Wat is Content Marketing voor Webwinkels?

Altijd al afgevraagd wat Content Marketing is? En hoe je dit inzet als marketing strategie voor je Webwinkel?

content marketing uitleg

In dit artikel leg ik je eenvoudig uit wat Content Marketing is. En.. ik geef je de 5 stappen om Content Marketing succesvol in te zetten zodat je hiermee meer bezoekers, meer zichtbaarheid en verkopen voor jouw webwinkel kunt krijgen!

Nadine Atmo

Content Marketing voor Bedrijven

Volgens een onderzoek van marketing en trainingsbureau Econsultancy gebruikt maar liefst 91% van de 1300 bedrijven die ze ondervraagd hebben, content om hun producten en services te promoten. Zo belangrijk is het inzetten van content voor hun bedrijf.

Goede content met een content marketing strategie kan jou hierbij helpen.

Dus.. laten we kijken wat de definitie is van content marketing!

"91% gebruikt content om hun producten en services te promoten"

Definitie van Content Marketing

Content marketing is een marketing strategie waarbij je waardevolle content creëert en deelt om een band op te bouwen met als doel jouw doelgroep dichterbij je merk te brengen zodat ze uiteindelijk een winstgevende actie doen.

Voorbeeld

Stap 1: Creëer waardevolle content

Een voorbeeld kan zijn dat je een product review video maakt. Hierin laat je zien hoe het product eruit ziet, wat het allemaal kan en welke voordelen het heeft als je het gebruikt.

Stap 2: Bouw een band

Vervolgens plaats je deze video op je website en deel je het op social media. Het resultaat is dat jouw fans en volgers de video tof vinden en liken en delen met hun online vrienden.

Zij waarderen dat je deze video hebt gemaakt en met ze deelt, omdat ze er goede tips en advies door hebben gekregen. Dit kan het begin zijn van het opbouwen van een band met jouw doelgroep, waarin ze jou als merk beter leren kennen.

En voor jou natuurlijk de ideale manier om jouw producten en kennis op een leuke manier onder de aandacht te brengen, zonder dat je direct aan het verkopen bent!

Stap 3: Winstgevende actie

Door jouw video zijn een deel van de mensen geïnteresseerd in het product en klikken verder door naar de productpagina. En een deel daarvan koopt dit product of schrijft zich bijvoorbeeld in voor jouw email nieuwsbrief, voor meer van dit soort tips en video’s. Het is een actie die jou, op korte of lange termijn, geld op kan leveren.

Traditionele Marketing vs. Content Marketing

Content marketing heeft dan ook een andere insteek dan traditionele marketing.

Traditionele Marketing

  • Traditionele marketing is over het algemeen de marketing die altijd al heeft bestaan. Denk hierbij aan tv of radio commercials, en verkoopadvertenties in de krant of een tijdschrift, billboards aan de kant van de weg en direct mail, zoals een folder die je in de brievenbus krijgt.

  • Bij traditionele marketing is de focus dan ook vooral op het geven van product of dienst informatie. Je kan het zien als een verkooppitch, in de hoop dat mensen het gaan kopen.

  • De communicatie is dan ook vooral eenzijdig. De advertentie wordt getoond, maar je kan als klant niet direct reageren.

  • De resultaten van traditionele marketing zijn over het algemeen moeilijker real time te meten. En zijn dan ook vaak pas te verbeteren nadat het is uitgezonden of gepubliceerd en de campagne is afgelopen.

Content Marketing

Nu we in een tijd leven waarin consumenten zelf meer bepalen wat zij willen zien, is er een meer subtiele vorm van marketing ontstaan.. en dat is dus content marketing!

  • 
Met verschillende soorten content, zoals blogartikelen, social media posts, e-mails en video’s bereik je dan je doelgroep.

  • Met deze content ligt de focus vooral op het helpen van jouw doelgroep, door ze te inspireren, te entertainen, of iets te leren.

