Het Ultieme Handboek voor Fashion Content Marketing - Deel 5

Hoe Promoot je je Fashion Content?

We hebben content gemaakt, maar geen vlieg die erop af komt.

Er komen geen extra bezoekers door de nieuwe blog post of lookbook die we online hebben gezet. En bijna niemand liked of comment op onze Facebook of Instagram post.

marketing promotie social media

Eén van de belangrijkste onderdelen van je hele content marketing strategie is dan ook het effectief promoten van je content onder de juiste doelgroep

In dit deel van het handboek leer je:

  • Waarom het promoten van je content één van de belangrijkste dingen is binnen fashion content marketing
  • De verschillende manieren om je fashion content te promoten
  • 3 Tips voor het succesvol promoten van je fashion content

Alleen content maken en hopen dat het in Google rankt en gevonden wordt werkt niet.

Om gezien te worden in de zoekmachines, moet er eerst naar gelinkt worden. Mensen moeten het erover hebben, etc.

En dat kan alleen als ze weten dat het bestaat.

Je kan nog wel zoveel content maken.. maar als niemand het ziet, dan heeft het ook geen zin!

80/20 Regel

Content creatie & content promotie zijn 2 taken binnen fashion content marketing waar veel tijd in wordt gestopt.

Maar hoe verdeel je je tijd?
En wat is belangrijker, content creatie of content promotie?

Het antwoord is heel simpel: beiden zijn belangrijk!

Zonder content creatie valt er namelijk niks te promoten.
En zonder content promotie ziet niemand je content en schiet je je doel(en) voorbij.

Om je op weg te helpen een goede start te maken, is de 80/20 regel in het leven geroepen.

De 80/20 regel zegt eigenlijk het volgende: 80% van je tijd ben je bezig je content te promoten, 20% van je tijd besteed je aan het maken van je content.

Deze regel helpt je om de juiste focus te hebben, wanneer het aankomt op je fashion content marketing strategie.

Waarom is het belangrijk om maar liefst 80% van je tijd te besteden aan het promoten van je fashion content?

#1 Meer Naambekendheid

Door middel van het promoten van je content creëer je steeds meer naamsbekendheid / brand awareness onder jouw doelgroep.

Je trekt nieuwe fans en (potentiele) klanten aan. 

brand-awareness-kip

En als mensen jouw content zo gaaf vinden en op social media voorbij zien komen, is de kans er dat ze het delen met hun vrienden.

Hoe vaker je (goede content) promoot, hoe meer je je fanbase met loyale klanten uitbouwt. De sky is the limit! 

#2 Meer Leads & Verkopen

leads-verkopen-portemonnee

Vergroot jij je naamsbekendheid, dan is de kans groot dat het aantal leads en verkopen hiermee stijgt!

Uiteindelijk is je doel om succesvolle inkomsten met je fashion webshop te genereren.

Het promoten van je content speelt hierbij een belangrijke rol.

Laat mensen (indirect of direct) weten dat je een nieuwe collectie hebt. Of geef gave en waardevolle fashion tips op social media. Al deze promotie activiteiten zorgen ervoor dat je je fashion webshop neerzet als dé place to be om fashion advies in te winnen en om te gaan shoppen!

#3 Bouw Waardevolle Relaties Op

Het regelmatig promoten van goede content is een manier om jezelf te laten zien als merk.

Het ergste wat jou kan overkomen als bedrijf, is dat mensen vergeten dat je bestaat!

Gebruik je content om jezelf regelmatig te laten zien op social media. Stuur jouw wekelijkse fashion nieuwsbrief uit naar jouw klanten. En communiceer en reageer op reacties die jouw fans hebben.

Bouw en onderhoud de band met je klanten en fans, door regelmatig goede content te promoten op je site en social media, zodat ze zien dat je een één van de grote spelers bent binnen jouw niche.

