21 Unieke Blog ideeën voor Webwinkels (+ Voorbeelden)

Ontdek wat voor soort blogcontent jij kan maken, waardoor je meer zichtbaarheid creëert, en meer bezoekers en potentiële klanten trekt naar je webwinkel.

Nadine Atmo

Bekijk de video of lees onderstaand blogartikel.

Hoi, Sil en Nadine hier!

Regelmatig bloggen en content maken voor je webwinkel is één van de belangrijkste dingen die je kunt doen om de zichtbaarheid van je merk en producten te vergroten. En hiermee meer fans en potentiële klanten aan te trekken voor je webwinkel.

Maar.. regelmatig bloggen betekent dus ook dat je continu goede ideeën moet hebben om over te bloggen!

En daar kan het ons weleens aan ontbreken.. We hebben soms gewoon geen inspiratie meer.. En als we een idee hebben, werkt dit dan wel voor een webwinkel?

Inderdaad, bloggen voor een e-commerce website betekent niet dat je zomaar blogt over wat er in je op komt. Het is juist belangrijk dat je strategisch blogt, zodat je hiermee je webwinkel en je merk versterkt.

In deze video hebben we dan ook, speciaal voor webwinkels, 21 unieke en waardevolle blog ideeën voor je op een rijtje gezet! Laat je vooral inspireren, voor het maken van gave waardevolle blogcontent!

1. De Favoriete van..

blogartikel favoriete fashionbrand freepeople

Het eerste blogidee voor je webwinkel is dat je een blogartikel met favoriete items of producten maakt!

Denk bijvoorbeeld aan ‘Mijn Favoriete Beauty items’, of ‘De 6 Favoriete Koffietentjes van Interieur Blogger Sara’.

En of dit nou favoriete dingen zijn van jezelf, een influencer of een expert in het vak.  Mensen willen graag weten wat anderen gebruiken, en hierdoor ideeën krijgen.

In dit blogartikel deelt de Assistent Event Manager van fashionbrand Free People DE wellness producten, waar zij ècht niet zonder kan. Bedenk zelf ook een onderwerp waar jouw potentiële klanten in geïnteresseerd zijn, en maak hier een superleuk favorieten blogartikel van!

2. Probleem oplossen

blogartikel probleem oplossen stox

Een heel belangrijk type blogcontent is een blogartikel waarin jij een oplossing geeft op een probleem of een behoefte die jouw klanten tegenkomen of hebben.

Stox, een webwinkel in compressiekousen en medische sokken, deelt ook met regelmaat waardevolle blogartikelen waar hun klanten erg mee geholpen zijn!

Zoals deze: ‘17 Oorzaken en Oplossingen voor wanneer je last hebt van Dikke Voeten en Enkels!

Welke problemen, vragen of behoeften hebben jouw klanten? Deel handige tips, ervaringen en webwinkel producten met ze, waardoor ze zijn geholpen en jou heel erg dankbaar zijn.

3. Winactie

blogartikel winactie Lulus

Blogartikelen hoeven echt niet puur informatief te zijn, maar horen juist ook fun en entertainend te zijn voor jouw lezers.

Leuke blogcontent voor jouw fans zijn natuurlijk winacties!
En vooral als dit een winactie is waarbij jouw fans op een leuke manier betrokken raken bij jouw merk.

Zo deelt fashionbrand Lulus al jarenlang deze populaire winactie: Name the Dress.
Waarin hun fans worden gevraagd om supercreatief te zijn en een leuke naam voor een jurk uit hun collectie te verzinnen.

En je wilt niet weten waar mensen allemaal op komen, erg grappig 🙂 En van zo’n merk natuurlijk heel erg slim om met dit soort acties een sterke community op te bouwen en hiermee ook interactie te krijgen met hun klanten.

Een winactie hoeft echt niet ingewikkeld te zijn, als je maar duidelijk maakt wat de voorwaarden zijn.. en vooral, dat het entertainend genoeg is voor jouw publiek!

4. Nieuws

blogartikel nieuws tattydevine

Naast al die gezelligheid van winacties, kan het delen van nieuws over jouw merk, producten en bedrijf natuurlijk ook heel waardevol zijn.

