Het Ultieme Handboek voor Fashion Content Marketing - Deel 3

Hoe Maak je Aantrekkelijke Fashion Content die Mensen willen lezen?

Dat je nu weet hoe je met je fashion content geld verdient is heel goed, maar dan moeten mensen natuurlijk wel eerst jouw content zien en willen lezen!

man zit op sofa

Een belangrijke stap in content creëren voor jouw fashion webwinkel  is dan ook om te bedenken wat nou waardevolle fashion content is.

Lees verder en ontdek:

  • Waarom mensen bepaalde content eerder consumeren dan andere soorten content
  • De 5 eigenschappen van superaantrekkelijke content
  • Voorbeelden van goede fashion content van bekende fashion brands

Maak content die ze niet kunnen weerstaan!

Wanneer je content creëert, wil je voorkomen dat je tijd en energie stopt in het maken van content en dat mensen er eigenlijk helemaal niet naar om kijken. Of het supersaai en niks aan vinden en direct wegklikken!

Hoe kan je content zo maken dat het aantrekkelijk is om te willen zien/lezen?
Dat mensen er nieuwsgierig naar zijn en er direct op willen klikken?
Dat je content maakt die heel veel (nieuwe) bezoekers en potentieel klanten aantrekt en leidt naar jouw webwinkel?

En dat ze je fashion content zo geweldig en interessant vinden dat ze het online willen delen met hun vrienden. En mond-op-mond reclame maken voor jouw fashion webwinkel!

Lees verder en leer de 5 eigenschappen van superaantrekkelijke content.

De 5 eigenschappen van superaantrekkelijke content

#1: Vertel een Verhaal

Op school had je altijd 2 verschillende soorten docenten. Bij de één viel je bijna in slaap, zo droog was de stof en de manier waarop hij les gaf.

En van de andere docent kreeg je juist energie! De les is boeiend en interessant, en door de manier waarop hij dingen uitlegde en vertelde onthield je de stof ook nog eens beter.

Dat is de kracht van storytelling.

Focus je op de ‘waarom’, niet alleen op de ‘wat’

Storytelling, oftewel het vertellen van een verhaal, is een krachtige manier om informatie over te brengen.

Zo wordt deze techniek veel gebruikt in (content) marketing en speelt dit een grote rol bij het verkopen van jouw producten.

Door storytelling te verwerken in jouw marketing en verkoop, focus je je niet zozeer op het noemen van product specificaties – wat is het?

Maar is het belangrijker om te vertellen over het gebruik ervan, zoals: wanneer gebruik je het, waarom gebruik je het, in welke setting of situatie gebruik je het, enzovoort. – waarom wil je dit (kopen/hebben?)

Je focust je dus niet zozeer of alleen op de wat, maar ook vooral op de waarom.

Blauwe trui kopen?

Welke van de twee onderstaande teksten klinkt aantrekkelijker voor een potentiële koper?

blauwe-trui-vertel-verhaal-content
blauwe-trui-vertel-verhaal-content

Tekst 1:
Blauwe trui, gemaakt van 65% polyester en 35% katoen, ruglengte ca. 80 cm, verkrijgbaar in de maten S t/m L

Tekst 2:
Deze warme trui is ideaal om de koude winterdagen mee door te komen. Het heeft een uitstekende fitting door de materiaal combinatie van 65% polyester en 35% katoen. De trui heeft een ruglengte van ca. 80 cm en is verkrijgbaar in de maten S t/m L.

Draag deze blauwe wintertrui boven een stoere jeans en gave leren laarzen voor een stoere look. Is jouw stijl eerder klassiek? Combineer de trui dan met een mooie, witte blouse en een kokerrok, ideaal als stijlvolle office outfit.

Fashion = Lifestyle = Storytelling

Fashion is lifestyle. En om deze lifestyle naar jouw lezers over te brengen, is het belangrijk om je content in een setting, verhaal of situatie te vertellen.

Wanneer we puur product informatie geven of content geven zonder context, connecten we minder met onze lezers.

Onze content bestaat dan vooral uit losse tips en geven geen extra meerwaarde als geheel aan onze doelgroep. Storytelling zorgt ervoor dat je informatie een samenhangend geheel wordt. Het heeft een begin en eindpunt: in welke situatie zit je lezer? En welk resultaat krijgen ze uiteindelijk als ze jouw content lezen en/of advies opvolgen?

