Het Ultieme Handboek voor Fashion Content Marketing - Deel 1

Wat is
Fashion Content Marketing?

Als je nog niet eerder van fashion content marketing, of content marketing in het algemeen, heb gehoord, dan zal je vast vragen hebben.

vrouw werken studeren

Vragen zoals:

… hoe ziet Fashion Content Marketing eruit, en wat moet ik hiervoor doen?
… welke resultaten kan dit opleveren voor mijn fashion webwinkel en business?
… en is het nou echt de moeite waard om hier meer over te lezen, en tijd in te stoppen?

In dit deel leg ik uit wat content marketing nou precies is, en dan specifiek Fashion Content Marketing. En hoe dit geweldige resultaten kan opleveren voor jouw fashion webwinkel!

Uiteindelijk wil je op een simpele manier uitgelegd krijgen wat fashion content marketing is en hoe dit geweldige resultaten voor jou kan opleveren, zonder dat je je tijd en energie stopt in iets waar je niks aan hebt.

Lees verder en ontdek de gave mogelijkheden die content marketing jou geeft om als fashion webwinkel te groeien, en te groeien…

Wat je in dit deel van het handboek leert:

  • Waarom content marketing zo hot is en NU de tijd is om ermee aan de slag te gaan
  • Wat het verschil is tussen content marketing en traditionele marketing
  • Welke resultaten content marketing oplevert voor jouw fashion webwinkel

Content marketing in de fashion branche = hot!

Het maken en delen van content bestaat al heel lang.

Sinds het Internet bestaat, creëren we content, zoals website pagina’s, artikelen, plaatjes, video’s, enzovoorts.

Het is pas sinds de laatste jaren dat we de waarde inzien van het effectief inzetten van content om meer bezoekers, verkopen en naamsbekendheid voor je onderneming te krijgen.

Het strategisch inzetten van content om resultaten voor je bedrijf te realiseren, heet dan ook content marketing.

Wist je dat..

  • .. er elke dag meer dan 27 miljoen stukken content worden gedeeld op het web?

  • .. content marketing als een serieuze marketingstrategie wordt gezien en grote bedrijven zelfs een content marketing afdeling hebben of iemand aannemen voor een content marketing functie?

  • .. content marketing vaak goedkoper is dan traditionele marketing methoden en tot 3x zoveel leads leidt?

Ook in de fashion branche is het inzetten van content marketing HOT!

En het is niet alleen populair, maar een MUST voor elke e-commerce ondernemer.

Zonder dat we het misschien niet altijd doorhebben, maken fashion brands optimaal gebruik van goede awesome content om meer naamsbekendheid te creeren, meer bezoekers naar hun website te krijgen en een supergrote fanbase te creëren met loyale volgers.

Zo weet het wereldwijd bekende fashionmerk Mr Porter hoe ze elke dag weer duizenden nieuwe bezoekers & klanten aan zich kunnen binden!

Elke week uploaden ze weer nieuwe content op hun website, waaronder superhandige how-to’s en styleguides om hun doelgroep, de fashionable man, te helpen. Zie plaatje hieronder.

content mrporter styleguides
Styleguides van Mr. Porter

Deze styleguides spreekt hun doelgroep erg aan en zet het merk neer als expert op het gebied van fashion & lifestyle voor de moderne man.

Ook fashionmerk Boohoo staat bekend om het delen van gave content, specifiek gemaakt voor hun fashion doelgroep.

Op hun blog, The Fix, plaatsen ze continu leuke nieuwe artikelen, video’s, tips & how to’s, zie plaatje hieronder.

boohoo blog
Blog 'The Fix' van fashionmerk Boohoo

En dat is natuurlijk niet voor niets.

Het regelmatig maken en verspreiden van dit soort content, verhoogt de kans dat hun fans dit delen met hun vrienden. En dat je op een natuurlijke manier meer naamsbekendheid krijgt voor je merk. En wat uiteindelijk de kans op meer verkopen en omzet vergroot!

Niet alleen het plaatsen van waardevolle content op je eigen site is onderdeel van je content marketing strategie.

Ook het delen en verspreiden van content op social media is erg belangrijk. Laat niet alleen zien wat voor geweldige producten je hebt, maar vooral ook dat jij de go-to fashionbrand bent voor jouw specifieke doelgroep.