Target juiste doelgroep

Heb je weleens een advertentie voorgeschoteld gekregen, waar je je aan irriteerde? Of waar je eigenlijk helemaal niks mee had.

Het product spreekt je niet aan. En het is totaal niet relevant voor jou. Ga weg, denk je dan.

Het laatste wat je wilt is dat mensen dat denken, elke keer als ze jouw merk weer tegenkomen. En dat het resulteert in negatieve reacties en je een slechte reputatie krijgt als merk.

Om juist positieve feedback op jouw fashion content te krijgen en geweldige resultaten creëert met jouw fashion content marketing strategie, is het superbelangrijk dat je content onder de juiste doelgroep promoot.

De juiste doelgroep zijn de mensen die jouw producten kopen en kans hebben om superfan van jouw brand en webshop te worden!

Om te ontdekken wie jouw ideale doelgroep is, stel je jezelf o.a. de volgende vragen af:

  • Waar zitten zij online, hoe kan je ze bereiken?
  • Welke websites en blogs bezoeken zij?
  • Op welke social media platformen zitten zij
  • Wie zijn hun influencers, tegen wie kijken ze op?

Wanneer je mensen probeert te bereiken en te targets die NIET binnen jouw ultieme doelgroep vallen, creëer je juist aversie tegen jouw merk. Net als die voorgeschotelde advertentie, waar je je aan ergert.

In plaats van dat mensen van jouw fashion merk gaan houden, gaan ze zich aan je ergeren. De keren daarop dat ze je advertentie weer zien, klikken ze het snel weg. Dit kan onnodig veel tijd en geld kosten. En levert slechte resultaten op.

Weet wie jouw doelgroep is, voordat je je fashion content promoot!

Verschillende manieren op je Fashion Content te promoten

Gelukkig leven we in een tijd waarbij we zoveel mogelijkheden hebben wat betreft het online promoten van onze fashion producten!

Zie je het al voor je.. wanneer de enige manier om jouw webwinkel en producten onder de aandacht van anderen te brengen, een advertentie in de krant zou zijn?

Tegenwoordig kunnen we kiezen uit verschillende manieren en platformen om onze doelgroep te bereiken.

De grote voordelen zijn dat:

  • Je nieuwe mensen kunt bereiken die nog nooit van jouw webwinkel hebben gehoord
  • Je mensen kunt bereiken over de hele wereld (als je dat zou willen)
  • Je kunt kiezen om gratis of betaalde promotie te doen
  • je gericht kunt adverteren om een specifieke groep mensen te bereiken, bv. ‘Vrouwen tussen de 18-30 jaar’
  • Je kunt plannen op welk moment van de dag je ze wilt bereiken
  • Je veel statistieken kunt meten, zoals waar komen ze vandaan, waar klikken ze op, wat is hun koopgedrag enzovoort

Het mooie van dit alles is dat ze heel goed samen kunnen werken.

mary-shoppen
Mary ziet iets moois voorbij komen

Mary ziet bijvoorbeeld jouw Facebook advertentie voorbij komen in haar feed. Van daaruit klikt ze naar jouw website en het bevalt haar wel wat ze ziet!

Ze scrollt een beetje verder door jouw producten en ze ziet dat ze zich ook kan inschrijven voor jouw fashion nieuwsbrief. Ze volgt je ook gelijk op Instagram en Pinterest voor gave fashion inspiratie.

Zo zie je dat de ene promotie strategie de ander kan versterken.
En hoe vaker ze jou (online) zien, hoe meer jouw merk blijft hangen!

Kies jouw promotie platform(en) & strategieën  

Er zijn een aantal platformen & strategieën die vooral grote (en kleine) fashionmerken gebruiken om hun merk, hun producten en content te promoten.

Ze zien dat deze promotie middelen goed werken, omdat hun fashion doelgroep zich daar op bevindt. En de kans is groot dat je jouw (fashion) doelgroep daar ook op of mee kan bereiken!