Een verhaal zorgt ervoor dat de lezer jouw content makkelijker onthoudt en maakt jouw content interessanter.

Daarnaast geeft het creëren van een verhaal jou een richtlijn, thema of onderwerp wat het content maken makkelijker maakt, doordat je de inhoud hieraan kan connecten.

In fashion content marketing is storytelling dus een onmisbare factor!

Voorbeelden

Bergdorf Goodman geeft 10 handige fashion tips over wat je kan dragen naar je werk, wanneer het hartje zomer is. Zie plaatje hieronder.

bergdorfgoodman-content-vertel-verhaal

In plaats van alleen hun producten op een rijtje te zetten, plaatst het merk de producten in een bepaalde setting, namelijk: een (werk)dag uit het leven van hun lezer. En hoe je op zo’n warme zomerdag er nog steeds fashionable uit kan zien!

Ook populair fashion brand Forever 21 weet dat fashion & beauty perfect samengaan!

Voor alle fashionista’s die er onderweg ook nog eens goed uit willen zien (en ruiken), hebben ze een video gecreëerd met onmisbare beauty items voor in je handtas: ‘Beauty to Go: AM to PM’. Zie plaatje hieronder.

forever21-video-vertel-verhaal

Video’s zijn een perfecte format voor storytelling, omdat het leeft en je er je creativiteit in kwijt kan!

Maak ook content met behulp van storytelling, en creëer daarmee content die mensen willen lezen en waarmee je tegelijkertijd een sterkere band opbouwt met jouw lezers <3

#2: Maak Gevarieerde Content

Wat hebben Asos, Guess en Burberry gemeen?

Ze zijn voor miljoenen van hun fans een grote (fashion) inspiratie en hun kleding wordt over de hele wereld gedragen. Online hebben ze miljoenen Facebook & Instagram fans en versturen elke dag duizenden pakketjes naar happy customers. 

Deze status van groot fashionmerk hebben zij bereikt door meer dan alleen hun producten te promoten.

4 Verschillende soorten content

Als fashion brand wil je een grote (fashion) inspiratie zijn voor jouw fans en klanten. Je wilt dat ze van jouw fashion producten en merk gaan houden, en steeds weer terugkomen in jouw webwinkel om nieuwe items te bestellen.

Om deze waardevolle band op te bouwen met jouw doelgroep, is het belangrijk dat je niet constant content laat zien die zegt hoe geweldig jouw producten zijn. Maar dat je vooral een mix van verschillende soorten content laat zien:

  • Content die inspireert;
  • Content die informeert;
  • Content die entertaint;
  • Content die converteert.

Het is dus belangrijk om te variëren in de content die je maakt en deelt met jouw fans.

Wanneer je bijvoorbeeld alleen content laat zien die informeert, dan kunnen mensen afhaken omdat ze het gevoel hebben dat ze een saaie handleiding zitten te lezen in plaats van dat ze inspiratie krijgen en een WOW-ik-moet-dat-hebben!-gevoel.

Maar wanneer je voortdurend content laat zien die alleen maar inspireert, dan mis je de strategische aanpak in je content om mensen te converteren en naar je webshop te leiden. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat het aantal verkopen en bezoekers in je webshop groeien!

Voorbeelden

Om hun nieuwe collectie van Juli te promoten, laat Free People een deel van hun zomerjurken zien door mooie foto’s te posten op Facebook.

Als je vervolgens op de link in de Facebook post klikt, ga je naar hun ‘July Collection’ pagina, waar ze hun hele collectie gave zomerjurken uitlichten, zie hieronder.

Maar.. ze promoten niet alleen de kleding die ze verkopen.

Free People weet als geen ander hoe belangrijk het is om een goede band op te bouwen met hun fans.

Ze wisselen hun promotie content dan ook af met andere engagement content. Content die inspireert & entertaint. Content die hun de go-to fashion website en shop maakt, als je van hun lifestyle & inspiratie houdt.

Hieronder zie je een Facebook post van een taartrecept, speciaal voor de viering van Independence Day in Amerika.

Dit soort content zorgt misschien niet voor een directe verkoop, maar laat zien dat je een fun merk bent, die leuke tips geeft waar jouw fans in geïnteresseerd zijn.

Met deze 4 verschillende soorten content laat je zien dat je hun (lifestyle/leven) begrijpt en hoe jouw producten hierbij passen.