Urban Outfitters probeert hun fans bij hun merk te betrekken, door elke dag 4x op Instagram te posten. Zie plaatje hieronder.

urban-outfitters-instagram
Social media content op de Instagram van fashionmerk Urban Outfitters

Zoals je ziet plaatsen ze niet alleen plaatjes & video’s, waarin ze hun producten promoten.

Het afwisselen van promotie content met engagement content (content met onderwerpen die hun doelgroep interessant vindt), zorgt er juist voor dat ze die belangrijke vertrouwensopband creëren die nodig is om een fanbase op te bouwen.

Zij geven als merk datgene wat hun doelgroep wilt zien en lyrisch van worden.

En hun fans geven hen de liefde, aandacht én verkopen die hen als fashionmerk succesvol maakt!

Relatie opbouwen met je doelgroep

Zoals je ziet gaat content marketing niet zozeer om het direct promoten en verkopen van je producten, als wel om het opbouwen van een waardevolle relatie met je doelgroep.

Wat de precieze definitie van content marketing is, lees je hieronder.

Wat is Content Marketing?

De term Content Marketing kan je op verschillende manieren definiëren.

Een duidelijke definitie van content marketing is:

Content marketing is een marketing strategie, waarbij je waardevolle content (1) creëert en weggeeft om een band op te bouwen (2), met als doel ze dichterbij je merk te brengen zodat ze uiteindelijk een winstgevende actie (3) doen.

Creëer waardevolle content

Bouw band op

(Winstgevende) actiestap

Wat er dus gebeurt is dat je niet zomaar content maakt.. maar content met een doel, een strategie!

Voorbeeld

Je creëert een gave product review video (1). Hierin leg je uit hoe je een product uit jouw collectie gebruikt of draagt. Deze video content deel je vervolgens op je social media kanalen. Het resultaat is dat jouw fans en publiek je video tof vinden en het liken en delen met hun online vrienden.

Zij waarderen dat je dit met ze deelt, omdat ze waardevolle, leuke tips en inspiratie hebben gekregen door jouw video (2).

En voor jou, als fashion webwinkel en fashion brand, de ideale manier om jouw producten en kennis op een leuke manier onder de aandacht te brengen.

Een deel van de mensen die jouw video hebben gezien, is dan ook geïnteresseerd in het product en klikt door naar jouw fashion webwinkel (3).

Een een percentage van die bezoekers koopt het product uiteindelijk (3).

Content met een doel

Zoals ik al zei, met content marketing maak je content met een doel.

Dit hoeven niet persé direct meer verkopen te zijn. Maar kan ook zijn: meer likes, meer shares, hogere doorklikratio, meer nieuwsbrief inschrijvingen of meer pagina weergaven.

Het is altijd belangrijk om jezelf af te vragen: Wat wil ik bereiken met deze content?

"Traditional marketing talks at people.
Content marketing talks with them."

Waarom nu de tijd is om Content Marketing in te zetten

Nu je weet hoe content marketing er in de basis uitziet, is het belangrijk om te weten waarom NU de ideale tijd is om content marketing te gebruiken als online marketing strategie voor jouw fashion webwinkel.

Er zijn meer ad blockers

De 1e reden om content marketing nu in te zetten, is dat online gebruikers steeds bewuster worden van wat ze wel of niet willen zien online. Ze kiezen zelf wel wat ze willen lezen en kijken.

Het continu geconfronteerd worden met allerlei reclames en advertenties terwijl ze aan het browsen zijn, maakt velen van ons ook advertentie moe.

De laatste jaren is het gebruik van het aantal ad blockers dan ook steeds meer toegenomen. In 2015 al gebruikten wereldwijd maar liefst 200 miljoen deze software om banners en andere online advertenties te blokkeren. 

Een manier om als bedrijf toch nog jouw doelgroep te kunnen bereiken (ondanks dat ze ad blockers hebben geïnstalleerd), is content.

Denk aan een artikel waar ze enthousiast door raken of een video die ze moéten zien.

Op deze manier hebben ze niet het gevoel dat ze onderbroken worden tijdens hun online activiteiten, en creëer je vertrouwen onder je potentiële klanten door iets waardevols aan ze te geven.