Op deze manier laat je een stukje transparantheid van jouw merk zien, zien mensen dat je nog volop actief bent als bedrijf (ook al is dat achter de schermen). En maak je contact op een persoonlijk niveau met jouw doelgroep.

Sieradenmerk Tatty Devine laat in dit blogartikel weten dat zij, in de strijd tegen Brexit, een nieuwe collectie sieraden hebben gelanceerd, de zogenoemde Protest Art.

En of je nou ook de lancering van een nieuwe collectie deelt, een evenement, of een verandering in je organisatie.. het is belangrijk dat je laat zien wie jij bent als merk, en waar jij voor staat.

5. Laatste trends

blogartikel trends bijenkorf

Het 5e blogidee is dat je inspeelt op de laatste trends binnen jouw branche!

Op een gegeven moment, en misschien nog steeds, was goud de kleur voor in je interieur. En daar speelt Bijenkorf natuurlijk mooi op in, zoals je hier ziet.

Door de laatste trends te delen in je blog, laat je zien dat je op de hoogte bent van wat er speelt. En zet je jezelf neer als dé expert binnen jouw vakgebied. En die ze natuurlijk moeten volgen om leuke inspiratie en tips op te doen 🙂

6. Interview Expert

blogartikel interview expert paperchase

Een blogartikel waarmee je als merk ook status creëert, is wanneer je een expert in jouw vak of branche interviewt.

Stationary webshop Paperchase heeft de ervaren kalligraaf Mathilda geïnterviewd, ter ere van Nationale Kalligrafie Dag.

Kalligrafie, oftewel het schrijven van sierlijke letters, is iets wat natuurlijk supergoed past bij de producten die Paperchase verkoopt!

Bedenk ook wie jij zou kunnen interviewen. En op welke manier dit interessant kan zijn voor jouw lezers.
Is het iemand die zij kennen, en waar ze tegenop kijken? Of misschien iemand die hetzelfde doel heeft bereikt die jouw doelgroep ook wil bereiken.


Inspireer ze met een leuk en interessant interview!

7. Gift Guide

blogartikel gift guide lulus

Fashionmerk Lulus heeft een voorbeeld van het 7e blogidee: het maken van een visuele giftguide.

Deze kadogids, de Bridesmaid Gift Guide, is speciaal gemaakt voor wanneer een aanstaande bruid één van haar vriendinnen als bruidsmeisje vraagt! Het bevat superleuke kadootjes uit de webwinkel van Lulus.

Wil je ook zo’n gift guide maken?

Verzin dan een aantrekkelijk thema voor jouw doelgroep. En verzamel items die bij het thema passen, uit je eigen webwinkel en eventueel ook van andere leuke webwinkels!

Wees niet bang om ook daar naar te linken. Het belangrijkste, is dat jij degene bent die toffe, waardevolle kado ideeën geeft.

"Door de laatste trends te delen in je blog, laat je zien dat je op de hoogte bent van wat er speelt. En zet je jezelf neer als dé expert binnen jouw vakgebied. En die ze natuurlijk moeten volgen om leuke inspiratie en tips op te doen."

Je kunt zo’n Gift guide gericht onder de aandacht brengen van een bepaalde doelgroep met een blog promotie strategie!

In het het voorbeeld van Lulu’s dat Nadine net besprak bereik je dan bijvoorbeeld de toekomstige bruid, dus vrouwen die verloofd zijn.

Zo’n promotie strategie is één van de factoren die het succes van een webwinkel blog bepalen.

Wil je Succesvol leren Bloggen voor jouw Webwinkel?

Doe nu gratis mee met onze 3-delige Masterclass videoserie:
Succesvol Bloggen voor Webwinkels en leer hoe je meer zichtbaarheid, bezoekers en verkopen voor jouw webwinkel realiseert met een blog!

En dan gaan we nu verder met blogidee nummer 8!

8. Product vergelijking

blogartikel product vergelijking fietsenwinkel

Het 8e blogidee dat we je willen geven is een hele waardevolle productvergelijking, die je kan maken.