De verschillende manieren om jouw fashion content te promoten zijn:

  • Social media platformen, zoals Facebook, Instagram & Youtube
  • (Fashion) communities, fora en blogs
  • Gastbloggen op andere websites en blogs
  • Betaald online adverteren, zoals Google Adwords en Facebook adverteren
  • Je eigen fashion e-mail nieuwsbrief
  • Samenwerken met bloggers, of ook wel Influencer Marketing genoemd

Zie het plaatje hieronder, voor het overzicht van de verschillende platformen & strategieën.

verschillende manieren content fashion promoten
Verschillende manieren om je fashion content te promoten

Promoot jouw fashion webwinkel!

Het promoten van jouw fashion content is één van de belangrijkste dingen die je kan doen om jouw fashion merk en webwinkel succesvol te maken.

Onderzoek waar jouw doelgroep zich online bevindt. Creëer vervolgens content voor jouw doelgroep, specifiek voor dat platform.

Bijvoorbeeld, op Instagram is een eenvoudig, maar visueel sterk plaatje het belangrijkste omdat mensen dit als eerste zien. Maar als gastblogger voor een andere website is een waardevol en uitgebreid artikel, zoals een DIY of how to artikel, geschikter. 

Meet vervolgens wat wel en wat niet werkt voor jou.

Op deze manier verbeter je constant je fashion content marketing strategie en kennen steeds meer mensen jouw merk, jouw producten en vinden ze de weg naar jouw fashion webwinkel!

Jouw Blog als Belangrijke Basis voor Content Promotie

Een belangrijk element en basis voor het promoten van jouw fashion content, is een fashion webwinkel blog.

Bloggen voor jouw e-commerce website is een erg waardevolle marketing strategie en wordt al heel veel ingezet door grote en kleine fashion brands. 

Bloggen voor e-commerce

Waar de traditionele blog wordt gezien als hobbyblog, is bloggen als marketing strategie voor je e-commerce business steeds waardevoller geworden.

Bedrijven en fashion merken die hierin investeren behalen geweldige resultaten voor hun fashion business! 

Bloggen is een goede manier om het aantal fans en klanten steeds meer uit te breiden en om te zetten in terugkerende bezoekers en klanten.

Zo trekken fashion brands zoals Boohoo, J.Crew & Anthropologie al jaren extra verkeer door middel van hun eigen blog. Zie plaatjes hieronder.

blog-boohoo-the-fix
Blog 'The Fix' van fashionmerk Boohoo
blog-jcrew
Blog van fashionmerk J.Crew

Ook jij kan eenvoudig je eigen blog voor jouw fashion webwinkel opzetten.

In principe werkt een blog als een soort hub. Al jouw ‘losse’ content, zoals how to artikelen / video’s, infographics, fashion tips, nieuws, behind-the-look content, thema collage’s, plaats je op je blog en is jouw content, jouw eigendom.

Vervolgens kan je deze content promoten op externe websites, zoals social media kanalen, fora en andere websites. Vanuit daar link je vervolgens weer terug naar jouw eigen website, zodat bezoekers in contact komen met jouw webwinkel en jouw producten.

Hoe helpt een eigen blog bij het promoten van mijn fashion content?

Promoot jouw content nog efficiënter door een eigen blog te creëren op je e-commerce website. Belangrijke voordelen van een fashion webwinkel blog zijn:

#1. Gratis organisch verkeer uit zoekmachines

Ook al post je gave content op social media, het liefst wil je dat deze content ook goed in Google scoort. Je wilt met dezelfde moeite, zoveel mogelijk resultaat behalen.

Door je content ook op je eigen website te plaatsen, vergroot je de kans op meer ‘gratis’ organisch verkeer uit zoekmachines, ten opzichte van betaald adverteren.

Jouw blog fungeert dan als de plek waar je dit soort content op kan plaatsen. Met meer goede content op je eigen site, kan je meer intern linken tussen verschillende pagina’s. Hoe meer goede, relevante content op jouw eigen site, hoe groter de kans om het aantal bezoekers uit zoekmachines te vergroten.

