Top 5 Online Marketing Strategieën voor Fashion Webwinkels

Tegenwoordig zit ie-der-een op Internet. Online shoppen is heel normaal geworden. En dagelijks wordt er zoveel gedeeld op social media. Online is dus waar je gezien wil worden! Maar wat kan je nou allemaal online eigenlijk doen, om je merk en producten te promoten?

man op laptop online marketing

Nadine Atmo

Ontdek in dit blogartikel de 5 Online Marketing Strategieën die veel grote fashionmerken succesvol inzetten. En waarmee jij ook jouw fashion business naar het volgende niveau tilt en meer naamsbekendheid en verkopen geneert!

Wat je in dit artikel leert

Omdat Internet en de online wereld zich vrij snel ontwikkelt en online marketing misschien niet helemaal je core business is,  kan ik me voorstellen dat je door de bomen soms het bos niet meer ziet.

Lees dit artikel verder om te ontdekken:

  • Waarom deze online marketing strategieën zo waardevol kunnen zijn voor jouw fashion webwinkel

  • Welke grote fashion brands deze online marketing strategieën ook inzetten (en ik geef je hierbij voorbeelden!)

  • Hoe jij dit zelf ook succesvol kunt inzetten voor jouw eigen webwinkel en fashionmerk

"Laat je inspireren en leer hoe jij van jouw onderneming een sterk fashionmerk en succesvol bedrijf kan maken."

Waarom heb je een Online Marketing Strategie nodig voor je Fashion Webshop?

Als jouw doelgroep zich voornamelijk online bevindt (en de kans is groot dat dat zo is!) dan zou je ze het liefst willen bereiken met jouw merk en ze omzetten in vaste klanten.

Hoe kan een goede online marketing strategie jou hierbij helpen?

Je gaat strategisch te werk

Ten eerste geeft een strategie richting en betekenis aan wat je aan het doen bent. In plaats van dat we ‘gewoon’ plaatjes posten en blog artikelen schrijven, bepaal je met een strategie het doel dat je wilt bereiken.

Bijvoorbeeld, ‘Ik wil deze week X aantal bestellingen hebben’ of ‘Ik wil 1000 Facebook Fans erbij hebben’. Hierdoor ga je gerichter te werk, focus je op je doel en vergroot je de kans dat je resultaten bereikt.

Online kan je veel meten

Ten tweede kan je tegenwoordig zoveel meten online. Als je een online marketing campagne draait, kan je precies zien waar bezoekers vandaan komen, waar ze op hebben geklikt en hoeveel geld iemand heeft opgeleverd (of heeft gekost!).

Met sommige offline marketing activiteiten is dat wat lastiger. Denk maar aan het uitdelen van flyers in de stad of in brievenbussen. Het is moeilijker na te gaan hoeveel mensen het daadwerkelijk hebben gezien en actie hebben ondernomen.

Wees je concurrenten voor

Wanneer onze doelgroep online zit en we proberen deze niet te bereiken, dan is de kans groot dat onze concurrentie het doet. Je kan niet stil blijven zitten en afwachten totdat er iets gebeurt. De wereld om je heen gaat gewoon verder..

Wees je concurrenten een stapje voor en benut de kans om jezelf te positioneren als dé meest succesvolle webshop binnen jouw branche!

Wat zijn de 5 Online Marketing Strategieën?

Leer hoe jij deze 5 online marketing strategieën succesvol kunt inzetten om meer naamsbekendheid, bezoekers en klanten te genereren voor jouw fashion webwinkel!

"Het zijn 5 verschillende marketingstrategieën, maar werken goed samen en kunnen elkaar versterken."

#1 Content Marketing

De eerste waardevolle marketing strategie voor jouw fashion webwinkel is:
Content Marketing.