  • Hierbij is de communicatie niet eenzijdig, maar kan dit vanuit beide kanten komen. Je gaat de communicatie juist met ze aan, om te ontdekken wat ze nog meer willen zien, een band met ze op te bouwen en hun vertrouwen te winnen.

  • Het mooie van content marketing is dat je de resultaten vaak in real time meten. Denk bijvoorbeeld aan je social media statistieken, Google Analytics of e-mail data. Als je ziet dat een campagne niet zo goed loopt, dan kan je deze op het moment zelf aanpassen en verbeteren.

"Met Content Marketing is de focus op het helpen van jouw doelgroep, door ze te inspireren, te entertainen, of iets te leren."

Waarom is Content zo belangrijk?

Maar tegelijkertijd is Content Marketing één van de meest onderschatte strategieën.

En dat is zonde. Want content is waar het tegenwoordig allemaal om draait.

Dagelijks worden er meer dan 27 Miljoen Content items gedeeld

Wist je dat er elke dag meer dan 27 miljoen stukken content worden gedeeld op Internet?

Dat kan je je gewoon niet voorstellen!

Content kan zijn: nieuwsartikelen, blogartikelen, youtube video’s, facebook of instagram posts, tweets, reviews en emails.

En misschien herken je dit ook.. het delen gaat allemaal zo makkelijk. Ik weet in ieder geval dat elke keer als ik iets leuks, grappigs, of handigs tegenkom, dat ik dit al heel snel deel met anderen.. of het nou een schattig kattenfilmpje is, of een heerlijk brownie recept 🙂

'Google is our best friend'

Daarnaast zoeken we echt letterlijk alles op wat me maar willen weten.

Wanneer we iets niet weten, is Google onze grote vriend. En zelfs het werkwoord Googelen staat nu in de dikke van dale, met als vertaling ‘zoeken op Internet’.

Dus waar wil je als webwinkel in gevonden worden? Juist, in de zoekresultaten van Google. En daar kan goede content jou mee helpen!

We kiezen zelf wat we willen kijken

En het is ook niet raar dat we vrijwel alles in Google opzoeken.

De laatste jaren zijn we zo verwend met de hoeveelheid en diversiteit aan content die we online kunnen vinden, en consumeren.

Als de 1e paar seconden van een video ons niet bevallen, klikken we zo weer weg. We zien andere ‘shiny objects’ die onze aandacht trekken.

Hoe val je dan als webwinkel en merk op in deze verzadigde en drukke online wereld?

Met het delen van leuke, waardevolle en inspirerende content kan je jouw potentiele klanten enthousiast maken, zodat je de kans vergroot dat ze een loyale, terugkerende klant worden!

En zoals ik al zei.. met hoe de online wereld er nu uitziet, met miljoenen content die dagelijks wordt gedeeld, is de manier waarop we de aandacht van onze klanten willen trekken, daarmee ook veranderd.

Met het inzetten van goede content speel je in op hoe de consument tegenwoordig online zoekt. En is de focus op het helpen van jouw potentiële klanten. En wat zij willen zien en weten.

Voorbeelden van Content voor Webwinkels

Om nog een beter idee te geven wat voor soort content er voor webwinkels bestaan, en wat je allemaal kan delen met jouw doelgroep, zet ik ze voor je op een rij.

Content bestaat in verschillende vormen, zoals tekst content, beeld- of audio content. Of het is een mix van deze vormen. Bijvoorbeeld een blogartikel dat zowel geschreven is in tekst en korte video’s bevat.

En voor je webwinkel kan je o.a. de volgende content creeren:

  • informatiepagina’s
  • categoriepagina’s
  • productpagina’s
  • downloads
  • checklisten
  • handleidingen / how to tutorial
  • blogartikelen
  • onderzoeksrapporten
  • podcast
  • lookbook
  • giftguide
  • infographics
  • video’s
  • plaatjes
  • foto’s
  • product review
  • e-mail nieuwsbrief

Ontdek Hoe je Waardevolle Content Creëert voor jouw Webwinkel

Doe nu gratis mee met onze 3-delige Masterclass videoserie:
Succesvol Bloggen voor Webwinkels en leer hoe je meer zichtbaarheid, bezoekers en verkopen voor jouw webwinkel realiseert met een blog!

