifiek voor jouw fashion brand die jouw fans en klanten graag willen zien!

Daarnaast kijk je ook naar welk doel je met je fashion content wilt bereiken. Zoals ik al in deel 1 noemde kan je met je fashion content bijvoorbeeld: je bezoeker stimuleren om meer te kopen, een bepaalde actie te laten doen (zoals inschrijven voor je nieuwsbrief) of meer te laten connecten met jouw brand en je fanbase en aantal klanten uit te bouwen.

Voorbeelden van Fashion Content

Een aantal voorbeelden van vormen van goede fashion content zijn:

  • blogposts
  • video’s
  • plaatjes
  • productpagina’s
  • infographics
  • lookbooks
  • style guides & tutorials (handleidingen/how-to’s)
  • celebrity style’s
  • trend alerts
  • klanten reviews & cases (testimonials)
  • fashion expert & fan interviews
  • fashion e-mail nieuwsbrief
  • etc.

Vaak is het een mix van verschillende soorten content, waarbij elke vorm bijdraagt aan jouw content marketing strategie.

Afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken, kan je de content produceren die jou dus hierbij helpt.

Hoe ziet dit eruit?

Hieronder geef ik je een aantal voorbeelden van goede, waardevolle fashion content van bekende fashion brands!

Blogposts

Maak net als fashion brand Modcloth leuke & interessante blog artikelen voor je lezers, om meer leads en zichtbaarheid voor je webwinkel te krijgen!

Wil je ook weten hoe je een succesvol blog opzet voor jouw fashion webwinkel? Neem dan hier een kijkje

modcloth-artikel-how-to
Blogpost van Modcloth

Lookbooks & Style Guides

Modemerk Hush heeft met hun fashion stylguides dé perfecte manier gevonden om hun online bezoekers advies te geven en zichzelf als professionele fashion expert neer te zetten.

hush_styleguides
Styleguides van Hush

Plaatjes

Plaatjes (en video’s) doen het als content erg goed op social media.

Plaats net als Loavies leuke, grappige, interessante plaatjes om te connecten met jouw fans en jullie band te versterken!

loavies band opbouwen content
Facebook post van Loavies

Productpagina's

Gebruik je productpagina als waardevolle en informatieve content pagina om dieper in te gaan op je product, net als dat sieradenmerk Tatty Devine doet.

Tattydevine productpagina tekst
Productpagina van Tatty Devine

Fashion E-mail Nieuwsbrief

Je nieuwsbrief is één van de belangrijkste content strategieën voor je fashion webwinkel en brand!

J.Crew laat mij regelmatig weten welke gave, nieuwe fashion items en tips zij hebben, doordat ik hun nieuwsbrief ontvang in mijn e-mail inbox.

Nieuwsbrief van J.Crew

Van online browser naar koper

Om de juiste content te maken voor jouw doelgroep, is het handig en belangrijk om te weten in welke situatie jouw lezer zich bevindt.

Zijn ze op zoek naar een mooie avondjurk en zijn lekker aan het browsen en zich aan het oriënteren? Of staan ze op het punt van aankoop, maar twijfelen ze nog?

Met andere woorden, in welke fase van het aankoopproces zitten zij?

Help ze door de verkoopfunnel te komen

Om dit te bepalen, kan je gebruik maken van de zogenoemde verkoopfunnel.

Deze verkoopfunnel laat zien dat een potentiële klant door verschillende fases van het aankoopproces gaat. 

Iedereen die iets aanschaft gaat door deze fases, ga maar na dat dit bij jezelf ook gebeurt. Want tenslotte komt het niet vaak voor dat je iets direct koopt, nadat je het voor de allereerste keer hebt gezien!

Hieronder zie je een eenvoudig voorbeeld van zo’n verkoopfunnel.

verkoopfunnel

Het begint met de ‘awareness’ fase (1): iemand beseft dat ie een behoefte heeft en hier een oplossing (jouw product) voor wilt.

Vervolgens komt fase (2) ‘consideration’: men overweegt de opties, oriënteert en vergelijkt van producten of services

Uiteindelijk is iemand er klaar voor om het product te kopen en zit men in de ‘buying’ fase (3).

Ondersteun hun aankoopproces met content

Die persoon die op zoek is naar die mooie avondjurk, kan je bijvoorbeeld helpen met jouw content. Help ze een keuze te maken, door een leuk artikel te schrijven of een lookbook te maken waarin je 10 verschillende avondjurken op een rijtje zet, gecombineerd met bijpassende accessoires. Of  maak een lijstje of checklist met waar ze op moeten letten bij het kiezen van een avondjurk die bij hun figuur past.

Die persoon die op het punt van aankoop staat, maar nog twijfelt, kan je ook helpen met jouw content. Laat reviews en ervaringen zien van tevreden klanten, zodat ze overtuigd raken van jouw geweldige producten!

Op deze manier ondersteunt content jouw bezoekers en klanten bij het maken van keuzes.

