12 Inspirerende Voorbeelden van Content van Nederlandse Webwinkels

Haal inspiratie uit deze 12 leuke voorbeelden van content van Nederlandse webwinkels. En creëer zelf ook gave, waardevolle content voor meer zichtbaarheid, bezoekers en verkopen voor jouw webwinkel!

Nadine Atmo

Bekijk de video of lees onderstaand blogartikel.

In deze video geef ik je 12 inspirerende voorbeelden van goede content, van Nederlandse webwinkels.

Hi, Nadine hier!
En dit wordt een superleuke video.

Want.. misschien dat je op het punt staat dat je gave, waardevolle content wilt maken voor jouw webwinkel? Maar.. je hebt nog niet echt een idee wat voor soort content dit moet zijn. Of hoe dit eruit ziet?

Of je wilt gewoon een kijkje nemen bij andere webwinkels en zien hoe zij hier succesvol mee zijn?

1. Blog - Livera

blog livera

Zoals ik al vaker zeg, en eigenlijk hoor je dat overal wel.. een blog voor jouw webwinkel is dé ultieme manier om met regelmaat goede content op je website te plaatsen.

En hiermee continu meer bezoekers en potentiële klanten naar je webwinkel te krijgen.

Zo heeft ook lingeriemerk Livera hun eigen blog.

En de blogartikelen die ze maken, worden verdeeld onder 4 blogcategorieën, oftewel series.

In de serie paskamertalk vertellen klanten hoe ze tegen zichzelf aan kijken, en welk setje ze hebben gepast, zoals Mirthe hier.

En denk je.. hmm dat badpak van haar is wel erg leuk, waar kan ik die zelf halen? Dan klik je in het artikel op het productplaatje, en kom je op de productpagina terecht.. waar je de bikini direct kunt bestellen.

Schrijf zelf ook leuke blogartikelen.. of, net als in dit geval, een video over onderwerpen die jouw publiek interessant vindt.

In het geval van Livera gaat het over hangborsten.. en of je nou wel of niet voor dat goddelijk lijf moet gaan 🙂

En link in de tekst naar de producten die je noemt. Op deze manier help je je potentiële klant in hun aankoopproces

Wil je Succesvol leren Bloggen voor jouw Webwinkel?

Doe nu gratis mee met onze 3-delige Masterclass videoserie:
Succesvol Bloggen voor Webwinkels en leer hoe je meer zichtbaarheid, bezoekers en verkopen voor jouw webwinkel realiseert met een blog!

2. Veelgestelde Vragen - Zooplus

zooplus website

Online dierenwinkel Zooplus is een geweldige site voor als je een huisdier hebt.

Naast dat ze een groot productaanbod hebben en het een gebruiksvriendelijke website is, delen ze ook heel veel goede content op hun site.

Zo ook de antwoorden op veelgestelde vragen die ze op hun keuzehulp pagina’s plaatsen, zoals ze dat zelf dan noemen.

Weet je niet precies wat voor soort hondenvoer je moet hebben voor je hond?
Of wat het verschil is tussen de verschillende hondenbenches? Of halsbanden?

Voor elk van deze onderwerpen geven ze je uitgebreide informatie.

De teksten zijn goed leesbaar, omdat ze gebruik maken van duidelijke kopjes, voldoende witregels, accentkleuren voor linkjes, bulletpoints en natuurlijk ook leuk, ondersteunend beeldmateriaal waarmee je de tekst opbreekt en dit beter leesbaar.

En als je meer wilt weten over dat merk hondenvoer waar ze het over hebben, dan klik je zo naar de productpagina waar je het kan bestellen!

Zoals je ziet is deze pagina superuitgebreid. En behulpzaam.
Perfect advies waar elke honden eigenaar blij mee zal zijn!

3. Recepten - Raw Organic Food

raworganicfood website recepten

Heb jij een webwinkel waarin je eten en ingrediënten verkoopt?
Dan zijn recepten ideaal om als content op je site te hebben!

Je bent niet alleen een inspiratie voor foodies, maar ze kunnen de ingrediënten of de andere dingen die hierbij passen en die jij verkoopt, ook direct bij je online bestellen.

Raw Organic Food deelt lekkere en gezonde recepten op hun website. Als je van gezond snacken houdt, dan wil je hier echt wel een kijkje nemen.

Creëer ook superlekkere recepten met duidelijke instructies en plaats hier mooie, aantrekkelijke foto’s of video’s bij waar jouw fans van gaan watertanden! 🙂

4. Infographic - Dresscode.nl

infographic vederstrik technieken dresscode

En over aantrekkelijke visuals gesproken.. wist je dat een infographic 30x meer kans heeft om gelezen te worden, dan wanneer je alleen tekst zou hebben?

Een infographic is een visuele representatie van informatie, data en statistieken.