Hoe kan jij jouw publiek meer inspiratie geven? De BFF zijn die ze begrijpt en waar ze om kunnen lachen? Maar ook die ze helpt met informatieve content, die leidt naar de producten in jouw webshop?

Hoe kunnen jouw producten helpen met het creëren van de ideale lifestyle van jouw fans?

Voor meer ideeën kan je hieronder 59 verschillende content voorbeelden downloaden, speciaal voor de fashion branche.

#3: Creëer Visuele Content

Wist je dat we heel goed zijn in het onthouden van plaatjes?

Uit onderzoek is gebleken dat wanneer we informatie horen, we 3 dagen daarna ongeveer 10% ervan hebben onthouden.

Horen we dezelfde informatie met een plaatje erbij? Dan onthouden we 65% van deze informatie. Wat een verschil!

Het creëren en delen van visuele content, zoals plaatjes, video’s en infographics, is een krachtige methode om jouw content over te brengen. Het trekt de aandacht van (potentiële) klanten en de kans is groot dat je veel naamsbekendheid creëert onder een grote groep (nieuwe) mensen.

Bedenk maar hoe populair social platformen zoals Instagram en Pinterest zijn! Dagelijks raken we geïnspireerd door alle plaatjes en video’s die hierop voorbij komen. En kunnen we urenlang blijven scrollen omdat we maar niet uitgekeken raken.

Visuele content is een musthave!

Binnen de fashion branche is visuele content een musthave!

Merken produceren continu mooie (product)foto’s van hoge kwaliteit. Ze delen dagelijks lifestyle plaatjes om te connecten met hun publiek.

En bedrijven en merken richten zich steeds meer op het maken van video’s. Video’s zijn populair en worden massaal door consumenten bekeken en gedeeld. Een onderzoek wijst uit dat maar liefst 4x zoveel consumenten de voorkeur geven aan het bekijken van een video over een product, dan dat ze erover lezen.

Voorbeelden

Boohoo laat in hun nieuwsbrief weten dat je in hun webshop kan shoppen met maar liefst 50% korting.

En dat vertellen ze niet, maar dat laten ze zien! Zie het plaatje hieronder.

Ook J.Crew weet dat video een populaire en entertainende vorm van content is.

Voor hun DIY stappenplan produceerden zij, naast handige stappenfoto’s, ook een leuke video. Zie plaatje hieronder.

jcrew-visuele-content-diy-jeans

Mensen kiezen zelf wel hoe ze content willen consumeren: lezen, plaatjes kijken of video bekijken. Of allemaal!

Om het allemaal meer persoonlijk te maken, tonen ze ook leuke ‘behind-the-scenes’ foto van het maken van de video. Een briljante manier voor jouw lezers om jou beter en persoonlijk te leren kennen.

jcrew-visuele-content-diy-jeans-2

Maak je content superaantrekkelijk voor jouw lezers door je content visueel te maken. Zorg ervoor dat ze jouw content willen lezen en delen, en van jouw fashion brand gaan houden!

Creëer visuele content door o.a.:

  • Blogposts, tutorials en andere soorten tekst te ondersteunen met plaatjes en/of videomateriaal
  • Product- en lifestyle foto’s te produceren van hoge kwaliteit
  • Lookbooks, thema collage’s, video’s en infographics te gebruiken in je content strategie

Wil je Succesvol leren Bloggen voor jouw Webwinkel?

Doe nu gratis mee met onze 3-delige Masterclass videoserie:
Succesvol Bloggen voor Webwinkels en leer hoe je meer zichtbaarheid, bezoekers en verkopen voor jouw webwinkel realiseert met een blog!

#4: Maak je Content Gebruiksvriendelijk

Stel je voor.. je ziet een mooi plaatje op Facebook voorbij komen.

De titel spreekt ook aan, je bent benieuwd en klikt op de link. Je komt op een pagina terecht en vervolgens zie je 1 lap tekst.

Tijdens het lezen kom je er maar moeilijk doorheen. Tekst is ook het enige wat je ziet. Geen witregels, geen plaatjes. En je weet ook niet waar je die schoenen kan shoppen, die ze dan in de tekst noemen.

De grote vraag

De situatie die ik net schetste, komt vaker voor dan dat we denken.

Veel webshops plaatsen hun producten in het webshop gedeelte en zorgen ervoor dat de nodige informatie online komt. Productteksten en andere content worden gemaakt, en dan maar hopen dat mensen op de website komen.