Niet voor niets noem ik dit als eerste strategie op, omdat het dé belangrijke basis is voor de rest van jouw online marketing activiteiten.

voorbeeld van een tutorial door modcloth

Modcloth deelt 5 make-up tips voor dames die een bril dragen

Content marketing focust zich voornamelijk op het opbouwen van een relatie met je doelgroep, d.m.v. het delen van waardevolle content, zoals artikelen, plaatjes, tutorials, video’s, whitepapers en infographics. Deze content plaats je op je eigen website, waardoor je een sterke, autoritaire website opbouwt voor zowel zoekmachines als voor jouw doelgroep.
infographic voorbeeld van samuel windsor

Het merk Samuel Windsor helpt mannen meer inzicht te krijgen in de verschillende dresscodes d.m.v. een handige infographic.

Waarom zou je Content Marketing inzetten?

Je zet jezelf neer als expert in de fashionbranche

Als jij goede tips geeft rondom het gebruik van jouw product, of  uitleg geeft over de materialen van jouw product, dan zet je jezelf neer als iemand die er verstand van heeft.

Autoriteit of expert zijn binnen jouw vakgebied draagt bij aan het vertrouwen die mensen in jou als merk en bedrijf hebben. En helpt zeker met het opbouwen van een groep loyale fans en klanten.

Daarnaast helpt het je om je te onderscheiden van je concurrenten. Dat mensen eerder naar jou toegaan, dan naar de ander. Of je nou een superhandige infographic maakt, een leuke, persoonlijke behind-the-scenes video, of een creatieve winactie.

Met leuke, unieke content kan je ervoor zorgen dat je gezien wordt en kan je je concurrenten achter je laten!

Je bouwt een vertrouwensband op met je klant

Voordat mensen een aankoop doen, willen ze je kunnen vertrouwen, als merk, als bedrijf en als persoon.

Promoot niet alleen je producten, maar deel bijvoorbeeld een foto van je werkplek. Of wanneer je op een fashion evenement bent.

Doordat ze zien dat er een persoon achter het merk zit, maak je je bedrijf transparanter en toegankelijker naar de ander toe. En helpt dit bij het opbouwen van een vertrouwensband met je klant.

Meer zichtbaarheid in zoekmachines en onder meer mensen

Wanneer je veel content op je website plaatst, betekent dat dat je de content op je eigen domein uitbouwt. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van veel goede blogartikelen en gave lookbooks. Hoe groter jouw website is met goede, relevante content, hoe meer waardering je krijgt van jouw potentiële klanten en zoekmachines.

Meer content op je site betekent namelijk dat je de kans vergroot dat mensen jouw content gaan delen. En op deze manier jouw merk verspreiden en meer naamsbekendheid voor jouw webwinkel en producten creëren. Hoe geweldig is dat!

Content Marketing gaat dan ook perfect samen met SEO, Social Media Marketing en heel veel andere online marketing.

"Hoe groter jouw website is met goede, relevante content, hoe meer waardering je krijgt van jouw potentiële klanten en zoekmachines."

3 Tips voor het inzetten van Content Marketing

Wil je een content marketing strategie inzetten voor jouw fashion webwinkel?
Denk dan aan deze 3 tips die jou helpen om dit succesvol te doen:

1

Focus op de behoefte van je doelgroep

Maak altijd content waarvan je weet dat je doelgroep dat interessant vindt!

Is de gemiddelde koper in jouw webwinkel de 25-jarige vrouwelijke millenial die naar festivals gaat? Dan zouden ze een lookbook met ‘9 Bohemian Festival Looks’ wel waarderen!

Maar bestaat jouw doelgroep vooral uit de oudere, stoere man? Dan kan je handige tutorials maken zoals ‘Hoe je in 3 Stappen een 3-dagen Baardje creëert’

Maken we geen content die aansluit op onze doelgroep? Dan zal het weinig opleveren (geen bezoekers, geen reacties, geen likes en wordt niet gedeeld) en verspillen we onze tijd en energie 🙁

2

Maak regelmatig content

Om een goede band op te bouwen en je groep fans en klanten continu uit te breiden, is het nodig om met regelmaat goede content te maken.

Heb je hier moeite mee?

Gebruik dan bijvoorbeeld een content kalender om al je content in te plannen, zodat je efficiënter werkt en je contentdoelen behaalt!

