Hoe je Meer Verkopen en Klanten krijgt met je eigen Fashion Nieuwsbrief

Misschien zie je dat al veel andere fashion brands en webwinkels het doen: het versturen van nieuwsbrieven naar hun klanten.

vrouw e-mail nieuwsbrief maken

Waarom zetten fashionmerken dit in?
En op welke manier kan je hier meer leads door krijgen?

Leer hoe het versturen van je eigen fashion nieuwsbrief jou meer verkeer, leads en omzet kan opleveren voor jouw fashion webwinkel!

Nadine Atmo

Het versturen van nieuwsbrieven, ook wel e-mail marketing genoemd, is voor veel fashion merken nog een online marketing activiteit die een beetje naar de achtergrond wordt geschoven.

Af en toe wordt er een e-mail naar klanten verstuurd, maar het volop inzetten als marketing tool en strategie door fashion retailers gebeurd verrassend genoeg nog veel te weinig.

Lees verder en ontdek waarom e-mail marketing een MUST is voor jouw fashion business.

Msmode fashion nieuwsbrief
Ook fashionmerk Forever 21 laat een pop-up zien waarin zij jou vragen of je je wilt inschrijven voor hun fashion nieuwsbrief
forever21 nieuwsbrief voorbeeld
MS Mode vraagt aan (nieuwe) webshop bezoekers of zij zich in willen schrijven voor hun nieuwsbrief

Waarom een Fashion Nieuwsbrief Versturen?

Als ondernemer in de fashion branche ben je continu op zoek naar manieren om meer omzet te genereren voor je business.

Uit onderzoek van Econsultancy blijkt dat e-mail één van de meest belangrijkste kanalen voor een ondernemer is om website verkeer en verkopen te genereren.

Veel grote fashion merken zoals H&M, Asos, Urban Outfitters en Zara en hebben dit allang in de gaten.

Zij merken dat e-mail marketing één van de meest lucratieve online marketing strategieën is om hun fashion merk succesvol te maken.

Hieronder geef ik je 4 redenen waarom een Fashion Nieuwsbrief ook voor jou een succesvolle marketing strategie kan zijn:

4 redenen voor versturen van eigen fashion nieuwsbrief

1. Genereer meer leads en verkopen

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat e-mail marketing een enorme boost kan geven aan het aantal leads, verkopen en omzet voor je fashion business:

  • 95% van online consumenten gebruikt email (bron: Emailexpert)
  • Email is bijna 40x efficiënter in het genereren van nieuwe klanten, dan Facebook of Twitter (bron: McKinsey & Company)
  • Consumenten die promotie emails ontvangen, geven 138% meer geld uit dan consumenten die niet deze emails ontvangen (bron: Convince and Convert)

E-mail heeft dan ook veel potentie om meer verkopen te genereren voor je fashion webwinkel.

Als je een bericht op je Facebook page plaatst, dan heb je geluk als 5% van je Facebook fans dit zien.

En ook als je tweet, moet je maar hopen dat jouw volgers online zijn en jouw bericht zien.

Met e-mail is de kans groot dat, als je het succesvol inzet, maar liefst 30 tot 50% van de ontvangers hun mail opent en jouw promotie zien.

Met andere woorden, e-mail kan leiden tot meer omzet.

2. Meerdere contact momenten

Het versturen van nieuwsbrieven is de perfecte manier om in contact te blijven met jouw klanten.

Door het regelmatig versturen van e-mails creëer je namelijk meerdere contactmomenten, waardoor jouw merk eerder bij consumenten blijft hangen je je naamsbekendheid vergroot.

Daarnaast geeft maar liefst 48% van de consumenten aan dat zij de voorkeur geven aan e-mail als communicatiemiddel om met bedrijven en merken te communiceren.

Een communicatie- en marketingtool waar zowel jij als je klanten blij mee zijn.

3. Versterk de band met je klant

E-mailen is een persoonlijke manier om te communiceren met je consumenten.

Als iemand zich inschrijft, heeft hij of zij namelijk toestemming aan jou gegeven om mail te sturen naar hun persoonlijke inbox.

Zij willen graag waardevolle content van jou ontvangen!

Dit is dan ook dé perfecte mogelijkheid om te bouwen aan een persoonlijke band met je klanten.

Geef ze een exclusieve aanbieding die alleen e-mail inschrijvers ontvangen. Of laat ze als eerste een kijkje nemen in jouw nieuwe collectie.

Wat ze ook willen ontvangen, laat de kans niet liggen om je klantrelaties te versterken en hierdoor ook je bedrijf te versterken.