Er is meer concurrentie

De 2e reden om het inzetten van content marketing voor je eigen webshop niet uit te stellen, is dat elk jaar het aantal mensen dat een webwinkel begint stijgt.

Daarmee stijgt ook de concurrentie binnen de fashion branche. Iets wat nadelig kan zijn voor jou als fashion webwinkel, aangezien er nu meerdere webwinkels zijn die strijden om de aandacht van jouw klant!

Concurreren met de laagste prijs is ook niet ideaal: de winstmarges moeten gezond blijven, plus het kan een eindeloze concurrentiestrijd worden, waar je liever niet in wilt zitten.

Het maken van unieke, eigen content is een effectieve manier om je te onderscheiden van je concurrentie. En uit te steken boven de rest binnen jouw fashion branche!

Wees jouw eigen uniek fashionmerk & webwinkel, door het inzetten van waardevolle content waar jouw potentiële klanten op afkomen als bijen op honing.. zoem zoem.

Zoekmachines worden steeds beter

De 3e reden waarom content marketing zo belangrijk is, is dat zoekmachines, zoals Google en Bing, continu de ervaring die gebruikers met ze hebben willen verbeteren.

Hun doel is uiteraard om de online gebruiker zo goed mogelijk te helpen te vinden waar ze online naar op zoek zijn, door aansluitende zoekmachine resultaten te geven.

Met een aantal grote updates van het zoekmachine algoritme die zijn uitgebracht, heeft dit effect op hoe wij als website eigenaar content maken.

Zo zorgde Google’s Panda update (2011) ervoor dat Google websites afstraft die content bevatten van lage kwaliteit. Dat betekent, dat als je lange artikelen met slecht geschreven content had, die totaal niet aansloot op wat de gebruiker zoekt, je een penalty krijgt. Resultaat: je website wordt niet of nauwelijks gevonden in Google’s zoekmachine.

Niet lang daarna kwam Google’s Penguin update (2012). Deze focuste zich vooral op het afstraffen van websites die op een onnatuurlijke manier gebruik maken van zoekwoorden in hun content, zoals dubbele content of keyword stuffing. Dit dwingt websites om op een natuurlijke manier content te maken, die waarde biedt aan de gebruiker. Tenslotte schrijft je uiteindelijk voor je lezer, en niet voor zoekmachines.

Met Google’s Hummingbird update (2013) is hun algoritme zo verbeterd, dat het meer de natuurlijke intenties achter de zoekopdrachten van de menselijke gebruiker probeert te begrijpen. In plaats van puur naar het zoekwoord te kijken, interpreteert het de semantische betekenis achter het zoekwoord. Er wordt gekeken naar de hele zin of vraag die mensen intypen in de zoekmachine, in plaats van naar alleen bepaalde woorden.

Door continu verse, goede kwaliteit content aan te bieden, blijf je niet alleen interessant voor je lezers, maar vooral ook relevant voor de zoekmachines om als fashion webwinkel in gevonden te worden.

Want zeg nou zelf, welke online gebruiker gebruikt tegenwoordig geen Google?

Meer social media gebruik

Wist je dat 68,3% van alle internet gebruikers wereldwijd, gebruik maken van social media?

Dat is meer dan de helft van alle online gebruikers! En dit percentage zal alleen maar groeien en groeien.

Naar verwachting zullen er in 2018 maar liefst 2,67 miljard social media gebruikers zijn over de hele wereld, waar dat in 2016 er 2,34 miljard waren. Ook in Nederland zien we een stijging van het aantal gebruikers dat op Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, Pinterest & Youtube zit.

Social media is zoveel meer geïntegreerd in ons dagelijks leven, dan voorheen. Vooral onder bepaalde doelgroepen, zoals online shoppers & de fashion doelgroep, is het erg populair.

Als fashion lover word je door middel van je feed makkelijk op de hoogte gehouden van nieuwe fashion items, doe je inspiratie op bij de (grote) fashionmerken, en ontdek je andere fashionista’s en gelijkgestemden om je passie mee te delen.

En als fashionmerk en webwinkel kan je zeker niet achter blijven bij je publiek!

Het delen van gave, waardevolle social media content is dan ook belangrijk om onder de aandacht van mensen te blijven. 