3

Focus op je doel

En over doelen gesproken.. maak dus niet zomaar content, maar maak content met een doel in je achterhoofd.

Wil je een bepaald product meer onder de aandacht brengen? Of wil je jullie band versterken, met een inspirerende quote of een kijkje achter de schermen?

Wat het doel ook is, denk strategisch en wat je dus op langere termijn wilt bereiken met je content.

Ontdek Hoe je met een Webwinkel Blog Waardevolle Content Creëert

Doe nu gratis mee met onze 3-delige Masterclass videoserie:
Succesvol Bloggen voor Webwinkels en leer hoe je meer zichtbaarheid, bezoekers en verkopen voor jouw webwinkel realiseert met een blog!

#2 Social Media Marketing

Bij social media marketing gaat het om het promoten van je merk en producten op social media, met als doel om meer naamsbekendheid, website verkeer en leads te genereren.

Voorbeelden van populaire social media in Nederland zijn o.a. Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, LinkedIn en Youtube.

Een social media platform functioneert vaak als community, waarbij je verschillende sociale acties kan doen. Denk maar aan Twitter, waarbij je in 140 tekens een update kan delen met je Twitter volgers.

Of een wat uitgebreidere social media site zoals Facebook, waarbij je naast het delen van foto’s, updates en filmpjes je ook kan aanmelden voor evenementen of je eigen Facebook group kan oprichten.

Waarom zou je Social Media Marketing inzetten?

Veel online gebruikers zitten tegenwoordig op 1 of meerdere van deze platformen. Door zelf ook aanwezig te zijn op de platformen waar jouw potentiële klanten zich bevinden, vergroot je de kans om gezien te worden en meer leads te genereren.

Daarnaast kan social media kan ook bijdragen aan linkbuilding en het creëren van autoriteit binnen jouw vakgebied. Als je bijvoorbeeld een artikel deelt op je Facebook page, kan dit leiden tot extra verkeer naar je website. Dit kan positieve invloed hebben op jouw positie in de zoekmachines, en de kans vergroten dat nog meer mensen jouw website vinden en je merk zien!

Organisch vs. Betaald

Er zijn 2 vormen van social media marketing:
1

Organisch

Als je organisch een bericht deelt op je social media betekent dat je iets plaatst of promoot zonder dat je ervoor betaald

Organisch posten is wat de meeste privé gebruikers doen. Maar natuurlijk ook voor bedrijven is het belangrijk dat je zij een band op bouwen met hun doelgroep, door organische content op social media te plaatsen!

Hieronder zie je dat fashionmerken Zara en Free People met regelmaat social media content deelt met hun Facebook fans:

voorbeeld facebook social media post zara fashion

Zara plaatst organische content op hun Facebook pagina

voorbeeld facebook social media post van freepeople fashion

Ook Free People deelt regelmatig leuke artikelen, how to's en plaatjes met hun Facebook fans

2

Betaald adverteren

Wanneer je wèl betaalt voor je social media bericht, dan heet dat: betaald adverteren.

Je promoot je bericht dan onder een specifieke doelgroep, die je zelf kan selecteren. Bijvoorbeeld: alle vrouwen, tussen de 25-35 jaar, die verloofd zijn. Je kan vaak kiezen of je per klik (op je link) of per 1000 weergaven betaald.

Het voordeel is dat je dus binnen een korte tijd je bericht onder een grote groep mensen kan laten zien, oftewel je potentiële klanten.

Hieronder zie je 2 voorbeelden van gesponsorde Facebook advertenties. Aan het woordje ‘gesponsord’ (rechts van het logo, onder de Facebook pagina naam), zie je dat dit een betaalde advertentie is in plaats van een organisch bericht:

voorbeeld facebook gesponsorde advertentie van het fashionmerk fashionchick

Nederlands mode platform en webwinkel Fashionchick bereikt meer (nieuw) publiek met hun gesponsorde advertenties op Facebook

voorbeeld van facebook betaald adverteren door hm fashion

Ook fashionwinkel H&M gebruikt betaalde advertenties om hun merk en producten te promoten

3 Tips voor het inzetten van Social Media Marketing

Om een goede social media strategie te hebben voor jouw fashion webwinkel, is het belangrijk om je op de volgende 3 punten te focussen:
1

Kies juiste platform

Kijk eerst waar jouw doelgroep zich bevindt, op welke social media kanalen?
In de praktijk zie je dat succesvolle fashion merken veel doen met Instagram, Facebook en Pinterest.