Ook al levert een blogpost nu niet zoveel, over tijd kan het duizenden extra bezoekers (en verkopen) opleveren. Dat is wel gaaf voor iets wat je bijvoorbeeld 2 jaar geleden hebt gemaakt!

#2. Je bent niet afhankelijk van anderen

In plaats van dat je alleen maar content plaats op social media en websites van anderen, is het verstandig om dit (eerst) op je eigen website, je blog, te plaatsen.

Het grote voordeel van content (ook) op je eigen website plaatsen, is dat het je niet afhankelijk maakt van anderen. Mocht de domeinnaam van een 3e partij of website niet meer (goed) werken of de voorwaarden veranderen, dan ben je altijd nog in controle van jouw eigen content.

#3. Je versterkt je eigen fashion brand

Een 3e grote reden waarin een e-commerce blog jou kan helpen om beter je content te promoten, is dat het de ervaring met jouw fashion brand kan versterken.

Wanneer je eenmaal druk aan het promoten bent , je zorgt dat mensen van jou horen, dan wil je jezelf ook neerzetten als betrouwbare speler en fashion expert in jouw branche. Waardevolle how-to artikelen en advies op jouw blog helpen daar zeker bij.

Met een blog kan je niet alleen laten zien welke expertise en ervaring jij hebt. Een blog geeft je de creativiteit om jouw eigen (unieke) fashion identiteit te laten zien, in kleur, toon, stijl, visuals, enzovoort.

Promoot je fashion content effectiever door het opzetten van een eigen blog. Bouw meer naamsbekendheid op voor jouw merk en genereer meer verkeer en verkopen voor jouw fashion webwinkel!

Wil je Succesvol leren Bloggen voor jouw Webwinkel?

Doe nu gratis mee met onze 3-delige Masterclass videoserie:
Succesvol Bloggen voor Webwinkels en leer hoe je meer zichtbaarheid, bezoekers en verkopen voor jouw webwinkel realiseert met een blog!

3 Tips voor het succesvol promoten van je content

Jouw fashion content promoten kost tijd. Het is dan ook erg belangrijk om dit zo effectief mogelijk te doen. Je wilt immers met het promoten van je content, er zoveel mogelijk uit halen.

Het ideale is: veel verkopen en terugkerende bezoekers voor je webwinkel krijgen!

Hieronder geef ik je 3 belangrijke tips om aan te denken, elke keer wanneer je je fashion content promoot:

#1. Voeg CTA toe

Wat wil je dat ze doen, wanneer ze jouw content zien: Wil je dat ze naar jouw webshop gaan? Naar een bepaald blog artikel op je website? Of zich inschrijven voor jouw fashion nieuwsbrief?

Op welke kanaal je jouw fashion content ook promoot, het is belangrijk om altijd de call-to-action (actiestap) toe te voegen, zoals een link of een opt-in formulier. 

#2. Engage met publiek

Gebruik je platform als communicatie kanaal. Of dat nou je Facebook pagina is, je e-mail nieuwsbrief of samenwerking is met een influencer / blogger.

Je publiek wilt graag van jou horen en communicatie vanuit beide kanten is belangrijk om een goede relatie te onderhouden.

Engage dan ook met ze: reageer op hun reacties, beantwoord hun vragen en betrek ze dichter bij jouw merk, door bijvoorbeeld hun fashion outfits met anderen te delen!

#3. Meet je resultaten

Je wilt natuurlijk weten of de energie en tijd die je in het promoten van je content stopt, iets oplevert.

Meet altijd de resultaten van je promotie activiteiten, zodat je weet wat werkt en wat niet werkt. Gebruik hiervoor je webwinkel data, je social media statistieken, Google Analytics data en eventueel andere data & meettools.  

Op basis hiervan kun je je strategieën verbeteren en behaal je nog succesvollere resultaten voor jouw webwinkel.