En om dat strategisch goed aan te pakken, op een manier dat het ook nog eens meer omzet oplevert, heb je een goede content marketing strategie nodig!

De 5 belangrijkste resultaten van Content marketing voor jouw Fashion Webwinkel

Waar je uiteindelijk al je (online) marketing activiteiten en moeite voor doet, is natuurlijk om resultaten te krijgen!

Hieronder laat ik je  de 5 grote voordelen en resultaten zien, die fashion content marketing voor jouw fashion webwinkel kan opleveren.

nummer-1

Zichtbaarder in Zoekmachines

Ten eerste helpt content marketing je om beter gevonden te worden in zoekmachines. Dit wordt ook wel zoekmachine optimalisatie of SEO (Search Engine Optimalisation) genoemd. 

Google, en andere zoekmachines, scant elke webpagina en probeert hierbij te bepalen wat het onderwerp van die pagina is. Dit kunnen ze zien aan o.a. zoekwoorden in de tekst, URL, titel en meta data en beschrijving.  

Wanneer een gebruiker in Google op dat onderwerp zoekt, beloont Google de website pagina die het beste over dat onderwerp gaat met een hoge ranking.

Hoe relevanter jouw webpagina dus voor dat onderwerp is, hoe groter de kans dat je beter in Google scoort (en sneller gevonden wordt!)

Met andere woorden: hoe goed help jij de zoeker met waar hij/zij naar op zoek is? 

Daarnaast kan goede, kwaliteit content leiden tot meer backlinks naar je website!
Hoe werkt dat? 

Als je content maar waardevol en interessant genoeg is voor jouw doelgroep, is de kans er dat mensen het gaan delen op hun eigen blog of website.

Elke externe link die naar jouw website verwijst, wanneer iemand bv. jouw website als bron erbij vermeldt, ziet Google als een backlink. Hoe meer mensen er naar jou verwijzen, hoe meer Google jou ziet als een autoriteit binnen dat onderwerp.

backlinks-website

En laat dat nou net 1 van de belangrijke factoren zijn die meeweegt in het bepalen van jouw positie in de zoekmachine!

Conclusie: goede content kan bijdragen aan een hogere positie in de zoekmachine en vergroot de kans op meer website bezoekers en klanten voor je onderneming. Met andere woorden, goede content kan leiden tot meer ‘gratis’ verkeer uit zoekmachines!

Autoriteit zijn in de fashion branche

Een 2e reden om content marketing in te zetten, is dat je bouwt aan je geloofwaardigheid als expert binnen jouw vakgebied.

Naar wie wil je dat mensen komen, als ze vragen of advies nodig hebben over de fashion producten die jij verkoopt? Naar jou natuurlijk!

Hoe meer geïnteresseerde mensen er naar jou komen, hoe meer contact je hebt met je doelgroep en hoe groter de kans dat je een product verkoopt of je service verleent!

Het maken en delen van goede content kan jou als bedrijf neerzetten als dé expert binnen jouw branche of vakgebied. Maak bijvoorbeeld een artikel of online brochure waarin je meer vertelt over de materialen en het productieproces van het product wat je verkoopt.

Of maak een video waarin je uitlegt hoe je het product gebruikt en toepast.
Geef tips over andere producten die er goed bij passen.
Of laat zien wat de laatste trends en belangrijke ontwikkelingen zijn binnen je vakgebied, enzovoort enzovoort.

Fashionmerk en webwinkel Modcloth deelt verschillende video tutorials op hun Youtube kanaal, om hun volgers te helpen hun eigen vintage fashion style te creëren, zie plaatje hieronder.

modcloth-tutorial-headscarf
Youtube video tutorial van Modcloth: Hoe je de 'Bow Topper' vastknoopt

Laat zien dat je kennis hebt van niet alleen het product of je service, maar ook vooral wat er zich afspeelt binnen jouw branche.

Met content marketing heb je de mogelijkheid om op zowel inspirerende, als een educatieve en/of creatieve manier te laten zien dat je een autoriteit bent binnen jouw vakgebied en de fashion branche!

nummer-3

Vertrouwensband opbouwen

Een andere belangrijke reden om met content marketing bezig te gaan, is dat je werkt aan het opbouwen van een band met je fans en je klanten.