2

Verbindt social met sales

Verbindt je social media activiteiten aan je e-commerce doel. Bijvoorbeeld wanneer je een plaatje plaatst, voeg er dan ook een link aan toe die naar de juiste website pagina leidt. Meet ook vooral wat wel en wat niet werkt.
3

Hou van je fans

Bouw op je social media account een goede band op met je publiek: post regelmatig dingen die ze interessant vinden, reageer op reacties, en laat zien dat je ze waardeert door posts van je fans te delen.

#3 E-mail Marketing

E-mail marketing heeft als belangrijke strategie om een grote lijst met e-mail adressen van potentiële klanten op te bouwen.

Op deze manier kan je d.mv. het versturen van waardevolle e-mails de relatie met je potentiële klanten onderhouden, verbeteren en ze converteren naar betalende klanten.

Vaak noemen we e-mail marketing ook wel het versturen van ‘nieuwsbrieven’, hoewel het versturen van een waardevolle e-mail tegenwoordig veel meer kan inhouden dan alleen het vertellen van nieuws!

Mail je klant bijvoorbeeld een persoonlijke kortingscode die ze kunnen gebruiken bij hun volgende aankoop. Of stuur een linkje waar ze de lookbook van komend seizoen kunnen downloaden. Of geef ze tips over het mixen en matchen van kledingstukken.

boohoo nieuwsbrief voorbeeld

Dit is de nieuwsbrief van fashionmerk Boohoo, waarin ze hun klanten een 'limited' studentenkorting mailen van 20%

Waarom zou je E-mail Marketing inzetten?

Meer kans op leads en verkopen

Wist je dat er ontzettend veel geld wordt neergelegd voor het kopen van een bedrijf, puur en alleen omdat zij een database hebben met waardevolle e-mail adressen van klanten?

Een goede e-mail lijst kan goud waard zijn!

Waarom?

Een e-mail lijst stelt je in staat om in 1x een grote groep mensen te mailen, die jouw mail graag willen ontvangen. Mensen die jouw potentiële klanten zijn, hoe cool is dat!

Laat ze bijvoorbeeld weten dat je een nieuwe collectie binnen heb. Of mail ze met een speciale winactie of aanbieding en een link waar ze zich kunnen inschrijven. Een e-mail adres van een potentiële klant is dan ook veel waard, omdat je bij elke mail de kans op meer verkopen en website verkeer vergroot.

Opbouwen persoonlijke band

Wanneer iemand op je e-mail lijst staat, heeft diegene jou toestemming gegeven om hem of haar te mailen in zijn of haar persoonlijke inbox (vergeet dit trouwens niet in de voorwaarden te zetten).

Door met regelmaat waardevolle content naar ze te mailen, creëer je meerdere contactmomenten met zo’n persoon. Dit geeft jou als merk dé mogelijkheid om de relatie met je klant te versterken, waar je op zowel korte als lange termijn de commerciële vruchten van plukt.

Bouw je EIGEN waardevolle lead generator op

Het opbouwen van je eigen e-mail lijst, zorgt voor een stuk onafhankelijkheid.

Wanneer door een (technische) fout je Facebook pagina niet meer werkt of door een wijziging in de voorwaarden je weinig tot geen leads binnenhaalt via dat platform, valt er een kanaal weg. Weg leads, weg inkomsten.

Voorkom dat je niet alleen afhankelijk bent van andere (social media) kanalen, maar bouw je eigen e-mail lijst op waar je altijd op kan terugvallen wanneer je je klanten wilt bereiken. Je eigen e-mail lijst opbouwen is één van de belangrijkste dingen die je kunt doen voor je bedrijf.