Hier zie je dat Fietsenwinkel.nl heel handig de verschillende e-bikes die er bestaan, en die zij verkopen, op een rijtje hebben gezet.

Ze noemen de verschillende kenmerken en specificaties van de e-bikes. En helpen hiermee de mensen die nog twijfelen of afwegingen maken, bij hun aankoopproces.

En ze stellen zich echt op als een behulpzame verkoper. Want wil je bijvoorbeeld meer weten over de verschillende motoren die een e-bike heeft, en waar je hierbij op moet letten? Dan kan je verder klikken naar de pagina over e-bike motoren.

Help jouw klant in hun aankoopproces en stel jezelf op als een behulpzame verkoper, met behulp van handige productvergelijkingen!

9. Lijstjes

blogartikel lijstjes missguided

En.. dit volgende blogidee vind ik persoonlijk erg leuk om te maken!

Lijstjes zijn handige, compacte blogartikelen die je kunt maken, over onderwerpen die jouw publiek aanspreekt.

Populair fashionmerk Missguided maakt met regelmaat leuke, grappige of inspirerende lijstjes voor haar doelgroep, de vrouwelijke millenials.

Hier zie je 2 voorbeelden. En zoals je ziet, heeft het niet persé te maken met de fashion items die ze in hun shop verkopen. Maar zijn het nog steeds onderwerpen, waarvan hun fans denken.. ‘Ik ben wel benieuwd, ff checken!’ 🙂

Maak zelf ook leuke, entertainende en handige lijstjes. 
Ze zijn relatief eenvoudig om te maken, en daarnaast creëer je hiermee een community gevoel waarin mensen dezelfde passies delen.

10. Zelfmaakidee / DIY

blogartikel DIY Hema

Het 10e blogidee is het maken van een Do-it-Yourself blogartikel, oftewel.. een Zelfmaakidee!

Hema verkoopt onder andere ook knutselmateriaal en handige benodigdheden voor een feestje. En hiermee kunnen ze dus perfecte blogartikelen maken, die laten zien wat je hier allemaal mee kan doen! Zoals het maken van een uitnodiging voor jouw feestje.

Als merk en webwinkel wil je door middel van je blogartikelen mensen inspireren, en een band met ze opbouwen.

Verkoop jij producten in jouw shop, die gebruikt kunnen worden voor leuke DIY projecten? Of sluit zo’n DIY goed aan bij het thema van producten dat jij verkoopt?

Geef jouw fans dan uitleg en inspiratie om zelf mooie dingen te maken met die producten of voor dat thema.

11. Horoscoop

blogartikel horoscoop Alice and Olivia

Veel mensen vinden het leuk om iets over zichzelf te weten te komen. En daar kun je met een blog artikel op inspelen.

Daarom plaatsen een aantal merken zelfs een horoscoop op hun blog!

Zo ook fashionmerk Alice and Olivia.

Hier zie je de voorspellingen van de Schorpioen, voor een bepaalde week.
En als je wilt, kan je ook leuke bijpassende items uit jouw webshop voor de Schorpioen toevoegen.

Een horoscoop is een stukje entertainment voor de doelgroep die hierin geïnteresseerd is!

12. Checklist

blogartikel checklist prenatal

Iets wat bijna iedereen wel fijn vindt om te lezen en toe te passen, zijn Checklists.
En dat is gelijk blogidee nr 12, check! 🙂

Bedenk voor jezelf maar eens.. hoe vaak gebruik je een vorm van checklist?
Van boodschappenlijstjes tot to-do lijstjes, het helpt ons om georganiseerder te zijn, en rust in ons hoofd te creëren. En dat is heel waardevol.

Dat ziet ook Prénatal in.
Speciaal voor ouders, hun doelgroep, hebben zij de Reis Checklist gemaakt!

Ze weten dat op vakantie gaan met je kids nog weleens een uitdaging kan zijn en stress op kan leveren. En ze willen je hierbij een handje helpen.

Ze geven alle mogelijke items, die je weleens nodig zou kunnen hebben op vakantie, in een lijstje. En linken hierbij naar de producten in hun webwinkel.