In plaats van dat je een statistiek verwoordt in een saaie zin, maak je er een aantrekkelijke graphic van, of animatie.

En infographics worden echt niet alleen gebruikt door corporate bedrijven en onderzoekbureau’s.

Voor elke branche kan je super informatieve en aantrekkelijke infographics maken. Zoals voor een fashion webwinkel!

Dresscode.nl promoot naast kleding, onder andere ook schoenen.

Om continu goede tips te geven aan hun fashion publiek, creëren ze met regelmaat content om meer bezoekers naar hun website te brengen.

En zo ook deze infographic, waarin ze 12 Veterstrik Technieken laten zien, op een visuele manier.

Deze infographic delen ze niet alleen op hun website, maar ook op Pinterest, wat natuurlijk erg slim is! Want Pinterest is zo’n groot platform waar veel fashionista’s hun inspiratie vandaan halen.

Zo’n infographic is niet alleen informatief, maar ideaal om bepaalde informatie op een leuke manier weer te geven en op een manier dat mensen het snappen. En daarom houden we er ook zo van 🙂

Speel hierop in door ook handig, aantrekkelijke infographics voor jouw webwinkel te maken!

5. Product review / vergelijking - Coolblue

Coolblue doet het ook supergoed, wat betreft het produceren van goede content!

Hun Youtube kanaal heeft dan ook al meer dan 92.000 abonnees, doordat ze hier met regelmaat video’s op plaatsen.

Zoals bijvoorbeeld deze product review, waarin ze 2 type laptops met elkaar vergelijken.

Waar je normaal, als je in een fysieke winkel bent, advies vraagt aan een verkoper, voelt dat bij een online winkel anders omdat je geen fysiek contact hebt met elkaar.

Maar door super behulpzame video’s te creëren, met tips en uitgebreide informatie, kan je je klanten toch helpen.

En daarnaast laat je met een video een stukje persoonlijkheid van jouw bedrijf en merk zien.

We kijken met z’n allen online zoveel video content, dat het slim is om ook hier gebruik van te maken en in te zetten als content strategie. Zoals het delen van product reviews.

6. Behulpzame Gidsen - Hieppp

hieppp gidsen

Het 6e voorbeeld van waardevolle content voor jouw webwinkel, is dat je informatiepagina’s opzet in de vorm van behulpzame gidsen, of handboeken!

Hieppp is een vrolijk uitziende webwinkel waar je van alles kan krijgen voor je feestje. Naast producten die ze verkopen, geven ze ook handige tips.

Ben je voor je feestje op zoek naar een iemand die een taart voor je maakt?

Dan klik je zo naar de categorie ‘Feestgids’ en ga je naar de pagina ‘Taarten en Cupcakes’.

Hier vind je suggesties voor een aantal taartenateliers die zij aanraden.

En voor de volgende keer, wanneer iemand weer op zoek zijn naar een taartatelier, of een party planner, of cakesmash fotograaf, dan weten ze dat zij bij Hieppp op de website terecht kunnen.

En dat vind ik zo geweldig aan goede online content..

Ook al zijn de contactmomenten met je klant vooral online, en spreek je de meeste klanten niet face to face.. toch kan je ze helpen met goed advies.

En laat je op deze manier een goede indruk achter onder bestaande en nieuwe klanten.

7. Kleding Fitting - Wehkamp

wehkamp kleding fitting video

Wie naast Coolblue ook goed gebruik maakt van hun Youtube kanaal, is online warenhuis Wehkamp!

Ze creëren verschillende videoseries, waaronder de serie ’10 items 5 looks’. Waarbij je met 10 items uit hun webshop 5 verschillende looks kan creeren.

Deze zogenoemde ‘kleding fitting video’ is superinteressant voor fashion webwinkels.

Mensen willen graag zien hoe de kleding staat en krijgen hierdoor ook ideeën voor hoe je de verschillende items met elkaar kunt combineren. In een video kan je dit goed laten zien.

Als je zo’n fitting video maakt, vergeet dan niet om te linken naar de product- of categoriepagina’s waar ze deze items online kunnen bestellen. Net zoals dat Wehkamp hier doet.

Kleding fitting video’s zijn superleuk om te maken! En een must voor elke fashion webwinkel om de doelgroep te blijven inspireren en te helpen met het kiezen van leuke setjes.

8. How to's / handleidingen - Welkoop

welkoop how to video reinigen zwembad

Om maar bij video content te blijven.. video’s zijn ideaal om handige how to’s en handleidingen te creëren voor jouw webwinkel!

Wat zouden jouw klanten nou willen weten, of waar hebben ze vragen over?
Of wat vinden ze leuk en interessant om te zien?

Een deel van de doelgroep van tuin- en dierenwinkel Welkoop zal geïnteresseerd zijn in deze video ‘Het reinigen van je zwembad’.