"Voorkom dat je niet alleen afhankelijk bent van andere (social media) kanalen, maar bouw je eigen e-mail lijst op waar je altijd op kan terugvallen wanneer je je klanten wilt bereiken."

3 Tips voor het inzetten van E-mail Marketing

Om een goede social media strategie te hebben voor jouw fashion webwinkel, is het belangrijk om je op de volgende 3 punten te focussen:
1

Creëer lead magnets

Realistisch gezien zal niet iedereen die in jouw webshop komt, zich direct inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Want waarom zouden zij die moeite doen?

Geef ze een reden om zich in te schrijven, door een aantrekkelijke ‘lead magnet’  te creëren die ze niet kunnen weerstaan!

Geef ze bv. 20% korting op hun volgende aankoop wanneer ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief, of vertel dat ze exclusieve aanbiedingen en content in hun inbox kunnen verwachten!

2

Optimaliseer je landingspagina

Je landingspagina is de pagina waarin je wilt dat bezoekers zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief.

Wanneer bezoekers op je landingspagina komen, is het dus erg belangrijk dat deze

  • technisch goed werkt;
  • gebruiksvriendelijk is;
  • en geoptimaliseerd is om een bezoeker te converteren in een lead.

Denk bv. aan een aantrekkelijke titel, voordelen die je klant krijgt als hij of zij zich inschrijft en een duidelijke call-to-action zoals ‘Schrijf me in voor de nieuwsbrief‘ of ‘Download Zomer Lookbook‘.

Om eenvoudig en snel landingspagina’s te maken, bestaat er ook landingspage software. Zonder enige kennis van html of programmeren, kan je binnen 10 minuten een geoptimaliseerde landingspagina opzetten. Hoe makkelijk is dat!

Een aantal voorbeelden van goede landingspagina software zijn Leadpages en Getresponse.

3

Werk efficiënter met software

Als je je tijd en werk efficiënter wilt indelen, kan je gebruik maken van e-mail software.

Een aantal belangrijke voordelen van e-mail software zijn:

  • Je kan uit meerdere e-mail ontwerpen kiezen, om een nieuwsbrief te maken die bij de look-and-feel van jouw merk en webshop past
  • Je kan in 1x een iedereen in een groep (of deel van de groep) een mail sturen
  • Je kan e-mails automatisch inplannen, zodat ze automatisch verstuurd worden op de datum en tijd die jij wilt
  • Je kan belangrijke statistieken zien, zoals: hoeveel percentage heeft de mail geopend, hoeveel heeft op het linkje geklikt, etc.

Tegenwoordig gebruiken bedrijven standaard e-mail marketing software voor het opbouwen van hun klanten e-mail lijst. Het is iets waar je niet vroeg genoeg mee kan beginnen. Elk moment dat een website bezoeker in contact komt met jou, is een kans op het verkrijgen van hun e-mail adres.

Een aantal populaire e-mail softwares zijn: Aweber, Getresponse, Drip en Mailchimp.

#4 Influencer Marketing

Met Influencer marketing of Influence marketing werk je samen met een influencer die jouw product of service promoot onder zijn, haar of hun fans.

Influencers zijn personen, groepen of merken die zelf een grote groep fans hebben en veel invloed hebben op wat hun fans voor producten gebruiken!

Een bekend voorbeeld van een influencer is een celebrity. Zij worden vaak gebruikt voor het (subtiel) promoten van een bepaald merk, omdat zij een bepaalde status hebben onder een groep mensen (hun fans) en zichtbaarheid voor het merk kan creëren onder deze fans.

Denk bv. aan het dragen van een kledingstuk van een fashion brand, het gebruiken van een make-up merk of het drinken van een bepaald merk drankje.