Wanneer je iets koopt, ben je (bewust of onbewust) bezig om te kijken of de winkel of het merk betrouwbaar overkomt. Het bepaalt de keuze of je wel of niet het product bij deze aanbieder koopt of dat je een kijkje neemt bij de concurrent.

Als bedrijf is het dus erg belangrijk dat je die vertrouwensband met je klanten opbouwt. Iemand die ze kennen en iemand die het beste met ze voor heeft. En niet iemand die alleen producten probeert te slijten, als een drammerige verkoper.

Een manier OM die band op te bouwen is onder andere, door middel van het geven van goede, waardevolle content.

Fashionbrand Free People weet hoe belangrijk een goede vertrouwensband met je fans is.

Zij gebruiken hun blog om waardevolle content op te plaatsen en continu nieuwe, leuke tips & inzichten aan hun lezers te geven, zie plaatje hieronder.

freepeople-band-opbouwen-blog
Blog van fashionbrand Free People

Laat content zien die hen helpt, vermaakt, en inspireert.

Laat content zien waarvan je weet dat ze dit leuk en interessant vinden. En niet alleen content die ze iets probeert te verkopen. 

Content marketing is de perfecte strategie om die waardevolle relatie met je klant op te bouwen!

nummer-4

Meer leads & klanten

Waar je uiteindelijk al je marketing moeite voor doet, is natuurlijk om meer leads en meer klanten te krijgen!

Elke klant doorstaat de zogenoemde salesfunnel. Het begint met het oriënteren en vergelijken van producten of services, tot het kopen ervan.

Als je content goed en strategisch inzet, kan dit je je potentiële klanten niet alleen helpen om verder in die salesfunnel te komen, maar zelfs stimuleren tot daadwerkelijke aankoop!

Zitten ze bijvoorbeeld in de oriëntatiefase?
Help ze dan om een betere keuze te maken door als webshop outfit ideeën of een tutorial te geven.

modcloth-outfit-ideeen-geven
Modcloth laat outfit ideeën zien met de producten die ze verkopen

Of staan ze op het punt van aankoop, maar twijfelen ze nog?
Laat reviews en testimonials zien van tevreden klanten, zodat ze overtuigd raken van jouw goede service en producten.

Zo help je, met de juiste content, iemand richting het einde van de verkooptunnel te komen. Op een manier die behulpzaam en waardevol is voor je klant.

In deel 2 van dit handboek ‘Hoe verdien je geld met je fashion content?‘ laat ik zien hoe die salesfunnel eruit kan zien.

nummer-5

Effectief social media inzetten

Een laatste belangrijke reden om content marketing als belangrijke marketing strategie voor jouw fashion webshop te gebruiken, is social media.

Social media en content marketing gaan eigenlijk hand in hand.

Om social media goed te kunnen doen, heb je goede content nodig. En om meer naamsbekendheid voor je webshop te krijgen, heb je content nodig die om zijn beurt weer gepromoot moet worden (op onder andere social media).

En of dat nou simpele plaatjes, video of uitgebreide artikelen zijn, je hebt content nodig om te delen.

hush-social-media-content
Hush plaatst regelmatig content op hun Facebook pagina

Maar.. wat we vooral niet willen, is doelloos content maken. Zonder dat het ergens naartoe leidt. Dat het ons veel tijd en moeite kost. En het uiteindelijk geen rooie cent oplevert.

Content marketing leert je niet om zomaar content te maken en te delen. Wat content marketing je wel leert, is om content strategisch in te zetten en content  te maken die wat oplevert.

Of je nou als doel hebt om meer website bezoekers te krijgen, het aantal Facebook fans te vergroten of meer verkopen te genereren. Met content marketing leer je content te maken die je doelgroep interessant vindt en waar ze op reageren, zoals liken, reactie plaatsen en delen met hun vrienden.

Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat je social media kanalen jou helpen om als bedrijf te groeien, meer omzet te creëren en een succesvol fashion brand te zijn!

De grootste focus
van Fashion Content Marketing

Er is 1 belangrijk ding waar het bij fashion content marketing allemaal om draait.

Ik had het hier en daar eerder al een beetje genoemd, maar zal nu uitleggen waarom dit zo belangrijk is.