Één terugkerend thema en vraag hierbij, waar eigenlijk altijd aandacht aan moet worden besteed, is: Hoe gebruiksvriendelijk is jouw website en content?

Met andere woorden, hoe makkelijk en laagdrempelig is de content op jouw website te consumeren?

Geen tijd

Het alsmaar groeiende aanbod van websites en webshops is leuk, maar het verandert ook ons gedrag.

Mensen hebben geen tijd om te wachten op trage websites. We zijn te verwend in ons (fashion webshop) aanbod online. Als jij het niet voor mekaar hebt, browsen ze wel verder naar andere webshops en komen daar leuke dingen tegen. Bijvoorbeeld, bij die van jouw concurrent (!) En dat willen we natuurlijk niet!

Het liefst wil je, dat als ze eenmaal op jouw website zijn, ze lekker verder klikken naar andere pagina’s. Dat ze zolang mogelijk shoppen in jouw webwinkel En dat ze zoveel gave, leuke producten zien en in hun winkelwagentje stoppen.

En dat kan!

Optimaliseer je content

Als je wilt dat mensen een goede ervaring hebben met jouw webwinkel, zorg er dan voor dat de pagina’s waar ze op komen en de content die ze consumeren goed werkt.

Maak content duidelijk leesbaar, zodat je in 1x ziet waar het over gaat. Zorg voor een duidelijke structuur en opzet van de inhoud.

Gebruik taal en woorden die ze begrijpen. Maak gebruik van bulletpoints, witregels en kopjes om tekst leesbaar te maken.

Ondersteun tekst met voldoende visuele content om de informatie interessanter en duidelijk te maken (wat ik eerder zei: we onthouden informatie beter, wanneer er een plaatje bij is!) En link naar de relevante productpagina’s, zodat mensen daar het item kunnen bekijken. 

Voorbeelden

Een voorbeeld van gebruiksvriendelijke content is deze blogpost van Mr Porter.

Het is een informatieve pagina over gebreide truien voor de man.

Het is gelijk duidelijk waar het over gaat. Het heeft een goede inleidende tekst en interne linkjes, zodat je als lezer eenvoudig kan doorklikken naar andere relevante pagina’s als je meer over dat onderwerp wilt weten.

mrporter-blog-gebruiksvriendelijk-content

Het artikel zelf zet een aantal coole gebreide truien uit hun webshop op een rijtje.

Het gebruik van voldoende whitespace en duidelijke opmaak maakt het artikel goed leesbaar.

En vind je onder elke type trui een knop (‘Shop here’) waar je direct naar dat product of categorie kan gaan.

mrporter-blog-gebruiksvriendelijk-content-2

De opmaak van het artikel ‘Our Summer Style Icons’ van Farfetch ziet er aantrekkelijk uit door de plaatjes en opmaak ervan.

Als liefhebber van de oude Hollywood fashion style wil je hier gewoon op klikken!

farfetch-blog-content-gebruiksvriendelijk

De tekst wordt voldoende ondersteund met mooie plaatjes. En het is duidelijk dat je zelf deze ‘retro bombshell’ look kan creëren met items uit hun winkel. Gimme!

Optimaliseer je website

Eén belangrijke voorwaarde voor gebruiksvriendelijke content, is dat jouw website ook goed hoort te functioneren. Maak je website dan ook zoekmachinevriendelijk (SEO).

Denk hierbij bijvoorbeeld aan: een snelle laadtijd van de pagina’s, geoptimaliseerd voor mobiele apparaten (!), geen dode links/404 pagina’s, clean URL’s, etc.

Als dit alles niet voldoende werkt, kan dit een negatief effect hebben op de gebruikerservaring van de mensen die op jouw website komen. Ze haken af voordat ze de content verder kunnen lezen. En de kans is groot dat ze niet meer terugkeren naar jouw webshop!

Checklist voor gebruiksvriendelijke blogpost

Check hoe gebruiksvriendelijk jouw content en website is voor jouw bezoekers. Zorg ervoor dat ze niet jouw website verlaten door verkeerde URL’s, trage laadtijd en onduidelijke opmaak!

#5: Creëer Unieke Content

Wanneer je je webwinkel hebt wil je natuurlijk zoveel mogelijk naamsbekendheid hebben en elke dag honderden bezoekers en bestellingen in je webwinkel hebben!