En probeer je ze richting het einde van de verkoopfunnel te helpen, waar ze uiteindelijk een aankoop kunnen doen.

Op een manier die behulpzaam en waardevol is voor je klant!

Voorbeeld van stimuleren van aankoopproces

Eén van m’n favoriete fashion brands is Modcloth.

En niet zozeer omdat dat mijn fashion style is of daar altijd shop, maar meer vanuit marketing oogpunt. Zij weten hoe zij hun fans kunnen helpen bij het shoppen!

Op hun Facebook pagina laten zij weten dat niet alleen zij deze ‘galaxy’ jurk gaaf vinden, maar ook hun community van fans en klanten.

modcloth-facebook-awareness-aankoopproces

Als je op de link in de Facebook post klikt, ga je naar de productpagina van de ‘galaxy’ jurk.

Hier vind je meer product informatie en gerelateerde content, zie plaatje hieronder.

Zo kun je een idee krijgen hoe de jurk bij andere mensen staat (‘Explore & Outfit Photos‘).

En kan je soortgelijke jurkjes vergelijken en je verder oriënteren tijdens je zoektocht naar jouw ultieme zomerjurk(‘Similar items‘)!

modcloth-content-vergelijken-fase

Daarnaast probeert Modcloth natuurlijk een aankoop te stimuleren door ervaringen van andere kopers van deze jurk te laten zien, zie de product reviews hieronder.

modcloth-galaxy-dress-reviews

Mindset van een succesvolle content marketeer

Dat betekent niet dat alle content die je creëert en met je doelgroep deelt voor 100% promotie content hoeft te zijn. Sterker nog, beter van niet!

Als jij het gevoel heeft dat iemand jou continu iets probeert te verkopen, dan ren je liever de andere kant op dan dat je blijft staan. Het wekt irritatie op en de ander komt over als een opdringerige verkoper.

Wil je echt een succesvolle content maker en marketeer zijn, dan creëer je de mindset van een succesvolle content maker en marketeer.

En dat is, dat je je hierbij continu focust op de volgende vraag:

Hoe kan ik mijn doelgroep zo goed mogelijk helpen?

Zoals ik al eerder zei: content marketing gaat om het opbouwen van een waardevolle vertrouwensband met jouw (potentiële) doelgroep. En ze te veranderen in enthousiaste en loyale superfans van jouw fashion brand!

Leer in 3 stappen hoe je geld verdient met je Fashion Content

Leer hoe je fashion content maakt, zonder dat je doelloos bezig bent en alleen maar tijd en geld eraan kwijt bent.

Hieronder lees je de 3 stappen om geld te verdienen met je fashion content:

Stap 1. Ontmoet je doelgroep waar ze zijn

Content maken begint altijd bij de behoefte van jouw ultieme fashion doelgroep. Zij zijn degene waar je de behoeften van in voorziet, aan wie je je producten probeert te verkopen, en die jou uiteindelijk geld in het laatje brengen!

De 1e stap om content te maken waar je aan verdient, is dan ook om na te gaan waar je potentiële klant op dit moment is en daar op in te spelen.

Beantwoord voor jezelf o.a. de volgende vragen:

  • Wie is jouw ideale klant? Welk type persoon/personen koopt veel bij jou en zijn lyrisch over jouw producten?
  • Wat is hun ideale lifestyle, wat vinden ze leuk en willen ze graag bereiken of hebben in hun leven?
  • Wat zijn de behoeften, vragen of problemen die ze hebben die gerelateerd zijn aan jouw producten en/of service?
  • In welke fase van het aankoopproces zitten ze?

Analyseren van data

Om antwoord te geven op deze vragen, is het bekijken en analyseren van je data erg belangrijk. Bekijk bijvoorbeeld:

  • je Google Analytics om te zien hoe jouw bezoekers zich gedragen op jouw website
  • je Google’s Search Console voor o.a. zoektermen waar mensen op binnenkomen en of je website (technisch) goed werkt voor Google
  • de Adwords zoekwoordplanner (keywordtool) voor verdere zoekwoorden- en concurrenten analyse
  • je webshop statistieken voor behoeften en koopgedrag
  • en je social media statistieken en feedback en comments die je krijgt van mensen

Krijg een beter beeld en overzicht van jouw ultieme doelgroep en de situatie waar ze in zitten. En help ze vervolgens door het geven van goede, waardevolle fashion content.

Stap 2. Maak je webwinkel zoekmachine vriendelijk

Een belangrijke stap om geld te verdienen met je fashion content, is om ervoor te zorgen dat deze content ook online wordt gevonden door jouw doelgroep en makkelijk te consumeren is op jouw website.

Wereldwijd komen meer dan 100 miljard van de dagelijkse zoekopdrachten alleen al  via zoekmachine Google binnen. Om dat deel van jouw doelgroep die via zoekmachines op zoek is naar jouw producten te kunnen bereiken, is het belangrijk om je webwinkel en contentpagina’s te optimaliseren voor zoekmachines. 