Om fashion content marketing succesvol te doen, is de grootste focus van fashion content marketing:

Het creëren van een vertrouwensband met jouw doelgroep

Dat wil zeggen:

Geef ze goede tips die hen helpt met hun probleem of situatie,
biedt een luisterend oor,
geef de liefde en aandacht waar ze naar snakken..

.. oftewel, be their (new) best friend! ♥

Het creëren van vertrouwen

Een goed voorbeeld van vertrouwen creëren zijn (fashion) blogs.

Je ziet ze tegenwoordig overal. Heel veel van deze blogs zijn niet commercieel begonnen, maar zijn puur als platform opgezet om hun eigen (dagelijkse) ei kwijt te kunnen en/of je eigen (fashion) ideeën en mening te delen met andere fashionista’s en gelijkgestemden. 

Als je voor het eerst op zo’n blog komt, heb je als lezer niet direct het idee dat ze je iets proberen te verkopen. Vaak is dat ook niet de (eerste) intentie van zo’n blogger. Maar doen ze gewoon wat ze tof vinden. En dat is het delen van leuke, inspirerende artikelen, video’s en foto’s met hun fans. 

Zo laat Nederlandse fashionblogger Charlotte van thefashionguitar.com haar lezers onder andere weten wat ze zoal op een zaterdagochtend doet, zie plaatje hieronder.

fashion-blogger-fashionguitar
Fashionblogger & influencer Charlotte van thefashionguitar.com

Tegenwoordig woont ze in mode walhalla New York, maar zitten haar lezers over de hele wereld. Dit zijn haar trouwe volgers die maar al te graag willen weten wat haar bezighoudt, en natuurlijk.. wat ze aanheeft! 

Sinds Charlotte haar blog heeft uitgegroeid tot een populaire fashionblog vol inspiratie, heeft ze voor zichzelf ook een reputatie opgebouwd van fashion expert en influencer. Iemand die een grote groep (online fans) heeft en die haar als inspiratiebron zien en wiens fashionsmaak ze vertrouwen.

Geen opdringerige verkoper

Door haar status als influencer, zijn fashion merken en bedrijven erg geinteresseerd om met haar samen te werken!

Dus waar ze haar blog ooit begon om haar modelooks en advies op te delen, promoot ze (subtiel) fashion items onder haar lezers. En het mooie is.. ondanks dat ze fashion producten promoot en aanprijst, wordt ze totaal niet gezien als een opdringerige verkoper.

Want als er één ding is waar we niet van houden, dan is dat het gevoel dat je krijgt wanneer iemand je probeert iets aan te smeren! 

Met Charlotte’s blog is het tegendeel waar..

.. mensen willen juist wéten van welk merk die tas en zonnebril zijn en waar ze die zelf online kunnen bestellen.

Ze zijn zelf geïnspireerd geraakt door iemand tegen wie ze opkijken, en wie ze vertrouwen.

Het geven van goede content doet dat. Het geven van goede content creëert die vertrouwensband die zo belangrijk is om mensen iets bij jou te laten kopen.

Wil je Succesvol leren Bloggen voor jouw Webwinkel?

Doe nu gratis mee met onze 3-delige Masterclass videoserie:
Succesvol Bloggen voor Webwinkels en leer hoe je meer zichtbaarheid, bezoekers en verkopen voor jouw webwinkel realiseert met een blog!

Fashion Content Marketing als belangrijke basis

Fashion content marketing is dé basis van al jouw online marketing activiteiten die je doet voor jouw fashion webwinkel!

Of je nou je webwinkel wilt optimaliseren voor zoekmachines (SEO), online gaat adverteren (SEA: Google Adwords of Display marketing, facebook/instagram marketing) of je webshop op social media promoot. 

Het creëren en delen van goede content voor je fashion webwinkel versterkt al deze online marketing strategieën. Het kan er voor zorgen dat je effectiever te werk gaat en meer resultaat behaalt uit je (bestaande) online marketing activiteiten.

Nu je weet hoe belangrijk content marketing voor jouw fashion webwinkel is, is het nu tijd voor deel 2 om te ontdekken hoe het maken en delen van fashion content jou nou meer omzet kan opleveren!