Maar niet alleen celebrity’s worden ingezet voor marketing. Met de populariteit van bloggen en social media, is er een groep ontstaan die zichzelf ook de status van ‘influencer’ kunnen aanmeten, namelijk bloggers en vloggers. Zij hebben via hun blog, filmpjes en social media kanalen vaak een grote fanbase opgebouwd, van duizenden (en soms zelfs miljoenen) mensen die tegen ze opkijken en ze respecteren.

zoella influencer marketing online voorbeeld

Eén van de populairste influencers van Engeland, Zoella, bereikt miljoenen mensen met haar Youtube video's

Moet je nagaan hoeveel zichtbaarheid je als bedrijf en merk kan bereiken, als een populaire blogger jouw kledingmerk draagt en miljoenen mensen dit zien(!) Vaak genoeg komt het voor dat een item binnen 24 uur uitverkocht is, wat pretty awesome is!

In principe kan iedereen een influencer zijn, zolang je maar een grote groep relevante fans hebt die je kan bereiken.

Waarom zou je Influencer Marketing inzetten?

Een aantal redenen om influencer marketing te gebruiken zijn:

Natuurlijke vorm van adverteren

Tegenwoordig vertrouwen mensen eerder een aanbeveling of tip over een product van een vriend of vriendin, dan dat ze er een advertentie over hebben gezien.

Sterker nog, door toenemende reclame raken we reclame moe! We vinden reclame steeds irritanter en worden steeds wantrouwiger tegenover ongeloofwaardige aanbiedingen.

Influencer marketing is een natuurlijke vorm van adverteren, omdat het organische content is. Mensen zien het voorbijkomen in hun feed, en ervaren het niet als een onderbreking van hun social media activiteiten zoals een traditionele advertentie.

Vergroten van naamsbekendheid

Doordat je merk en product onder een grote groep mensen wordt gedeeld, vergroot je de kans dat veel mensen het erover hebben en dat dit ook weer wordt gedeeld met anderen.

En als je het echt goed doet, kan het binnen een korte tijd voor enorm veel naamsbekendheid zorgen voor jouw merk!

Verbeteren van je SEO

Influencer marketing kan je SEO (zoekmachine optimalisatie) versterken. Hoe meer mensen jouw merk noemen op social media en in blogs en websites, hoe populairder en relevanter je voor Google wordt!

"Hoe meer mensen jouw merk noemen op social media en in blogs en website, hoe populairder en relevanter je voor Google wordt."

3 Tips voor het inzetten van Influencer Marketing

Wil je graag samenwerken met influencers om jouw fashion webshop en producten onder een groter publiek te promoten? 

Hieronder 3 tips voor het inzetten van influencer marketing:

1

Focus op dezelfde doelgroep

Wanneer je een influencer voor je merk zoekt, zoek dan iemand die dezelfde doelgroep met jou deelt!

Bestaat jouw doelgroep vooral uit vrouwen tussen de 35 en 50 jaar, dan past een blogger die vooral tienermeisjes als fans heeft waarschijnlijk niet goed bij jou.

Kijk dan ook goed waar jouw doelgroep zich bevindt en wie de influencers zijn die ze allemaal volgen en tegenop kijken.

2

Focus op micro influencers

Ga niet persé voor de meest populaire influencer, maar ook niet voor een influencer die nog onvoldoende mensen kan bereiken. Zoek de balans op, en focus je op micro influencers, of ook wel mid-level influencers genoemd.

Micro influencers zijn influencers die een vrij grote fanbase en bereik hebben, maar nog niet zo groot dat de kans klein is dat jouw aanvraag of mail wordt ondergesneeuwd door de vele verzoeken die ze elke dag krijgen.

Vergroot dan ook je kansen op een samenwerking, door je te richten op micro influencers.

3

Bouw eerst een band op

Het belangrijkste is nog wel dat je eerst een relatie opbouwt met je influencer, voordat je vraagt of hij of zij jouw product wilt promoten. Het opbouwen van een goede band is namelijk de basis voor een goede samenwerking.

Het hoeft niet moeilijk te zijn, maar kan al in de vorm van een simpel berichtje op Facebook of Instagram.

#5 Google Shopping

Ze zijn je vast weleens opgevallen..