4. Bouw eigen lead generator op

De laatste en één van de belangrijkste reden om e-mail marketing in te zetten voor je fashion webwinkel is dat je je eigen waardevolle lead generator opbouwt.

Het verzamelen van e-mail adressen van potentiële klanten en het opbouwen van een zo groot mogelijke e-mail lijst is één van de waardevolste dingen die je kunt doen voor je bedrijf.

Het zorgt ervoor dat je een eigen lijst met contact gegevens van klanten hebt, die je altijd kan bereiken voor een promotie.

Doordat jij een e-mail lijst in eigen bezig hebt, maakt dit je minder afhankelijk van andere marketing- en promotiekanalen.

Stel dat Facebook opeens andere regels hanteert voor bedrijven waardoor jij je Facebook fans niet meer kan verwijderen. Of dat je Twitter account om technische redenen is verwijderd, waardoor niemand je berichten meer ziet.

Als ondernemer kan je je dat soort dingen niet veroorloven, en wil je niet alleen afhankelijk zijn van 3e partijen.

Met het opbouwen van een eigen e-mail lijst heb je zelf meer controle over je eigen marketing en kan je iets opbouwen voor de lange termijn.

Genoeg belangrijke redenen om als ondernemer e-mail marketing in te zetten voor je eigen fashion webshop en je klanten jouw eigen Fashion nieuwsbrieven te sturen!

De 3 Belangrijkste Elementen van een Goede Fashion Nieuwsbrief

Als je een nieuwsbrief voor je fashion webwinkel opzet, dan geef je je klanten een manier om e-mails van jou te ontvangen.

Om een goede fashion nieuwsbrief op te zetten, is het belangrijk dat deze de volgende 3 elementen bevat:

wat is een goede fashion nieuwsbrief

1. Waardevolle content

Als je een nieuwsbrief voor je fashion webwinkel opzet, dan geef je je klanten een manier om e-mails van jou te ontvangen.

Om een goede fashion nieuwsbrief op te zetten, is het belangrijk dat deze de volgende 3 elementen bevat:

boohoo nieuwsbrief goede content
Boohoo laat hun lezers zien hoe ook zij zich als de ‘girlsquad’ van Taylor Swift kunnen kleden

2. Lifestyle van jouw merk

Naast interessante inhoud, is het ook belangrijk dat de nieuwsbrief jouw merk uitstraalt.

Denk hierbij aan het plaatsen van jouw logo in de nieuwsbrief, het gebruiken van hetzelfde kleurenpalet en het communiceren in dezelfde toon als dat je normaal in andere communicatie kanalen ook doet.

Daarnaast is het erg belangrijk dat je als fashion brand een bepaalde lifestyle neerzet. De lifestyle die jouw doelgroep ook graag wilt hebben.

In plaats van dat je alleen een tas laat zien, laat de tas in een context zien. De IT girl die er mee door de stad loopt of de tas in combinatie met een outfit. Wees hier creatief in.

Verkoop dus niet alleen je product, maar verkoop een lifestyle. Jouw brand’s lifestyle!

modcloth lifestyle fashionbrand
Modcloth laat overal hun eigen herkenbare retro stijl in terug komen, net als in deze Modcloth nieuwsbrief

3. Eenvoud en duidelijkheid

Om ervoor te zorgen dat je content wordt gelezen en verder wordt geklikt naar je webshop of landingspagina, is het belangrijk dat je nieuwsbrief eenvoudig en duidelijk is.

Te veel informatie, plaatjes en uitgaande links kunnen voor verwarring en onduidelijkheid zorgen.

Hou je ontwerp en inhoud dan ook eenvoudig, zodat het voor de ontvanger prettig is om te lezen en deze eerder converteert tot een klik of lead voor je webshop.

Een goede call-to-action button, de link waar je wilt dat mensen op klikken, is dan ook een heel belangrijk element en essentieel om meer omzet te genereren voor je fashion business.

esprit-nieuwsbrief-duidelijk
De nieuwsbrief van Esprit is overzichtelijk en duidelijk, met de call-to-action knoppen ‘Shop nu’ en ‘Ontdek alle looks’ proberen ze de lezer te converteren naar hun webshop

Creëer je eigen Fashion Nieuwsbrief in 3 Stappen

Nu je ziet wat een fashion nieuwsbrief is en belangrijker nog, wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen, wil je misschien wel je eigen nieuwsbrieven naar je klanten sturen!
maak fashion nieuwsbrief in 3 stappen

Stap 1. Verzamel e-mail adressen

Verzamel continu de e-mail adressen van mensen die onder jouw doelgroep vallen. Dit zijn de potentiële klanten, die nieuwsgierig zijn naar jou als merk en graag (nieuwe) producten van jou willen hebben.