De 4 Fases van het Aankoopproces

Hoe je deze content voor een e-commerce webwinkel kan inzetten en hoe dit werkt, wordt duidelijker aan de hand van het aankoopproces van een consument.

Deze bestaat uit 4 verschillende fases waar een potentiële klant doorheen gaat: 

  1. Awareness fase (bewustwording)
  2. Consideration fase (overweging)
  3. Decision fase (besluit)
  4. Loyalty fase (loyaliteit)
1

Awareness fase

De eerste fase is de Awareness fase, waarin de consument zich bewust wordt van een probleem of behoefte die ze hebben.

Voorbeeld:
Iemand realiseert zich dat ze een leuke jurk wilt voor op een bruiloft.

2

Consideration fase

De volgende fase van het aankoopproces is de overweging fase, oftewel Consideration fase.

Hier begint voor de consument de zoektocht naar een oplossing op hun probleem. Wat zijn de verschillende opties?

De consument bekijkt welke opties er bij hem of haar passen en zet deze op een rijtje.

Voorbeeld:
In het geval van een jurk, kan iemand denken: “Hmm..ik heb nog oude jurk in m’n kledingkast hangen.. die kan ik wel dragen.” Of.. “Ik kan een jurk lenen van m’n zusje.” Of.. “Ik kan natuurlijk een nieuwe jurk kopen!”

3

Decision fase

In de Decision fase heeft de consument een categorie gekozen. In dit geval, ze wilt een nieuwe jurk kopen! Ze weet wat de mogelijke aanbieders zijn en kiest hier uiteindelijk 1 van.
4

Loyalty fase

De 4e en laatste fase van dit aankoopproces is de Loyaliteit fase. Hierin wil je als webwinkel je klant tevreden houden, in de hoop natuurlijk dat ze een terugkerende klant worden.

Maak Content die het Aankoopproces ondersteunt

Dit aankoopproces is heel handig om te gebruiken, omdat je content maakt die jouw potentiële klant ondersteunt en ze helpt om naar de volgende fase te gaan.

Content voor de Awareness fase

In de awareness fase wil je mensen laten weten dat jouw merk en producten bestaan. Je wilt vertrouwen opbouwen als merk . En ze laten weten dat jij een oplossing hebt voor hun probleem.

Creëer bijvoorbeeld een waardevol blogartikel met ’25 Mooie Jurken voor Bruiloftgasten’. Of deel een leuke infographic waarin je de verschillende dresscodes voor een bruiloft laat zien.

Inspireer ze en leer ze iets.. en laat zien wie jij bent als merk, zodat ze ook jou beter leren kennen.

Content voor de Consideration fase

In de consideration fase weet de consument dat je als merk bestaat en gaan ze verder met hun zoektocht.

Je kan als webwinkel behulpzame content laten zien, zoals een lookbook of een video. Geef ze meer informatie over het onderwerp.

Content voor de Decision fase

De content die je in de decision fase kan geven aan jouw potentiële klant, is vooral content waarbij je ze kan overtuigen om die aankoop bij jou te doen.

Maak bijvoorbeeld een product vergelijking tussen die specifieke jurk en andere jurken. Geef meer product informatie. Of deel een review met ze van een tevreden klant, die ook die jurk heeft gekocht.

Content voor de Loyalty fase

En ook voor de loyaliteit fase kan je bepaalde content delen waarin je ze helpt met het gebruik van het product. En ze ook te helpen om een tevreden klant te worden, en te blijven.

Denk hierbij aan waardebonnen of coupons voor hun volgende aankoop. Of geef ze een handige how to video of artikel waarin je uitlegt hoe je de jurk het beste kunt reinigen.