Bedenk zelf ook welke handige checklists jij voor je webwinkel kan maken. Zodat je tevreden bezoekers en klanten hebt!

13. Speciale dagen

blogartikel speciale dagen douglascuddletoy

Haak met je blogartikel in op Speciale Dagen, die relevant zijn voor jouw branche en wat je verkoopt!

Knuffel company Douglas doet dat heel goed met dit blogartikel.

Op De Dag van de Aarde, Earth Day, zetten ze een aantal knuffelvrienden, die zij verkopen, in de spotlight.

Dit is natuurlijk een superleuke manier om een aantal product items, die bij dit thema passen, onder de aandacht te brengen. Het voelt niet alsof je die opdringerige verkoper bent, maar je vertelt ze juist iets leuks. En herinnert jouw fans aan deze speciale dag.

Welke speciale dagen kan jij koppelen aan jouw branche, en aan de producten die jij verkoopt?

14. How to

blogartikel how to honest

Blogidee nummer 14 is het o zo waardevolle how to blogartikel!
Oftewel, de handleiding of tutorial waar iedereen op zit te wachten 🙂

Wellness brand The Honest Company van Jessica Alba plaatst op hun blog veel how to artikelen die erg gewaardeerd worden door hun klanten.

Zo hebben ze kleurconsulent Daniel Martin gevraagd om de stappen te geven voor het maken van 4 verschillende eyeliner wings. Voor mij is dit niet heel erg interessant 🙂 maar voor de doelgroep van The Honest Company natuurlijk wel!

Een hele andere, specifieke doelgroep is die van Marine Depot.

In deze tekst- en video tutorial leggen ze stap voor stap uit hoe je een nieuw aquarium opzet. Natuurlijk heel erg waardevol voor iedereen die hier advies over wilt.

"Schrijven over Speciale Dagen is een superleuke manier om een aantal product items onder de aandacht te brengen. Het voelt niet alsof je die opdringerige verkoper bent, maar je vertelt ze juist iets leuks."

Die stappen voor het maken van eyeliner wings is een mooi voorbeeld van blog content dat goed aansluit bij de doelgroep.

Veel webwinkel blogs maken de fout om te algemeen te schrijven, of te schrijven over onderwerpen die hun doelgroep niet interesseert.

En dat is zonde, want je stopt dan veel tijd in het schrijven van een blog artikel. Maar krijgt er niet de reacties op waar je op hoopt. Zo’n blog artikel draagt dan ook niet bij aan het succes van de webwinkel.

Wil je Succesvol leren Bloggen voor jouw Webwinkel?

Doe nu gratis mee met onze 3-delige Masterclass videoserie:
Succesvol Bloggen voor Webwinkels en leer hoe je meer zichtbaarheid, bezoekers en verkopen voor jouw webwinkel realiseert met een blog!

En dan is het nu tijd voor de laatste 7 Webwinkel Blog ideeen!

15. Fan interview

blogartikel fan interview modcloth

Jouw fans zijn jouw potentiële klanten. En het is dan ook superbelangrijk om met ze te blijven connecten.

Eén manier om dit te doen, en die je perfect als inspirerend blogartikel kan uitwerken, is het geven van een Fan interview!

Je houdt hiermee jouw doelgroep betrokken bij je merk, en deelt ook leuke weetjes en informatie van iemand. Iets waarmee je de rest van jouw fans kan inspireren.

Fashionmerk Modcloth interviewt elke maand een fan, die ze tot Model van de maand bombarderen. Zo zetten ze iemand in het zonnetje en hebben ze gelijk leuke content voor op hun site!

16. Lifestyle tips

blogartikel lifestyle tips zanerobe

Het 16e blogidee is heel belangrijk voor elke webwinkel blog om te hebben.
En dat zijn lifestyle tips!

Het zegt eigenlijk al wat het is. In plaats van dat je alleen blogartikelen schrijft over de producten die jij verkoopt, focus je hierbij juist op het geven van tips die bijdragen aan de lifestyle van jouw doelgroep en lezers.