Zoals je ziet is deze video in 2016 geupload en heeft in die jaren daarna al meer dan 61.000 views gegenereerd(!)

En dat is niet gek, want als jij stap voor stap in een video uitlegt hoe je dit doet, dan zijn mensen die dat willen weten, daar enorm mee geholpen!

En dit is wat goede content voor je bedrijf kan doen, maanden later.. of in dit geval, jaren later, levert het nog steeds views, bezoekers en potentiële klanten voor jouw webwinkel op.

Vooral als de content evergreen is. Dat wil zeggen.. content die niet tijdgebonden is, maar jaren later nog steeds relevant is.

Als je in de Youtube playlist van Welkoop kijkt, zie je dat ze heel veel video’s hebben gemaakt met evergreen content. Zoals, ‘Hoe snoei je een buxus?’ Of ‘Hoe kun je het beste een gazon maaien?’

Wil je nou ook een how to tutorial creëren, maar vindt je het maken van video’s nog een te grote stap?

Dan kan je natuurlijk ook een goed tekstartikel schrijven. Plaats hier ondersteunend beeldmateriaal bij, zoals foto’s of korte filmpjes waardoor de uitleg nog duidelijker wordt. Het belangrijkste is dat jouw lezer er mee geholpen is!

9. Quiz - Bijenkorf

bijenkorf quiz artikel

Een 9e content idee is een quiz die je kan maken.

Bij een quiz denk je misschien gelijk aan veel vragen die je de ander stelt en waarbij ze prijzen kunnen winnen. Dat kan misschien ook 🙂

Maar in dit geval, kan je denken aan een soort persoonlijkheidsquiz.

Bijenkorf verkoopt natuurlijk heel veel leuke producten. Maar daarnaast geven ze ook heel veel leuke inspiratie op hun website.

Hun content creator Karen heeft een artikel gecreëerd met de titel ‘Welke parfum past bij mij‘ Oftewel.. welk parfumtype ben jij?

Ze spreekt hiermee de nieuwsgierigheid van hun lezers aan.

En als je dan wilt ontdekken welke parfum het beste bij jou past, dan geeft ze daar uitgebreid advies over in het artikel.

Door de opmaak van de pagina is het fijn om door de content heen te scrollen.

Ze leggen duidelijk uit wat de verschillende soorten parfums zijn. En laten prachtige editorial foto’s zien.

Ook zie je handig de producten op een rijtje en linken ze in de tekst naar de productpagina’s zelf, waar je de parfum kan bestellen. En.. ze sluiten af met wat extra advies over parfums.

Spreek ook jouw lezers aan met wat ze graag willen weten of ontdekken over zichzelf. En maak hier een leuk stuk content van, die hen inspireert, entertaint en informeert!

10. Lijstje - Praxis

praxis blogartikelen

Praxis deelt met hun blog veel handig advies en inspiratie om je tuin of huis op te knappen!

Zoals je ziet, worden de blogartikelen heel vaak gelezen.
Het zijn dan ook bruikbare en handige tips voor elke klusser.

Een type blogartikel dat ze vaak delen, zijn lijstjes.

Lijstjes zijn genummerde lijstjes, bijvoorbeeld:

  • 7 Handige tips voor als je gaat schilderen
  • 5 Tips voor een donkere slaapkamer
  • 3 Tips om lekkages in huis te voorkomen

En als lezers zijn wij gek op lijstjes! Je kan er vaak makkelijk doorheen, het vertelt je precies wat en hoeveel tips je krijgt, en.. wanneer we getallen zien, dan trekt dat toch op de een of andere manier de aandacht. Getallen hebben iets magisch 🙂

Wil je op een makkelijke manier beginnen met het produceren van content voor jouw webwinkel

Dan is het maken van een lijstje een eenvoudige manier om mee te beginnen.

Geef net als Praxis tips die heel goed passen bij jouw doelgroep, en die aansluiten op de vragen of behoeften die zij hebben.

11. Make-over - Fonq

fonq make-over artikel

Het één na laatste voorbeeld van waardevolle content voor jouw webwinkel, is een make-over!

En nu denk je misschien.. maar ik verkoop toch geen makeup? 🙂
Ik zal je laten zien hoe je dit ook met andere producten kan doen!

Online woonwinkel Fonq verkoopt items voor in je huis en tuin. Styling en interieurtips zijn dan ook ideale content om op hun website te plaatsen.

Maar ze gaan ook een stapje verder. Ze geven niet alleen advies, maar laten dit zien in een leuke make-over!

Hier zie je een make-over van iemands tuin.

En natuurlijk vertellen ze je ook welke items er zijn gebruikt en waar je die in de winkel kan vinden, door middel van een linkje daar naartoe.