Je zoekt op Google naar een bepaald product en het eerste wat je ziet zijn de opvallende productfoto’s bovenaan of rechts in de zoekresultaten.

Dit zijn de zogenoemde Google Shopping advertenties, advertenties die je als fashion webshop eigenaar kan opzetten in je eigen Google Adwords account.

Een Google Shopping advertentie bestaat uit: een productfoto, promotie tekst, prijs en de naam van de webwinkel.

Stel, ik zoek in Google op de term ‘rode jurkjes’.
Ik krijg vervolgens deze Google Shopping resultaten:

google shopping resultaten rode jurkje voorbeeld 2

Google Shopping resultaten voor 'rode jurkjes' aan de rechterkant

Als ik dan op de tab ‘Shopping’ klik, dan krijg ik alle Google Shopping resultaten op mijn zoekopdracht ‘rode jurkjes’:
google shopping voorbeeld van rode jurkjes

Overzicht van Google Shopping resultaten voor 'rode jurkjes', wanneer je op de 'Shopping' tab klikt

Google Shopping advertenties zijn de ideale manier om als e-commerce webshop in Google te adverteren. Mensen die online op zoek zijn naar datgene wat jij verkoopt, kan jij je Google Shopping advertenties voorschotelen. Op deze manier kunnen mensen jou online vinden.

Jouw product advertenties kunnen door je doelgroep gezien worden:

  • in Google Search, naast de organische zoekresultaten en tekst advertenties
  • op andere websites, zoals blogs en nieuwssites (in het Google Search Partner netwerk)
  • in Google Shopping

Waarom zou je Google Shopping inzetten?

Meer kans op zichtbaarheid en leads

Vergeleken met tekst advertenties in zoekmachines vallen Google Shopping advertenties veel meer op!

Ons brein reageert veel sneller en krachtiger op plaatjes dan op tekst. Het is dan ook niet raar dat je met Google Shopping advertenties veel meer de aandacht trekt van de online shopper, wanneer deze iets in Google opzoekt.

Dit kan leiden tot meer kans op zichtbaarheid van jouw product en fashion webwinkel, en kliks naar jouw webshop waar ze lekker verder kunnen winkelen.

Google Shopping advertenties nemen ook een groot deel van de belangrijkste ruimte in op de zoekresultaten pagina, namelijk helemaal bovenaan. Dit draagt ook bij aan de kans om meer gezien te worden met jouw producten.

Betere kwaliteit leads

Met het adverteren in Google Shopping, richt je je vooral op mensen die al verder zijn in het aankoopproces. In plaats van dat ze gewoon een ‘sneaker’ zoeken, zijn ze op zoek naar de ‘nike air pegasus 89 nd goud’. Dat is vrij specifiek, hè?

Ze weten (ongeveer) wat ze willen hebben en typen dit in de zoekmachine. Als jouw advertentie matcht met wat zij zoeken, dan is de kans groot dat ze dit zien en verder klikken. Mits je je advertenties goed heb opgezet, target je met Google Shopping advertenties dus potentiële kopers die willen wat jij verkoopt!

Verzamelen van belangrijke data

Doordat je je Google Shopping advertenties opzet in het Google Adwords dashboard, maak je ook gebruik van de mogelijkheden hiervan.

Zo verzamel je belangrijke gegevens tijdens het draaien van je Google Shopping campagnes, zoals: waar zoeken mensen op? En dus, welke zoektermen typen zij in?

Deze data kan je vervolgens gebruiken om je campagnes te optimaliseren en betere resultaten te krijgen.

3 Tips voor het inzetten van Google Shopping

Vooral voor webwinkels in de fashion branche is het inzetten van Google Shopping advertenties een waardevolle online marketing strategie om de naamsbekendheid te vergroten en meer leads en verkopen te realiseren.

Hieronder geef ik je 3 tips om Google Shopping succesvol in te zetten voor jouw fashion webwinkel:

1

Lever een goede productfeed aan

Op basis van jouw aangeleverde productfeed gaat Google kijken op welke zoektermen jij potentieel gematcht kan worden.