Zo weet Australisch fashion brand Zanerobe dat hun publiek en influencers, waar zij mee samenwerken, liefhebbers zijn van muziek.

In dit blogartikel hebben ze dan ook gave concerten en festivals op een rijtje gezet. En natuurlijk, tips voor welke outfit je hierbij kan dragen!

Zonder dat je direct je producten verkoopt, is de focus op het geven van een leuke lifestyle tip.

En zo geeft ook Topshop vaak van dit soort lifestyle tips, zoals deze: 7 Dingen die elke Fashion girl op Netflix moet kijken.

Bouw ook jouw community aan fans uit, door leuke tips te geven om hun fabulous life nog beter te maken 🙂

17. 1 Product, x manieren

blogartikel 1 product x manieren boohoo

Maar.. voor wat meer promo van jouw producten uit jouw webwinkel, wil je natuurlijk ook goede en vooral inspirerende blogcontent geven.

En dat doet dit blogidee: 1 product, X manieren.

Kies een product uit je shop. En laat zien hoe je dit op verschillende manieren kan dragen, gebruiken, of in verschillende settings kan toepassen.

Fashionbrand Boohoo heeft een serie blogartikelen gemaakt, die ze ‘Wear me Out’ noemen.

En in dit geval laten ze zien hoe je deze slangenprint kimono op 3 verschillende manieren kan dragen.

Het is een leuk stukje inspiratie, die hun lezers ervan kan overtuigen om toch dat product bij hun te bestellen 🙂

18. Fan vraag

Zoals ik al eerder noemde, jouw fans en klanten zijn natuurlijk erg belangrijk.

Wanneer zij het gevoel hebben dat ze bij jou een goede service krijgen, en dat jij het beste met ze voor hebt, dan draagt dat bij aan een positieve beleving van jouw merk.

Een heel simpel blogidee is dan ook: beantwoordt een vraag van jouw fan of klant.

Eén van de veelgestelde vragen die make-up artist Daniel Sandler krijgt van zijn klanten, is: ‘Wat is de beste kleur blush voor mijn huidskleur?’

In zijn blogartikel geeft hij uitgebreid advies over hoe je je blushkleur kiest, op basis van jouw huidskleur.

Dit is natuurlijk heel slim, omdat je meerdere klanten tegelijk helpt en dit in de toekomst nog meer potentiële klanten kan opleveren, die naar dit antwoord op zoek zijn.

19.Infographic

Blogidee nummer 19 is: Maak je eigen infographics voor jouw webwinkel.
En deel ze op jouw blog!

Zoals ik al vaker zeg, visuele content is zo belangrijk voor elke website, elke webwinkel, en elk merk. Wanneer je je blogartikelen schrijft, denk dan ook vooral: Hoe kan ik bepaald advies of uitleg ook visualiseren, zodat het veel makkelijker te begrijpen is?

En dat betekent dat je echt niet alleen bij moeilijke termen of data iets visualiseert.

Interieur retailer Ballard Designs maakt het voor jou nog makkelijker om de juiste keukenkrukken voor jouw keuken te vinden.

In plaats van dat ze dit alleen in tekst uitleggen hebben ze ook een superhandige infographic gemaakt, waarin je in één oogopslag de afmetingen en stijlen van de keukenkrukken ziet.

Infographics zijn niet alleen visueel heel erg aantrekkelijk. Maar hebben ook meer kans om gedeeld te worden, omdat dit eenvoudig te consumeren content is.

20. Behind-the-scenes

blogartikel behind the scene bestmadeco

Waar wij heel erg in geloven is, dat wanneer je een webwinkel runt, je jezelf niet puur als verkoper van producten moet zien.

Maar dat je dat gave merk bent, dat anderen inspireert en helpt in hun aankoopproces.

Laat dan ook af en toe zien waar je als merk en bedrijf mee bezig bent. En geef ze een kijkje in jouw keuken!