Wat we zeker niet willen is dat we ondergesneeuwd raken door de hevige concurrentiestrijd in de online fashion branche!

Al die andere webwinkels die ook hun producten onder de aandacht proberen te krijgen. En die ook content produceren en elke dag op social media posten.

Hoe zorg je er dan in hemelsnaam voor dat mensen jouw content zien? En in contact komen met jouw merk en jouw fashion producten? Hoe zorg je ervoor dat je ‘beter’ bent dan anderen, zodat mensen eerder JOU zien dan iemand anders?

Een paarse koe

Stel, je bent op vakantie. En je rijdt al urenlang op dezelfde weg. Je ziet steeds maar weer dezelfde omgeving: dezelfde bomen, weilanden, koeien, enzovoort.. en je aandacht voor de omgeving verslapt een beetje.

paarse-koe-unieke-content

Totdat, je tussen al die zwart/witte koeien.. een paarse koe ziet!
Wat?

Je bent in 1x wakker, draait je nek nog eens om en kan je ogen niet geloven!

Dit fenomeen heet het ‘purple cow’ effect.

Seth Godin beschrijft in zijn boek ‘Purple Cow’ wat er gebeurt als je jezelf neerzet als die paarse koe, die lekker in het weiland aan het grazen is temidden van al die andere zwart/witte (saaie) koeien.

Je valt op. Het triggert om een kijkje te nemen en trekt (nieuwe) mensen aan. En het maakt je uniek!

Maak unieke content voor meer (positieve) aandacht!

Door jouw content uniek te maken, en andere content te delen dan wat anderen doen, kan je dit realiseren.

Net als de purple cow wil je (positief) opvallen en de aandacht van jouw doelgroep trekken, in plaats van dat ze naar jouw concurrent gaan!

Schrijf een artikel over een onderwerp waar nog niet eerder over is geschreven, maar wat jouw doelgroep wel graag zou willen lezen. Of maak een gave video of lookbook die mensen zou wow-en als ze het zien!

Het belangrijkste hierbij is dat je unieke content maakt die aansluit op de behoeften van jouw doelgroep. En dat het positieve aandacht is die je krijgt. Iedereen kan natuurlijk (media) aandacht krijgen door iets idioots te doen, maar dat willen we natuurlijk niet. Vooral niet als het de reputatie van ons merk beschadigt.

Voorbeelden

Wil je de verschillende halslijnen laten zien, omdat dit perfect aansluit op jouw collectie jurken?

In plaats van dit als (saaie) tekst te beschrijven, laat je dit zien aan de hand van visuele plaatjes!

Hieronder zie je een voorbeeld van een infographic over verschillende halslijnen bij de vrouw. 

Het is heel simpel weergegeven en als lezer kan je in één oogopslag de verschillende stijlen zien.

fashion-infographic-unieke-content

Niet alleen de vorm, maar ook de inhoud van je content kan je uniek maken.

Boohoo weet dat veel van hun lezers dol zijn op series zoals Sex and the City. En hier spelen ze dan ook handig door een leuk & fun artikel met ze te delen: ‘Life lessons we’ve learnt from SATC‘!

Maak mooie, gave setjes en laat dit op een leuke manier zien aan je lezers. Net als wat Modcloth doet! (zie plaatje hieronder)

Het is net even wat anders dan andere fashion merken doen. En het past perfect bij hun brand en de doelgroep die ze ermee willen aanspreken.

modcloth-unieke-content-plaatje

Wees ook de purple cow tussen al die andere saaie zwart/witte koeien!

Creëer content die uniek is en opvalt tussen al de miljoenen stukken content die dagelijks op het web worden gedeeld. En breng je merk en je fashion producten op een positieve manier onder de aandacht bij je doelgroep.

Creëer ook Superaantrekkelijke Fashion Content

Nu je weet wat content superaantrekkelijk maakt, is het tijd om deze eigenschappen te implementeren in je content.

Gebruik het voor het maken van nieuwe content. Of verbeter je oude, bestaande content met wat je nu weet.

Trek meer lezers aan en maak content die mensen willen delen! Creëer meer naamsbekendheid met je eigen unieke, gave content en laat je concurrenten achter je. Daar in de groene weilanden tussen al die andere zwart/witte koeien 🙂

Ga verder naar deel 4 van dit handboek: ‘Hoe maak je fashion content als je weinig tijd & inspiratie hebt?‘ en leer hoe je efficiënt content maakt!