We houden van make-overs. Vooral als je een hele grote verandering ziet! En het geeft ons hoop dat ook wij onze tuin of huis zo leuk kunnen maken 🙂

Verkoop jij producten die voor een positieve verandering of transformatie zorgen?

Heb je bijvoorbeeld een fashion of een beauty webwinkel? Dan laat je de before en de after look zien, op foto of in een video.

En zoals ik al eerder noemde.. als je een food webwinkel hebt, dan kan je de ingrediënten ‘transformeren’ tot een superlekker gerecht!

En ook al verkoop je iets heel anders, zoals notitieboeken. Dan kan je laten zien hoe dat iemands leven heeft veranderd. Bijvoorbeeld, hoe iemand veel productiever is geworden. Of georganiseerder. Met behulp van jouw notitieboeken dus 🙂

Laat de complete transformatie zien, die mensen willen zien en waar ze nieuwsgierig naar zijn.
Het geven van een make-over kan erg inspirerend en entertainend zijn voor jouw doelgroep!

12. Over je merk / bedrijf - Tony's Chocolonely

En nu zijn we alweer aangekomen bij het laatste inspirerende voorbeeld van goede webwinkel content. En ook nog eens een lekker voorbeeld 🙂

Want hier zie je de vrolijke webwinkel van chocolademerk Tony’s Chocolonely!

Zoals je misschien wel weet.. goede content kan je ook inzetten om meer over je bedrijf te vertellen. En dus hiermee te werken aan de branding van jouw merk.

Tony’s produceert chocola op een duurzame manier en heeft ook echt een missie met hun bedrijf.

Hoe dit allemaal tot stand is gekomen, vertellen ze in een persoonlijk en uniek verhaal op hun website.

Zoals je ziet hebben ze een interactieve tijdlijn gemaakt, waar je op kan klikken.

Doordat je leest wie er achter het bedrijf zit, en hoe dit in de loop der jaren is ontwikkeld, connect je op een persoonlijke manier met je publiek.

Op deze manier laten ze zien dat ze niet alleen een verkoper zijn van chocoladerepen. Het zijn echte personen, in plaats van een bedrijf.

Ze laten zien wie de mensen zijn achter het bedrijf, die elke dag hard werken om hun missie te voltooien.

Content en storytelling zijn altijd met elkaar verbonden. Met elk stukje content vertel je een verhaal. Een verhaal dat inspireert, overtuigt, informeert of entertaint.

Door meer te vertellen over het verhaal achter jouw merk, geef je jezelf een unieke en persoonlijke identiteit. En voelen jouw doelgroep en jouw fans zich meer verbonden met jou en wat je verkoopt.

"Met Content Marketing is de focus op het helpen van jouw doelgroep, door ze te inspireren, te entertainen, of iets te leren."

Overzicht van de 12 Webwinkel Content Ideeën

Dit waren de 12 voorbeelden van content van Nederlandse webwinkels!
Ik zal ze nog even voor je op een rijtje zetten:

  • Blog
  • Veelgestelde vragen
  • Recepten
  • Infographic
  • Product review / vergelijking
  • Behulpzame gidsen
  • Kleding fitting
  • How to’s / handleidingen
  • Quiz
  • Lijstjes
  • Make-over
  • Over je bedrijf / merk

Hopelijk heb je nu wat inspiratie om zelf ook aan de slag te gaan en supergave content te creëren voor je webwinkel!

En welke content vond je het leukst?
Of zou jij als eerste willen maken voor jouw webwinkel?

Ik ben heel benieuwd!
Je kan me altijd mailen of een berichtje sturen op social media.

En dan zie ik je snel weer, doei!

Leer hoe je Succesvol Content Maakt met een Webwinkel Blog

Doe nu gratis mee met onze 3-delige Masterclass videoserie:
Succesvol Bloggen voor Webwinkels en leer hoe je meer zichtbaarheid, bezoekers en verkopen voor jouw webwinkel realiseert met een blog!

Nadine Atmo

Nadine Atmo

Nadine Atmo is co-oprichter van Boterham.nl en content creator. Ze leest graag non fictie boeken (shout out to Brian Tracy), is een healthy habits junkie maar maakt graag uitzondering voor patat en taart, is gefascineerd door luiaards, fangirls Little Mix en is een echte goaldigger. Favo quote: 'The best way to predict your future is to create it' - Peter Drucker
Nadine Atmo

Nadine Atmo

Nadine Atmo is co-oprichter van Boterham.nl en content creator. Ze leest graag non fictie boeken (shout out to Brian Tracy), is een healthy habits junkie maar maakt graag uitzondering voor patat en taart, is gefascineerd door luiaards, fangirls Little Mix en is een echte goaldigger. Favo quote: 'The best way to predict your future is to create it' - Peter Drucker