Best Made heeft ook een aantal fysieke winkels waar ze bijlen, kampeerspullen en stoere kleding voor mannen verkopen. Online laten ze zien wat deze stoere mannen in hun vrije tijd doen 🙂

Zo laten ze in een prachtige fotoserie zien dat hun team 4 dagen op een zeilschip heeft gezeten in Noorwegen. En ze laten natuurlijk heel slim zien welke kleding en accessoires ze tijdens hun trip droegen. Zodat je deze vervolgens zelf kan kopen in hun webwinkel.

Bedenk welke persoonlijke verhalen je over het bedrijf kan laten zien op jouw blog.
Verhalen waarmee je als merk kan connecten met jouw fans.

21. Lookbook

blogartikel lookbook billabong

En dan sluiten we dit lijstje af met het laatste blogidee.
En dat is: Maak je eigen inspirerende lookbook!

Heb je een nieuwe collectie uit?
Of heb je een aantal gave items die je onder de aandacht wil brengen?
Of komt het nieuwe fashion seizoen er al weer aan?
Of een belangrijke feestdag, zoals Valentijn of Halloween?

Verzin een aantrekkelijk thema en titel voor jouw visuele lookbook. Je kan dit als een aparte pagina op jouw website plaatsen. Maar dus ook heel goed als blogartikel op je blog.

Surfbrand Billabong noemt dit lookbook de ‘Beat the Heat collection’ Lookbook, inspelend op de tropische temperaturen van deze zomer. Grote, mooie visuals zorgen ervoor dat het een aantrekkelijk lookbook is geworden. En bij elk product item dat ze laten zien, vind je een linkje dat direct naar de webshop gaat.

Mensen willen graag inspiratie tijdens het browsen en shoppen, op zoek naar iets leuks. Geef ze als webwinkel, die inspiratie en ideeën voor leuke items waarvan ze zelf niet eens wisten dat ze dit in hun leven nodig hadden 🙂

"Mensen willen graag inspiratie tijdens het browsen en shoppen, op zoek naar iets leuks. Geef ze als webwinkel, die inspiratie en ideeën voor leuke items."

21 Blog ideeen voor webwinkels met voorbeelden Pinterest pin

Dit waren de 21 Blogideeën, die je als inspiratie kunt gebruiken voor jouw webwinkel blog!

Heb je hierdoor zin om te gaan bloggen en wil je meer weten over hoe je dit aanpakt?

In onze Masterclass serie ‘Succesvol Bloggen voor Webwinkels’ bespreken we:

  • Belangrijkste factoren die een webwinkel blog succesvol maken
  • 3 Veelvoorkomende fouten die webwinkels maken, wanneer ze bloggen.
    En vertellen we je natuurlijk hoe je deze fouten kunt voorkomen.
  • OMG Blog model: Ontdek je een waardevol systeem dat jou helpt om strategisch te bloggen, zodat je een sterk blog creëert dat gezien wordt door veel potentiële klanten en hiermee een succesvollere webwinkel krijgt.

Je kunt je gratis inschrijven voor de Masterclass serie via deze link.

En.. dan hopen we je te zien bij de Masterclass 🙂

Doei!
Sil & Nadine

Leer Hoe je Succesvol Blogt voor jouw Webwinkel

Doe nu gratis mee met onze 3-delige Masterclass videoserie:
Succesvol Bloggen voor Webwinkels en leer hoe je meer zichtbaarheid, bezoekers en verkopen voor jouw webwinkel realiseert met een blog!

Nadine Atmo

Nadine Atmo

Nadine Atmo is co-oprichter van Boterham.nl en content creator. Ze leest graag non fictie boeken (shout out to Brian Tracy), is een healthy habits junkie maar maakt graag uitzondering voor patat en taart, is gefascineerd door luiaards, fangirls Little Mix en is een echte goaldigger. Favo quote: 'The best way to predict your future is to create it' - Peter Drucker
Nadine Atmo

Nadine Atmo

Nadine Atmo is co-oprichter van Boterham.nl en content creator. Ze leest graag non fictie boeken (shout out to Brian Tracy), is een healthy habits junkie maar maakt graag uitzondering voor patat en taart, is gefascineerd door luiaards, fangirls Little Mix en is een echte goaldigger. Favo quote: 'The best way to predict your future is to create it' - Peter Drucker