Zorg ervoor dat zij zich kunnen inschrijven op je homepage en/of een speciale landingspagina.

Je kan hiervoor speciale e-mail marketing software gebruiken, om de opt-in formulier te creëeren. Dit soort software is eenvoudig te gebruiken, vooral als je zelf geen technische kennis hebt. Een aantal goede e-mail marketing software zijn: Getresponse, Aweber, Mailchimp en Drip.

Promoot op je website en je social media kanalen je nieuwsbrief, zodat je je e-mail lijst mooi uitbouwt.

Want zoals al wel duidelijk is, hoe groter je e-mail lijst met potentiële klantgegevens, hoe groter de kans dat je er meer mee verdient!

Stap 2. Mail geweldige content

Om je klanten tevreden te houden, is het belangrijk dat je geweldige content mailt!

Geweldige content is e-mail content, dat de ontvanger graag leest, bekijkt en wilt aanschaffen. Content die ze verwachten van jou, content waardoor ze graag verder klikken.

Het belangrijkste is dat je een zo hoog mogelijke open rate (percentage ontvangers dat de mail opent) en klik rate (percentage mensen die de link in de mail aanklikken) hebt.

En vooral dat ze converteren in een lead, bijvoorbeeld: een lezer leest je e-mail > klikt verder naar je webshop > stopt product in winkelwagentje > doet aankoop.

De belangrijke basis voor goede e-mail content is dus door te geven wat je klant graag wilt lezen en hebben!

Stap 3. Meet ROI

Als je eenmaal de statistieken van je e-mail marketing strategie hebt verzameld (en met e-mail software kan je dat eenvoudig meten en zien), dan kan je zien wat werkt en wat niet werkt.

Wat is je Return on Investment, met andere woorden: hoeveel geld leveren de e-mails jou uiteindelijk op?

Als je e-mail marketing software gebruikt zie je niet alleen een mooi overzicht van je statistieken in je dashboard, maar heb je onder andere ook de mogelijkheid om te splittesten.

Test verschillende factoren van je e-mails, zoals headlines, call to action button en plaatjes, door een versie A en een versie B naar 2 groepen te sturen.

Op deze manier kan je met behulp van een controle groep zien wat er beter werkt, zodat je je hele e-mail marketing strategie kan optimaliseren voor betere resultaten!

Als je een e-mail marketing strategie voor je Fashion Nieuwsbrief opzet is het dus uiteindelijk belangrijk dat je:

  • je e-mail database uitbouwt
  • een goede connectie met je klant behoudt door middel van het mailen van waardevolle content
  • je resultaten meet zodat het je ook geld oplevert!

Wat nu?

Wil je aan de slag om meer leads en verkopen te realiseren met je eigen Fashion Nieuwsbrief?

Meld je je dan eerst aan voor een goede e-mail marketing software provider.

Met kant-en-klare e-mail marketing software kan je:

  • eenvoudig nieuwsbrieven maken m.b.v mooi uitziende e-mail templates
  • een automatische mail responder opzetten zodat je je e-mails automatisch kan laten versturen wanneer jij wilt
  • overzichtelijk je statistieken bekijken

Een aantal voorbeelden van goede e-mail marketing software zijn: Drip, Getresponse, Aweber en Mailchimp.

Vaak is er een gratis proefversie die je kan proberen, zodat je eerst kan kijken of het wat voor je is.

Til je fashion webwinkel naar het volgende niveau en realiseer meer leads en verkopen met je eigen gave Fashion Nieuwsbrief!

Wil je Succesvol leren Bloggen voor jouw Webwinkel?

Doe nu gratis mee met onze 3-delige Masterclass videoserie:
Succesvol Bloggen voor Webwinkels en leer hoe je meer zichtbaarheid, bezoekers en verkopen voor jouw webwinkel realiseert met een blog!

Nadine Atmo

Nadine Atmo

Nadine Atmo is co-oprichter van Boterham.nl en content creator. Ze leest graag non fictie boeken (shout out to Brian Tracy), is een healthy habits junkie maar maakt graag uitzondering voor patat en taart, is gefascineerd door luiaards, fangirls Little Mix en is een echte goaldigger. Favo quote: 'The best way to predict your future is to create it' - Peter Drucker
Nadine Atmo

Nadine Atmo

Nadine Atmo is co-oprichter van Boterham.nl en content creator. Ze leest graag non fictie boeken (shout out to Brian Tracy), is een healthy habits junkie maar maakt graag uitzondering voor patat en taart, is gefascineerd door luiaards, fangirls Little Mix en is een echte goaldigger. Favo quote: 'The best way to predict your future is to create it' - Peter Drucker