Daarnaast moet de ervaring voor jouw online shoppers op jouw site ook vlekkeloos en gebruiksvriendelijk verlopen. Ook dit telt mee in hoe gebruiksvriendelijk zoekmachines jouw webwinkel beoordelen.

Stel jezelf o.a. de volgende vragen:

  • Kunnen mensen jou makkelijk via Google vinden?
  • Sta je met jouw website en productpagina’s hoog in de zoekresultaten op zoektermen waar je op gevonden wilt worden? (het liefst pagina 1, in de top 3 van de zoekresultaten!)
  • Bestaan er geen dode links/webpagina’s?
  • Heb je duidelijke, clean URL’s?
  • Link je intern ook naar andere webpagina’s?
  • Laden (product)pagina’s snel?
  • etc.

Met andere woorden, is jouw webwinkel zoekmachine geoptimaliseerd (Search Engine Optimalisation, oftewel SEO)?

Voorkom een Google Penalty

Wanneer onze website het niet goed doet voor zoekmachines, dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor onze score en vindbaarheid in zoekmachines en de gebruiksvriendelijkheid van onze website onder gebruikers.

Houden we ons met onze website echt niet aan de richtlijnen van zoekmachines, dan kunnen we in het ergste geval een Google Penalty krijgen(!): de content die je dan hebt gemaakt wordt ook minder goed of zelfs helemaal niet gevonden in de zoekmachines, waardoor je een grote kans mist om een groot deel van jouw doelgroep niet (gratis) via zoekmachines te kunnen bereiken.

Zorg er dus voor dat jouw website goed werkt en je je website checkt op SEO, door bv. een SEO audit te laten doen door een SEO specialist of zelf een SEO analyse te doen.

Stap 3. Combineer content met commerce

De laatste belangrijke stap om fashion content te maken die resultaat oplevert, is dat je content combineert met commerce.

Je wilt niet alleen maar de helper zijn, maar je wilt ook zakelijk zijn. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat de dingen die je doet, geld in het laatje brengen!

Wanneer we bijvoorbeeld gewoon random content maken en delen, zonder dat het bijdraagt aan onze uiteindelijke (e-commerce) doelen dan kunnen we hier moeilijk aan verdienen en groeien als bedrijf.

Combineer content met commerce, door je bij het creëren en promoten van content af te vragen:

  • Hoe passen jouw producten in hun (ideale) lifestyle?
  • Hoe kunnen jouw producten hen helpen met wat ze zoeken?
  • Welke actiestap wil je dat ze doen, nadat ze deze content hebben gelezen/bekeken/geconsumeerd?

Creëer shoppable content

Jouw content combineren met jouw e-commerce doel, bekent dus niet dat we de pushy verkoper uithangen, door geen waarde voor de lezer toe te voegen en alleen maar te roepen dat ze moeten kopen, kopen, kopen.

Een vorm die steeds meer gebruikt wordt en waardevoller wordt in de e-commerce branche is: shoppable content.

Hierbij kan de bezoeker in de (interactieve) content klikken, zodat deze direct naar de productpagina gaat en dit specifieke item in het winkelwagentje kan stoppen.

Eén van de grootste voordelen van shoppable content is dat de lezer op een leuke (lees: niet pushy en verkoopachtige) manier kennis maakt met de producten die je verkoopt.

Voorbeeld

Men’s fashion brand Mr. Porter geeft in hun blog artikel ‘How to be more Italian‘ tips over hoe je je meer als zo’n echte stijlvolle Italiaanse man kan kleden!

mrporter-blog-shoppable-content-1

Om de lezer meer waarde te bieden, geven ze bij de tips ook ideeën over welke fashion items hier goed bij passen.

Zo laten ze bij tip 3, die over loafers gaat, 2 mooie loafer modellen uit hun collectie zien, zie plaatje hieronder.

En deze passen natuurlijk perfect bij de Italiaanse style!

mrporter-shoppable-content-2

Zodra je als lezer benieuwd ben naar die loafer, kan je erop klikken waarna je direct naar de productpagina van dat product wordt gebracht.

Hier kan je meer over dit product lezen en als je wilt, het direct in je winkelmandje stoppen.

Makkelijker kan je het als webshop voor je lezer niet maken!

Conclusie

Om geld te verdienen met je fashion content, is het belangrijk dat je niet lukraak content maakt over wat jij leuk vindt. Je bent tenslotte geen bibliotheek, maar een business!

Maak content die aansluit op jouw doel en wat jouw doelgroep interessant vindt.

Volg deze 3 stappen om je fashion content winstgevend te maken:

  • Ontmoet je doelgroep waar ze zijn
  • Maak je webwinkel zoekmachine vriendelijk
  • Combineer content met commerce

Lees verder in deel 3 Hoe je er voor kan zorgen dat (meer) mensen jouw content gaan lezen en je meer bezoekers en potentieel kopers voor jouw fashion webwinkel krijgt!