Het is dus essentieel om een juiste, up-to-date productfeed aan te leveren. Denk bijvoorbeeld aan: goede kwaliteit productfoto’s, producttitels en omschrijvingen met zoekwoorden en de juiste prijs.

2

Meet je resultaten

Het is erg belangrijk om continu de performance van je advertentie campagnes te meten. Je wilt natuurlijk dat je meer geld binnenkrijgt, dan dat je uitgeeft aan advertenties!

Doordat je continu je campagnes blijft verfijnen en verbeteren, kan je op deze manier meer uit je Google Shopping advertentie budget halen.

3

Hou je voorraad up-to-date

Zoals ik al noemde, is het belangrijk om een goede productfeed te uploaden, die up-to-date is.

Eén heel erg belangrijk gegeven hierin is de ‘beschikbaarheid’ van het product, oftewel: hoeveel van dat product heb je nog op voorraad?

Wanneer je voor dit product adverteert, terwijl het eigenlijk is uitverkocht en je niet kunt leveren, is dit erg zonde van je advertentiegeld. Zorg dus dat het gegeven ‘wel of niet beschikbaar’ in je productfeed altijd up-to-date is.

Hoe nu verder?

Dit was de Top 5 van belangrijke Online Marketing Strategieën voor Fashion Webwinkels!

Wil je ook de vruchten plukken van een (of meerdere) goede online marketing strategie? Stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Hoeveel uur per week stop jij NU in online marketing voor je fashion webwinkel? En hoeveel tijd wil je er daadwerkelijk in stoppen?

  • Zijn er online marketing strategieën die je nog niet gebruikt, maar wel het voordeel van in ziet?

  • Hoe kan je deze strategie inplannen, zodat je er resultaten mee bereikt?

  • Ga je dit zelf doen of huur je hier iemand voor in?

Nog 3 laatste tips voor het inzetten van Online Marketing..

Welke marketing technieken en methodes je ook gebruikt, als ondernemer is het belangrijk dat je strategisch te werk gaat. Om dit zoveel mogelijk te bereiken, wil ik je 3 belangrijke tips voor het inzetten van online marketing meegeven:

  1. Hou je e-commerce doel voor ogen;
  2. Focus vooral op wat jouw doelgroep wilt en blijf deze waarde geven;
  3. and last, but not least.. Blijf testen en optimaliseren, zoals het testen van je platform(en), je doelgroep en soorten content die je maakt en deelt. Ontdek op deze manier wat wel en niet voor jou werkt, want elk bedrijf is anders.

Hopelijk heb je meer inzicht gekregen in welke online marketing methoden en strategieën je kan gebruiken om meer bezoekers, verkopen en leads voor je fashion webwinkel te krijgen!

Niks houd je nu natuurlijk nog tegen 🙂 Dus ik zou zeggen.. go for it!

Wil je Succesvol leren Bloggen voor jouw Webwinkel?

Doe nu gratis mee met onze 3-delige Masterclass videoserie:
Succesvol Bloggen voor Webwinkels en leer hoe je meer zichtbaarheid, bezoekers en verkopen voor jouw webwinkel realiseert met een blog!

Nadine Atmo

Nadine Atmo

Nadine Atmo is co-oprichter van Boterham.nl en content creator. Ze leest graag non fictie boeken (shout out to Brian Tracy), is een healthy habits junkie maar maakt graag uitzondering voor patat en taart, is gefascineerd door luiaards, fangirls Little Mix en is een echte goaldigger. Favo quote: 'The best way to predict your future is to create it' - Peter Drucker
Nadine Atmo

Nadine Atmo

Nadine Atmo is co-oprichter van Boterham.nl en content creator. Ze leest graag non fictie boeken (shout out to Brian Tracy), is een healthy habits junkie maar maakt graag uitzondering voor patat en taart, is gefascineerd door luiaards, fangirls Little Mix en is een echte goaldigger. Favo quote: 'The best way to predict your future is to create it' - Peter Drucker