Voordelen van Content Marketing voor je Webwinkel

Het strategisch inzetten van content heeft dan ook veel belangrijke voordelen:

Versterk je andere online marketing strategieën (SEO, PPC, Social Media)

Doordat je waardevolle content maakt en promoot, worden andere online marketing strategieën ook sterker.

Denk bijvoorbeeld aan het blogartikel dat in Google zichtbaar is, en je dus hiermee bouwt aan jouw zoekmachine marketing strategie.

Of dat je nu heel veel leuke en inspirerende content hebt die je kunt promoten door middel van advertenties, zonder dat je een verkooppraatje voor jouw producten aan het pitchen bent.

En ook heel belangrijk, jouw social media marketing. Want nu heb je superwaardevolle content die je met regelmaat, in verschillende contentvormen kan delen. Zo bouw je die sterke band op met jouw volgers!

Wees de expert

En wat denk je dat het delen van handige tips en waardevol advies verder als gevolg heeft?

Dat potentiele klanten jou als dé go to bron zien voor dit soort tips en advies in jouw branche!

Je creëert een expert status binnen jouw vakgebied. En daarmee breng je je webwinkel en je merk naar een hoger niveau. Je verkoopt niet alleen producten, maar je inspireert ze en informeert ze. En dat draagt bij aan die waardevolle relatie die je met ze hebt.

Verkoop zonder te 'verkopen' (hard selling)

En nog een voordeel van content marketing is dat je verkoopt zonder te verkopen.

Wanneer jij bijvoorbeeld een giftguide of lookbook deelt op social media, geef je iets waardoor ze geïnspireerd raken en ideeen krijgen. Dit is een hele andere ervaring, dan wanneer ze het gevoel hebben dat je een opdringerige verkoper bent!



En dit is heel belangrijk in deze wereld. We worden moe van al die advertenties die we voorbij zien komen.. en we willen gewoon leuke, frisse, unieke, entertainende en waardevolle content zien.

"Wanneer jij een giftguide of lookbook deelt op social media geef je iets waardoor ze geïnspireerd raken en ideeën krijgen. Dit is een hele andere ervaring, dan wanneer ze het gevoel hebben dat je een opdringerige verkoper bent!"

Content Marketing als lange termijn strategie

En het allermooiste van het hebben van een content marketing strategie, is dat je bouwt aan een lange termijn strategie. Waarbij je, jaren nadat jij content hebt gemaakt, nog steeds bezoekers en potentiële klanten naar jouw webwinkel trekt!

Als jij bijvoorbeeld meerdere online tutorials of andere blogartikelen hebt geschreven voor jouw webwinkel, dit kan dit jaren daarna nog steeds gevonden worden door bijvoorbeeld mensen die hierop zoeken in zoekmachines, of via andere websites.

Een goed content stuk kan dus jarenlang waardevol zijn voor je webwinkel.

5 Stappen om Content Marketing voor jouw Webwinkel in te zetten

Nu ik heb uitgelegd wat content marketing is en hoe dit werkt, geef ik je de 5 Stappen om dit voor jouw eigen webwinkel goed in te zetten!

1

Maak content van goede kwaliteit

Dat betekent.. zorg dat de tutorials die je maakt een duidelijke uitleg hebben en je je lezer helpt in de fase van hun aankoopproces of naar de volgende stap in het proces.

Dat de plaatjes en video’s die je gebruikt er scherp en professioneel uitzien.

Of dat de content die je maakt uniek is, en positief opvalt tussen al die ruis die gebruikers online tegenkomen.

Je kan beter 1x per week een blogpost van goede kwaliteit maken, dan 4x per week artikelen schrijven die van lage kwaliteit zijn en toch niemand wilt lezen.

2

Maak content voor jouw ideale doelgroep

Maak vooral content voor de mensen die jouw potentiële klanten zijn. Content die zij willen zien, en lezen, en waar zij enthousiast van worden.

Als jij bijvoorbeeld herenkleding verkoopt, dan is het waarschijnlijk minder logisch dat je een plaatje van een schattig katje op facebook post 🙂

Bedenk wat jouw publiek wilt, en hoe je dit verbindt met de producten die je verkoopt.

3

Maak visueel aantrekkelijke content

Zorg dat de content die je maakt visueel aantrekkelijk is.

We zijn gevoelig voor mooie plaatjes en video’s.. Trek dan ook meer aandacht voor jouw content door dit soort visuals te maken.

Infographics, video’s en lookbooks zijn hier een goed voorbeeld van.

4

Promoot je content op de juiste platformen

Naast het maken van content, is het natuurlijk heel belangrijk dat je deze deelt! Want als niemand het ooit ziet, wat is dan het nut van het maken van de content?

Ze zeggen ook wel: 20% van de content marketing strategie is content creatie. En 80% is content promotie. Zó belangrijk is het promoten van je content.

Daarnaast is het belangrijk dat je je content op de JUISTE platformen, fora en andere online communities deelt. Bekijk waar jouw doelgroep zich bevindt. Als merk hoef je echt niet altijd èn op Facebook, èn op Twitter, op Instagram, Pinterest en ook nog eens op Linkedin aanwezig te zijn.

Selecteer zorgvuldig waar jij jouw content wilt delen, zodat je je tijd, energie en budget goed besteedt.

5

Maak en promoot content met regelmaat

Onthou, content marketing is een lange termijn strategie.

En om een band op te bouwen met jouw doelgroep door middel van goede content kost gewoon wat tijd en werk. Net als in een gewone relatie.

Laat hierbij ook regelmatig wat van je horen. En stop aandacht en tijd in het opbouwen van een community.

Het is dan ook belangrijk om continu te communiceren en betrokken te zijn met jouw doelgroep door middel van jouw content.

Conclusie

Ik hoop dat dit artikel je wat meer inzichten heeft gegeven over wat content marketing voor webwinkels is. Het is een geweldige online marketing strategie, die zoveel voor jouw webwinkel en merk kan betekenen!

Vaak was het met traditionele marketing zo dat degene met het grootste budget, ook het meeste succes had. Maar tegenwoordig, in de wereld waar we nu leven, hebben we gewoon geen excuses meer 🙂

We hebben alle tools en middelen voorhanden om duizenden mensen te bereiken. En ook de middelen om goede, waardevolle content te maken.. en op deze manier steeds meer naamsbekendheid voor ons merk en onze webwinkel te krijgen.

Wil je meer weten over content marketing voor webwinkels?
En hoe je dit het beste kunt doen?

Lees dan ook de andere artikelen in deze serie!

Leer hoe je Succesvol Content Maakt met een Webwinkel Blog

Doe nu gratis mee met onze 3-delige Masterclass videoserie:
Succesvol Bloggen voor Webwinkels en leer hoe je meer zichtbaarheid, bezoekers en verkopen voor jouw webwinkel realiseert met een blog!

Nadine Atmo

Nadine Atmo

Nadine Atmo is co-oprichter van Boterham.nl en content creator. Ze leest graag non fictie boeken (shout out to Brian Tracy), is een healthy habits junkie maar maakt graag uitzondering voor patat en taart, is gefascineerd door luiaards, fangirls Little Mix en is een echte goaldigger. Favo quote: 'The best way to predict your future is to create it' - Peter Drucker
Nadine Atmo

Nadine Atmo

Nadine Atmo is co-oprichter van Boterham.nl en content creator. Ze leest graag non fictie boeken (shout out to Brian Tracy), is een healthy habits junkie maar maakt graag uitzondering voor patat en taart, is gefascineerd door luiaards, fangirls Little Mix en is een echte goaldigger. Favo quote: 'The best way to predict your future is to create it' - Peter Drucker